zakaj so materam kradli otroke
Članek na MMC
V minulih letih mi je bilo večkrat hudo, ker so se nekateri bralci spotikali tudi ob zgodbe o ''ukradenih otrocih''. Trdili so, da se v Jugoslaviji kaj takšnega ni dogajalo. Pa se je! Žalostno je tudi, da mi šele danes, ko o teh otrocih vsi govorijo, rečejo, no, kaže, da si imela prav.
Veste, nič nam ne koristi, če neprijetnosti - tudi tiste, iz lastne družine- pometamo pod preprogo. Če bi zbirko knjig OGENJ, RIT IN KAČE NISO ZA IGRAČE prebrali, bi bili na neprijetne izzive aktualnega trenutka veliko bolj pripravljeni.
A to vam govorim že ves čas, pa me nočete slišati.
UKRADENI OTROCI
Grozljiv podatek je, da danes na svetu na
leto izgine 8 milijonov otrok. Koliko pa včeraj in predvčerajšnjim?
O ukradenih otrocih je bilo napisanih že veliko zgodb,
posnetih kar nekaj pretresljivih filmov. Vprašanje, kdo so ljudje, ki lahko počnejo
te grozovitosti, pa vsaj zame, ostane neodgovorjeno.
Po trditvah različnih skupin naj bi bilo v 70. in 80.
letih prejšnjega stoletja na območju Jugoslavije prodanih več kot 20.000
novorojencev. Skupna točka: po porodu naj bi nenadoma umrli, starši pa jih niso
mogli pokopati. Tudi zgodb, ki so jih pripovedovale ženske, ki so rojevale
doma, pa so jim babice rekle, da otrok poroda ni preživel, da ga bodo ''kar same
pokopale'', ni bilo malo. So prekupčevali z otroki zaradi denarja? So se bali,
da bodo izgubili službo, če ne bodo privolili v umazano igro?
Molk teh žensk lahko razumemo le, če se zavedamo, da
se v tistih časih ni bilo dobro upirati ljudem, ki so v družbi veljali za
avtoritete.
Zgodbam o ukradenih otrocih mnogi ne
verjamejo
Lani se mi je zgodilo nekaj zanimivega. Z neko skupino
sem bila na obisku v naši galeriji. Eden od njih se je ustavil pred sliko
Jožeta Peternelja-Mavsarja, na kateri je pisalo ''obvezna oddaja''. Prikazovala
pa je prizore iz povojnih časov, ko je oblast kmetom pobrala vse, kar niso
skrili pred njo. Ta gospod se je pridušal, da oddaja ni bila obvezna, ampak
''prostovoljna''. A ker je, kot je kazalo, njegovo mnenje nekaj veljalo, se mu
ni drznil nihče oporekati.
Podobno se mi je zgodilo ne nekem literarnem večeru,
ko sem predstavila več zgodb o ukradenih otrocih, zapisanih v zbirki Ogenj,
rit in kače niso za igrače. O Milanu, ki je bil prav tako ukraden otrok, pa
sem napisala samostojno knjigo, ki je sicer izšla kot roman z naslovom Kje
je otrok. Ne bom pozabila starejšega gospoda iz občinstva, ki je čisto
znorel, rekoč, da se to po vojni ni dogajalo. Da so bili takrat vsi zelo
pošteni. Preden so ga ljudje pomirili, je še strupeno pripomnil, da če je
kakšna ženska otroka komu izročila, je to storila ''prostovoljno''.
Otrok pa niso samo kradli in prodajali.
Z otroki so tudi eksperimentirali. Brez milosti so jih
iztrgali iz maminih rok z opravičilom, da je otrok potreben ''zdravljenja''.
Zgodbe o ženski, ki so ji odvzeli sina v ljubljanski porodnišnici, pa ga potem
ni videla več kot tri mesece in to z obrazložitvijo, da ga bodo zdravili zaradi
zlatenice, še nisem objavila. Jo pa imam posneto in čakam, da bom lahko ozavestila
grozote, ki jih je morala prenašati ta uboga ženska, ki je stara blizu
devetdeset let.
Še ena neobjavljena zgodba
Predstavljate si, da bi vas pri dobrih sedemdesetih
prizemljila novica, da ženska, ki ste ji rekli mama, sploh ni bila vaša mama,
ampak teta? Da je bila vaša mama tista, ki ste ji rekli teta? Prava mama je prepustila
hčerko sestri (otrok je bil spočet s svakom), da bi tako ohranila svoje dobro
ime. Pretresljiva je zgodba o mladi, komaj trinajstletni mamici, ki je z nekim
partizanskim oficirjem zanosila in mu tik pred osvoboditvijo rodila sina.
