Šola nekoč in danes- kot noč in dan
V 60-70 letih, ko sem obiskovala OŠ, je v njej vladala
diktatura učitelja. Ne učenci ne starši nismo imeli čisto nobenih pravic.
Če je učitelj rekel, da bomo pisali snov, ki bo zajemala čas
enega leta ali čas zadnjih nekaj let, ni nihče upal ugovarjati. Niti kasneje,
na gimnaziji, ni bilo najavljenih spraševanj, nič. Pisno preverjanje je bilo
najavljeno le z '' v kratkem'' ali pa ''enkrat v naslednjih dneh''.
Starši (na splošno) niti približno niso sledili ocenam, še
manj snovi, ki smo jo obravnavali. V razredu sta bila 1 ali dva odlična, ravno
toliko prav dobrih, drugi dobri ali zadostni, 3-4 so ponavljali.
A slednje ni veliko pomenilo: med ponavljalci je bil tudi
sošolec, ki ima edini iz našega OŠ- razreda - doktorat.
Če je bil učitelj slabe volje in je vse križem metal krede v
glave, kričal, zmerjal, poniževal, smo bili tiho in gledali v klop. Kaj smo
hoteli drugega?
Če je v 8. razredu razredničarka menila, da je bil kdo dober
''le'' za šolo za šivilje ali za mehanika,
se je vpisal pač tja. Godilo se jim je bolje kot sošolcem, ki so bili ''dobri''
le za ''iti delat''.
*
Danes je drugače. V marsičem veliko, veliko, veliko bolje
kot nekoč.
Žal pa (pogosto) šole ne ''obiskuje'' le otrok, ''skupaj z
njim jo obiskujejo tudi starši, stari
starši, različne porote na družabnih omrežjih, celo odvetniki….
In ker se vsi nenehno vtikamo v učenje, so otroci vedno bolj
nesamostojni, nenehno iščejo v nas- odraslih oporo, namesto da bi prevzeli
tveganje….
Na srečo so tudi izjeme. In
hvala Bogu zanje!
*
Jože: »Prvi
razred sem obiskoval še v gasilskem domu, kjer je bila nastanjena šola. Za
malico smo dobili trumanova jajca in
mleko. Torba je bila narejena iz starega in na več mestih obrabljenega blaga. V
razredu sem hitro opazil, da je bil le še en sošolec bolj bedno opremljen od
mene, saj je zvezke prinesel kar v roki. Do četrtega mi je še kar šlo, potem
sem dvakrat padel. Učitelji so nas večkrat kaznovali. Moja naloga je bila, da
učitelju odpiram vrata. Ko sem šel nekoč na stranišče in nisem bil pravočasno
nazaj, sem jih zato dobil okoli ušes. Velikokrat smo se otroci, ki smo bili
doma na različnih koncih vasi, stepli med seboj. Imeli smo borbe s puščicami,
ki so imele na koncu šila. V nedeljo smo šli obvezno k maši. Bil sem ministrant
pri župniku, ki se je pisal Starman. Vstajal sem že ob petih, le malo sem se
ogrel pri električni pečici, ki jo je imel župnik pri sebi, med mašo. Kot mi je
znano, je to bila tudi prva tovrstna pečica v Žireh. Do nas, otrok, je bil zelo
grob, velikokrat pa smo ga slišali, ko je pripovedoval smešnice.«
Sogovorniki so pomnili zgodbe o učitelju petja, ki je stanoval pri
družini z desetimi otroki. Ob večerih je rad posedal ob harmoniju in igral. Ko
ni bilo nikogar doma, so se harmonija lotili domači otroci. Ker niso našli
ključa, so gonili le meh, dokler ni počil. Seveda so se zelo prestrašili in se
kot miške zavlekli na peč, kjer so počakali na starše. Oče je takoj ugotovil,
da je nekaj narobe. Šele prihod učitelja je pojasnil, kaj se je v resnici
zgodilo. Oče se je postavil na sredo hiše, učitelj mu je podajal otroke s peči in
vsi, brez razlike, so bili tisti dan tepeni …«
*
Ladka:« Takoj po vojni je na eno od
osnovnih šol prišel poučevat učitelj, ki ni znal niti besedice slovensko. Ker
je bila šola podeželska, si nihče od staršev ni drznil črhniti, ko so pričeli malčki
čebljati v tujem srbohrvaškem jeziku tudi pod domačo streho.
