Če ne poznamo preteklosti, se ne da razumeti sedanjosti
Družinska
zapuščina, 1. del
V
človekovi naravi je, da se tistemu, česar ne pozna, pogosto čudi. Še pogosteje
se dogaja, da se ne le čudi- tudi obsoja. Da je temu res tako, me je
prepričeval Ludvik, ki je po spletu različnih slučajev začel raziskovati usode
prednikov o katerih so se znotraj družine ustvarjale različne, med seboj
nasprotujoče zgodbe. Vsak pa se na koncu strinja, da bi morali poznati življenje prednikov, če želimo razumeti lastno ''sedanjost''.
''V naši družini je že desetletja veljalo, da so, na
primer, mojega strica Janeza, ki se je leta 1921, komaj dvanajstleten, kmalu po
prvi svetovni vojni, v imenu sorodnika, ki je bil gostilničar, odpravil na
Dolenjsko po sod vina, ubili. Nikoli ni prišel do cilja, ljudje so našli le voz
in konja, ki je bil privezan za drevo. Janez je izginil neznano kam. Govorice o
njegovem izginotju so bile različne: od tega, da so ga fentali in truplo nekje
zakopali do tega, da si je sodil sam, oziroma, da je padel v reko in utonil. A
kaj, ko trupla niso nikoli našli. Tudi po drugi svetovni vojni, ko je neznano
kje izginil njegov najmlajši brat, ni nihče nič ukrepal. Potem pa so po spletu
slučajev tam okoli leta 1952, našli truplo Mirka, Janezovega brata. Šele takrat so različne govorice o smrti enega in
drugega ponovno privrele na dan. Menda so družinski člani skoraj vsako nedeljo
prihajali domov na posvete, četudi so živeli na drugih koncih Slovenije.
Ugibali so in razvijali različne teorije o izginotju enega in drugega brata.
Rodil sem se leta 1955, svojega otroštva se zelo dobro spominjam prav zaradi
teh modrovanj, ki sem jih poslušal s peči. Nobena knjiga ni bila tako napeta in
zanimiva, kot so bila ugibanja mojih sorodnikov. Imel sem kakšnih deset let ali
nekaj takega, ko mojo babico pokličejo v sosednjo župnijo k nekemu človeku, ki
je bil na smrtni postelji. Od njega izve, da sta z našim Mirkom skupaj bežala
pred partizani, izve pa tudi, kdo od njih je Mirka ubil. Ta ubogi revež, ki ga
je vest neznansko pekla, je moral za svojega prijatelja izkopati jamo, o tem,
kdo ga je ubil, pa molčati. Izpoved je mojo babico še toliko bolj pretresla,
saj se je morilčev sin priženil v našo širšo družino. Se je to zgodilo
namenoma, ne bomo nikoli izvedeli, saj je še mlad pri miniranju v kamnolomu
izgubil življenje. V glavnem: babica je šla po nasvet k župniku, on pa ji je
dovolil, da je na pokopališču, na spomeniku, dodala še imeni obeh sinov,'' se
spominja Ludvik.
Dokler je bil mlad, ga družinske skrivnosti več kot
toliko niso zanimale, zato jih je tudi pustil pri miru. Le poslušal jih je rad,
saj so se mu zdele enako zanimive kot knjige Karla Maya. Potem pa se je po spletu
nesrečnih okoliščin moral predčasno upokojiti. Kar naenkrat je imel na voljo
ogromno časa, pa nobenega pametnega dela.
''Imel sem to srečo, da so moji starši podedovali
babičino hišo. In ker je bil oče tisti, ki se mu je zdelo škoda karkoli
zavreči, je po babičini smrti z različno, na videz ničvredno kramo zapolnil
podstrešje. Zaradi prometne nesreče sem imel eno nogo precej krajšo, pa še
bolela me je, zato sem imel veliko težav, preden sem lahko po strmih stopnicah
prilezel pod streho. Prej, preden sem sploh lahko kaj raziskoval, smo morali
podstreho izolirati, vgraditi nekaj oken in po tleh položiti pod. Napeljali smo
tudi ogrevanje in zahvaljujoč moji radovednosti, smo kar naenkrat dobili
čudovit, zelo ogromen prostor, ki smo ga kasneje, ko sem zapuščino spravil v
red, namenili družabnostim.