Jeseni istega leta jo je ta možakar poiskal in ji z obrazložitvijo, da bo on,
kot pomemben član KP, bolje skrbel za otroka kot preprosta in neuka mama. V
solzah in bolečini mi je malo pred smrtjo pripovedovala, kako je na skrivaj hodila
gledat svojega otroka, ko je prihajal v šolo. Šele ob njegovi polnoletnosti je
dosegla, da sta se srečala.
Nekaj aktualnih klicev na pomoč
Anton T. je napisal:«Ob
novicah o ukradenih otrocih ne morem kaj, da ne bi pomislil: "Je tudi moja
sestrica Majda še živa?" Moja mama jo je rodila točno dve leti prej, kot
mene (na isti datum)... In so ji samo povedali, da je umrla... ne da bi ji jo
vsaj pokazali ali povedali kdaj in kam so jo pokopali... če so jo sploh?«
Nada P.:«Tudi moji
babici so ukradli zdravega sina. V Ljubljano, v bolnišnico, je odšla, ker se je
zbodla z leseno trsko in se ji je rana zastrupila. S seboj je vzela zdravega
sina, ki ga je dojila. Že naslednji dan so jo obvestili, da je njen sin na
lepem umrl in ga ni več niti videla.«
Jana K.«Bila sem stara
sedemnajst let, ko sem zanosila. Nekoč je prišla k mami njena daljna sorodnica
ter ji rekla, da lahko skrbi zame. Mama ji je bila hvaležna, saj smo bili
velika družina, moj trebuh pa je hkrati kvarno vplival na dva mlajša brata in
tri sestre. Rodila sem konec maja. Hčerke sem se neizmerno razveselila. Čez
dobre tri mesece so mi našli delo. Ko sem se z nekega rojstnega dne vrnila
domov šele proti jutru, mi je gospa dejala, da so mojo punčko odpeljali zaradi
laringitisa v bolnišnico. Čez dva dni so mi povedali, da je otroček ponoči
umrl, ker ga je v spanju zadušilo. Otroka so ''pokopali'' oni, ker jaz nisem
imela denarja. Preden so me napodili od hiše, so mi še zagrozili, da bom ''že
videla'', če bom preveč spraševala…«
Neimenovana:«
Moja
babica je imela tri otroke. Četrti pa je bojda v porodnišnici takoj umrl. Na
zahtevo, da želita z dedkom videti otroka, so jima rekli, da to ni možno, da so
ga dali že zraven ene ženske pripravljene na pokop in jima tako prišparali
denar za pogreb, ter, da se naj ne sekirata, ker že itak imata tri otroke.
Porodnišnica Ptuj.«
Maja Weis in njen film
Maja je posnela film z naslovom Banditenkinder -
slovenskemu narodu ukradeni otroci. Pripoveduje o otrocih, ki jih je iz
Slovenije v času druge svetovne vojne odpeljala nemška vojska in jih potem po
rasnih kriterijih premestila v različna taborišča po vsem rajhu, dali pa so jih
tudi v rejo k izbranim nemškim družinam. Mnogim so spremenili identiteto,
njihova usoda je bila zapečatena s ponemčenjem in prevzgojo v vzorne pripadnike
»večvredne rase«. Po koncu vojne so se nekateri vrnili, za drugimi se je
izgubila vsaka sled. Najbolj poznana je zgodba Ivana Pirečnika, iz povesti
Antona Ingoliča Deček z dvema imenoma (1955).
Še dve kruti zgodbi
Ko sem še delala prispevke za TV oddajo ''Pomagajmo
si'', sem naletela na Dragičino zgodbo. Njena mama je izhajala iz verne
družine, oče pa je bil sin vidnega predstavnika KP na Primorskem. V
nerazumljivi potrebi, da bi otroka odtujil ''neprimerni'' vzgoji, je Dragičin
tast na sodišču v Novi Gorici dosegel, da so otroka odvzeli materi, ki ni smela
hčerke niti ogovoriti, čeprav sta živeli le streljaj narazen. Ugrabitev, ki je
bila za tiste čase poznih petdesetih let povsem legalna, požegnana tudi s
strani sodišča, je uničila več življenj, ne le Dragičino.
Druga, zelo kruta usoda, je povezana z družino, ki je
imela hčerko-edinko. Kot gimnazijka je zanosila s politično neprimernim fantom.
Ker ni pristala na to, da bi jo starši peljali na abortus v Zagreb, kasneje pa
je odklonila, da bi dala otroka v posvojitev, so se ji starši odrekli. In to na
zelo grozljiv način. Na pokopališču so postavili spomenik in nanj napisali, da
tam počiva njihova hčerka. Po tem dogodku je mlad par zbežal čez mejo, v
domovino se nista več vrnila. Grob- takrat še žive mame- pa sta dala odstraniti
njena odrasla otroka.
(objavljeno v VIR
Komentarji
Objavite komentar