Potem pa se jim je nasmehnila sreča. Učitelj je zelo
rad pogledal v kozarec, in ker so imeli otroci vedno pogosteje po ves teden
počitnice, se je zganila tudi šolska oblast. Prezaposlili so ga kot vratarja v
tovarni, namesto njega pa so zaposlili mlado nadobudno učiteljico.
A tudi z njo niso imeli sreče. Nekoč
je eden od otrok prinesel v šolo dedkovo fotografijo, na kateri je bil v
domobranski uniformi. Otrok se je z njo hvalil naokoli, češ poglejte ga,
junaka, ki se je boril za domovino. Ker mu učiteljica te samohvale ni
preprečila, so jo – na podlagi prijave – po hitrem postopku odstranili s šole z
utemeljitvijo, da s svojo toleranco hoče zastrupiti socialistični razvoj
mladega človeka…«
*
Marta (1950): »Moj
oče je bil učitelj na eni od podružničnih šol. Stanovanje smo imeli na
podstrehi, ogromno kuhinjo, sobo za starše in manjšo sobo, v katero smo lahko
stlačili le eno posteljo. V njej sva ležali s sestro, brat pa si je postlal v
kuhinji na tleh. Njegov modroc smo
čez dan umaknili, da smo se lahko gibali. Vode nismo imeli, zato smo hodili
ponjo v pritličje, kjer je bilo ogromno korito. V njem so se umivali tudi
šolarji. Konec tedna smo se tam na skrivaj skopali tudi otroci. Kako sta se
umivala starša, se ne spomnim, vem pa, da je bila mama prav zaradi težav z vodo
nenehno nesrečna. Leta 1964 sem se vpisala na učiteljišče, stanovala pa sem v
internatu. Tam so bile razmere za bivanje še slabše kot doma. Na oddelku je
bilo kakšnih sto deklet, imele smo en tuš, pa še ta je bil večino časa
pokvarjen. Če je že tekla voda, je bila mrzla. Umivale smo se v lijaku, v
katerem smo si tudi prale spodnje perilo. S seboj sem imela troje spodnje
hlače, menjala sem jih vsak drugi, lahko tudi vsak tretji dan. V tretjem
letniku, ko sem se med počitnicami zaposlila, sem si kupila nekaj dodatnih
kosov perila. Leta 1968 se je naša družina preselila v blok, ki je bil zgrajen
po vojni. Stanovanje je bilo brez kopalnice. Mama je vztrajala, da jo naredimo
sami, zato smo zanjo žrtvovali otroško sobo. Na srečo smo bili vajeni skromnega
življenja, tudi brat je molče privolil, da bo tudi v novem stanovanju spal v
kuhinji.
Spominjam se otrok, ki sem jih
učila. Še v poznih sedemdesetih letih so hodili v šolo umazani, z raztrganim
spodnjim perilom, pri telovadbi sem hitro opazila, da so ga poredko menjali.
Tudi v tako imenovanih boljših družinah otrok niso navajali na vsakodnevno
čistočo. Dekleta so si sicer že lakirala nohte, tudi našminkane so prihajale v
šolo, kljub temu pa smo imeli večkrat na leto težave z ušmi, z neznosnim vonjem
po neumitih telesih, ki mi zlasti v zimskih mesecih ni dal dihati. O tem,
kakšno svinjarijo mladi puščajo za seboj, zlasti v straniščih, še danes, ne bi
izgubljala besed. Pogled na poscane
školjke, na z blatom pomazane stene, na že uporabljen toaletni papir na tleh,
na vložke, ki ležijo vsepovsod, samo tam ne, kjer je njihovo mesto, je bolj
zgovoren kot tisoč besed. Civilizacija
pa taka!«
*
Silva: ''Najbolj mi je ostalo v spominu v prvem letniku gimnazije, ko smo bili klepetavi, ko je profesorica stopila v razred. Samo liste na mizo , pa preverjanje zadnjih snovi. 10 % ni bilo pozitivnih, pa je vpisala. Na dobri 4 sen bila pred tem, a sem morala na koncu zagovarjat, da mi je zaključila pozitivno....''