S petletnim vnukom, ki mi je delal družbo, sva prvo
leto preložila na desetine škatel, pogosto je bilo tako, da so naju šele zvonovi
iz bližnje cerkve spomnili, da bo potrebno skuhati kosilo.
Spominjam se prvega
ocvirka, ki me je prizemljil in mi dal vedeti, da svojih prednikov sploh nisem
poznal! Sanjalo se mi ni, da sta se, na primer, dedek in babica bolj malo
pogovarjala, sta pa si zato – dopisovala. Pisala sta si pisma, v katerih sta si
očitala marsikaj, o čemer si iz oči v oči nista upala povedati. Tako je babica
šele nekaj let po poroki izvedela, da je imel ded nezakonskega otroka, za
katerega je tudi skrbel. Ko ji je novica prišla na ušesa, je stvari vzela v
svoje roke. Ona je bila tista, ki je vsako jesen tej ženski izročala
''elimente'' v obliki dveh gajb krompirja in zajetnega kosa mesnatega špeha.
Kot pogoj, da z možem še naprej deli posteljo, pa je navedla, da se
''propalici'' ded izogiba in nima z otrokom nobenega stika. To ji je moral pod
prisego tudi obljubiti, ker se ne spomnim, da bi njegovega nezakonskega otroka v družini kdaj
omenjali. Je pa res, da smo se kasnejše generacije, tudi te- nezakonske veje,
družile med seboj, saj je Slovenija majhna dežela, dve sosednji župniji pa sploh!
S potomci tega nesojenega strica sem na lastno pest kasneje navezal stike, tako
da se danes normalno srečujemo in smo tudi prijatelji. V pismih sem zasledil,
da je babica karala deda tudi zato, ker je bil premalo strog do otrok in
hlapcev. Krivila ga je, če se je kdo od hlapcev napil ali povzročil na vasi
pretep. Jezna je bila, če ni ukrepal, ko se je molilo rožni venec. 'Otroci
prdijo in se smejijo,'je napisala. Imela je zelo lepo pisavo, četudi ni nikoli
obiskovala osnovne šole.
Dedov rokopis je bil bolj robat, slovnično zelo
nepravilen, izpuščal je črke ali pa je misel zaključeval s tremi pikicami. Iz
pisem sem tudi izvedel, da sta imela probleme z eno od tet, ki je nisem poznal,
saj je že pri petnajstih letih morala iti od doma, ker se je zapletla z moškim,
ki ni bil primeren njenemu stanu. Pozneje sem šel po njenih stopinjah, a sem,
žal, izvedel, da sta obe z edino hčerko umrli v italijanskem koncentracijskem
taborišču. Njenega moža pa je ubila ena od min iz prve svetovne vojne, ki jo je
našel na njivi.''
Pisma je Ludvik shranil tudi zato, da bi se mlajši
rodovi iz njih česa naučili. Je pa med njimi odkril še nekaj: v tistem
prastarem času so med ljudmi krožile nekatere knjige, največkrat so to bile to Mohorjeve
večernice. Ne ve točno, je bil to ded ali babica, iz vsake knjige je nekdo z
nožičem skrbno izrezal kakšno stran z zanimivimi mislimi. V škatli, v kateri so
bila pisma, je namreč našel tudi veliko takšnih strani. Našel je tudi odrezke z
različnimi nasveti ali kuharskimi recepti iz takratnih časopisov. Pogosto se je
pojavljala reklama za nekega dentista, kar bi lahko pomenilo, da je imel kdo
hude težave z zobmi. Da so se s kmetov
odpeljali v Ljubljano k dentistu, je pomenilo, da jim je voda že krepko tekla v
grlo.