*
Andreja:'' A se kdo spomni pokojnega prof. Šilinga? Samoupravljanje s temeljni marksizma. Vse na pamet, brez pameti, saj nismo nič razumeli. Temu primerno nas je tudi ocenjeval.''
*
Eva:'' No, na Poljanski gimnaziji, tik pred 2000, sem imela profesorja Šengelajo, izjemno dobrega učitelja zgodovine, hkrati pa bivšega boksarja, vzkipljivega in srboritega človeka. Vsakič, ko je prišel v razred, je koga užalil. Pri meni je v četrtem letniku, ko je bilo zelo pomembno za vpis na faks, celo leto ocenjeval esejske odgovore z 2. Pa sem napisala skoraj dobesedno isto kot moja najboljša prijateljica, ki je imela 4 ali 5. Pri zadnjem spraševanju v gimnaziji pa je razkril svoje barve: "Bertok, ti si tako lena, da se ne bi več učila, če bi ti dal dobr oceno, pa sem te zanalašč slabo ocenjeval" in po dvojkah in trojkah zaključil 4!''
... Na notranjskem pa je pred nekaj leti luštna učiteljica kupila nov avto. Vse lepo in prav, če ne bi bil japonski "kaskaj". "Zlobni" ljudje so ji tako dolgo lepili na avto črki FU, da je zamenjala šolo....
*
Drago:'' Na OŠ Brezovica je učil srbohrvaščino upokojeni oficir Štante. Vedno, ko me je vprašal, me je hvalil: "Dobro, vidim, da si učio dečko. Neka ti bude, neka ti bude jedan! Tako so se v šolskem letu nabrale 4 enke. Pri zaključevanju pa jih je seštel....''
*
Današnjo zgodbo sem komaj čakal.Mi že nekaj manjka če Te ni Milena.Sam sem bil kronično slab učenec od OŠ do faxa.Poklica nisem opravljal diplomi navkljub,nobene samozavesti nimam.Uspeh dosegel le kot trgovski potnik,to pa.Še hladilnike prodam pingvinom.neizobražena starša sta me silila v študij,ki ga nisem bil sposoben.Oče s palico mama z jokom.Današnjim staršen svetujem naj se poglobijo v svojega otroka kaj je sposoben in česar ni in naj mu dajo možnost nabiranja izkušenj.Tudi padci in delo v proizvodni hali za male denarje je izkušnja,ki lahko vodi do tega,da človek postane arhitekt.Učitelji me niso kaj prida marali.Spominjam se,ko je Vilfanova iz OŠ Bežigrad rekla očetu: "drugi otroci pa vašega sina ne marajo".Kaj si je upala? Učitelji me niso marali s sošolci smo kar kakšno ušpičili.
OdgovoriIzbrišiNi še nove zgodbe,čakam
OdgovoriIzbrišiDraga Milena, večina zgodb je zanimivih in iz njih sije čas v filmu življenja različnih ljudi.Hvala,da si objavila tudi zgodbo,ki smo jo poslali.Zgodi se,da jo prijatelj pove,ne zna jo opisati,pa smo jo preposlali.zelo lepo si napisala tudi,da ljudje predelujejo zvoje trpljenje in strese preko drugih zgodb.Ven mora,to je moto življenja.Včasih so se spovedovali farjem,danes ni nikogar razen pregrešno dragih psihiatrov,pa še ta je pisal Tebi,kot se spomnim iz neke zgodbe.Radi te imamo in hvala za vse,kar počneš za nas-soslovenjceljne!
OdgovoriIzbriši