''V škatli so se znašla tudi pisma, ki jih je moja
pokojna mama pisala svojemu prvemu fantu. Tudi za ta pisma, ki so se ohranila,
sem babici zelo hvaležen. Mamo, ki je bila zelo verna, stroga in tudi hladna
ženska, po branju pisem bolje razumem. Najmanj enega je temu Ivanu pisala še potem,
ko je bila poročena. Ljubi moj Ivan, kako
si kaj? Vem, da bolje nego jost, kjer sem tako nerodna ratala, da nisem za
nikamor. Le tebe bom ljubila, le tebe nosila bom v srcu…
Družinska
zapuščina, 2. Del
''Ne morem si predstavljati, da je bila moja čustveno
zelo hladna in odmaknjena mati zmožna tako globoke ljubezni!'' se Ludvik kar ne
neha čuditi.
V nekem drugem pismu, pa ji Ivan odgovarja:….Še zmeraj ljubljena Sonja. Kaj takega nisem pričakoval od tebe. Pišeš
mi, da mi bo žal, če bom pozabil nate. Ampak jaz mislim, da bo tebi žal, ker
sanjaš o drugem človeku, ko ležiš zraven očeta svojega otroka. Kljub
ostrini, ki jo je bilo čutiti med vrsticami, pa je na koncu dodal:…srčno te pozdravljam, čez plan in gore, pri
tebi do smrti bo moje srce….
Pisma, ki si jih je moja mama še po poroki
izmenjavala s svojim prvim fantom Ivanom, so se me zelo dotaknila. Pravzaprav
so me prizadela. Mama je bila, vsaj na videz, zelo častna ženska. Bogvarij, da
bi se otroci kdaj kaj zlagali ali da ne bi živeli po desetih božjih zapovedih.
Neusmiljeno je nas kaznovala. Sama pa je živela neko vzporedno, tudi grešno
življenje, v katerega ni imel nihče vstopa. Niti ne ubogi oče, ki je verjetno
dobro vedel, da žena, naša mama, ni bila nikoli čisto njegova. Ni bil neumen,
moral je to čutiti! Ker ni marala njega, ni marala nas, otrok. Vsak trenutek,
ko nas je pogledala, se je zavedala, kdaj in kako smo bili spočeti. Pisma, ki
sta si jih z Ivanom pisala, sem zelo skrbno prebral. Če jim je verjeti, sta se
po tem, ko se je moja mama poročila, srečala le enkrat. In to na Ptuju. Zakaj
tam, ne vem točno, a predvidevam, da je tam nekaj časa živela Ivanova sestra
Marica, ki je bila vsa leta nekakšen most med bratom in mojo mamo. Ona je bila
tudi tista, ki je skrbela, da so njuna pisma prišla do cilja. V enem od pisem,
ki je bilo napisano po morebitnem srečanju, Ivan piše:…..ko v poznih urah vsi sladko spijo in krasne sanje uživajo, samo jast še
hodim po sobi, ker na tvoje pismo srčno odgovorit želim. Najsrčnejša ti hvala,
da sem te lahko videl in ti stisnil roko. Sto in sto misli imam pred očmi, kako
bi te moral objeti in poljubiti, pa se nisem upal. Preveč radovednih oči je
bilo okoli naju. Trpelo in jokalo je moje srce, da ti ne morem povedati, kako.
Vidim tvoje oči, ki so me gledale krasno in zapeljivo in žalostno. Srce mi še
vedno močno bije, četudi sva se v tem času, kar se nisva videla, oba postarala.
Molim, da bo prišel dan, ko te bom lahko na samem objel in poljubil. Bodi
pozdravljena in misli na človeka, ki te ljubi. Ivan
Babica je bila stroga in je veliko dala na spodobnost. Kdo
ve, lahko je mojo mamo celo prisilila, da se je poročila z očetom? V meni je še
polno vprašanj, a bolj malo odgovorov.''
V eni od škatel je odkril tudi listino, ki odkriva,
zakaj je praded ob njivi, ki je bila nekoč v njihovi lasti (danes tam stoji
Mercator) postavil Bohkovo znamenje.
''Njegov brat je imel sina edinca Petra, ki je bil
bolan (težave z želodcem) in ni bil primeren za naslednika. Praded je svojemu
bratu predlagal, naj del hiše preuredi v gostilno, češ, vino bo pa že lahko
točil, če za drugo rabo ni. Tako se je tudi zgodilo. Potem pa je naneslo, da je
šel Peter sredi hude zime po očeta, ki se je z občinskimi odborniki po seji
zapil. Zaradi poledice je voz zaneslo v graben, kolo se je snelo in ni kazalo
drugega, kot da se je Peter sam lotil popravila. Ko je poskušal dvigniti zadnji
del voza, je bil ta napor zanj prehud. Sesedel se je in bruhnil kri. Na srečo
so ga našli mimoidoči, da so ga, preden bi zmrznil, odpeljali k zdravniku. Moj
praded, veren kot je bil, se je zaobljubil, da bo postavil Bohkovo znamenje, če
Peter ostane pri življenju. To se je res zgodilo, znamenje je potem stalo več
kot sto let, dokler ga niso odstranili in zaradi nastajajočega trgovskega
centra prestavili drugam.''
Dokumenti tudi pričajo, da so bili nekateri Ludvikovi
predniki zelo podjetni. Eden od teh govori o nekem Maksu, ki je kandidiral celo
za župana, pa ga potem niso izvolili, ker se je izvedelo, da je goljufal pri
trgovanju z lesom. Zanimivo je tudi, da se nad tem, da je mož pretepal ženo,
niso zgražali.
''Eden od maminih stricev, ime mu je bilo tako kot
meni, se je celo štirikrat poročil. Tri žene so mu uradno sicer umrle na
porodu, a kot kaže zapis, ki ga je nekdo od prednikov pustil na nekem mrliškem
listu, jim je tudi sam malo pomagal na drugi svet. Ko se je poročil četrtič, je
domov pripeljal žensko s tolminskega konca. Tja je šel zato, ker ga v domačih
logih ni nobena marala. Imel je smolo. Ta ženska je bila precej divjaška in ga
je, če je ni ubogal, tudi pretepla kot mačka. Rada je pila žganje in kavo in če
enega in drugega ni bilo pri hiši, je vzela metlo in toliko časa tolkla po možu
z njo, dokler ni vpregel konja in se zapeljal v dolino po eno in drugo. Je pa
zgledno skrbela za otroke- iz treh zakonov jih je bilo sedemnajst. Umrla pa je,
ko je padla s češnje in si razbila glavo.''
Pred drugo svetovno vojno je širšo Ludvikovo družino
reševal pred lakoto Jernej, ki je bil zelo dober mesar, znan daleč naokoli.
Klal je tako za kmete kot tudi za partizane in Nemce. Namesto plačila si je
zmeraj odrezal kos mesa in ga potem- ker je bil samski – delil z bližnjimi. Na
stara leta je postal malo čudaški in ko je umrl, ni dovolil, da bi ga pokopali
s svečanostmi, ki so bile takrat v navadi. Njegov pogreb je bil eden prvih v
tako imenovanem ''družinskem krogu'', zaradi česar so ga ljudje še dolgo časa
opravljali.
Med različnimi papirji je naletel tudi na pismo nekega
moškega, imenovanega Zorko. Četudi ima Ludvik do potankosti izdelano družinsko
drevo, ne ve točno, kam bi ga del. A tudi pismo, ki ga je Zorko pisal kot
mobiliziranec v prvi svetovni vojni, je zelo zanimivo.
Čigav je bil ta Zorko, kako je bil povezan z njegovimi predniki, pa Ludvik vse do danes še ni odkril.
Komentarji
Objavite komentar