nenaročena recenzija
(nenaročena)
recenzija: Mehko kot britev – Milena Miklavčič
Milena Miklavčič, rojena leta 1952, je
avtorica, ki je slovenski literarni prostor obogatila s svojim edinstvenim
pristopom k razkrivanju zamolčanih
''intimnih'' resnic slovenske družbe.
Znana je predvsem po zbirki Ogenj, rit in kače niso za igrače, kjer je v petih delih zbrala
več tisoč resničnih zgodb o intimnem življenju Slovencev od konca
19. stoletja naprej.
Te knjige, ki sodijo v kategorijo "citizen
science" ali občanske
znanosti, so unikatne v slovenskem prostoru, saj brez olepšav obravnavajo tabu
teme kot spolnost, nasilje v družini,
higiena in vsakdanje boje za preživetje
navadnih ljudi.
Miklavčičeva ni le pisateljica, temveč "zadnja zgodbarka",
kot se sama poimenuje, saj še zmeraj zbira izpovedi, ki bi sicer utonile v
pozabo.
Njena dela je navdihnilo animirano-dokumentarni film Babičino seksualno življenje Urške Djukić, ki je prejel evropskega
oskarja za kratki film, ter gledališko
predstavo Prividi kačjega
pastirja v SNG Maribor.
Kot lahko sledim njenim zapisom na družabnih omrežjih in intervjujem, v
slovenskem prostoru bije nekakšno ''bitko z mlini na veter'', saj ji del
javnosti zaradi jasno izražanih stališč ni najbolj naklonjen.
V romanu Mehko kot britev, izdanem maja 2025 pri založbi Jutri2052 v nakladi 300
izvodov, Miklavčičeva nadaljuje svojo tradicijo,
a tokrat v fikcijski obliki.
Knjiga temelji na eni od zgodb iz petega dela zbirke Ogenj,
rit in kače... (podnaslov
Lučkine in druge zgodbe),
kjer je avtorica prvič
omenila prostitucijo, namenjeno jugoslovanski eliti v šestdesetih in sedemdesetih letih prejšnjega stoletja.
Roman je sicer krimi žanr,
a naj bralca to ne moti. Prepleten pa je z zgodbami iz pol pretekle zgodovine in tudi
s socialno kritiko, ki razkriva temne plati socializma – tiste, ki so bile skrite za parolami enakosti in
bratstva.
Kot pravi avtorica v uvodu, je delo fikcija, plod
domišljije, a navdihnjeno po resničnih
izpovedih. To mešanico
resnice in izmišljotine
Miklavčičeva uporablja, da spodbudi še
kakšno morebitno žrtev, da
spregovori, preden bo prepozno, kajti "leta pač tečejo", kot zapiše.
Zgodba se razteza čez
dve časovni ravni:
preteklost (predvsem leto 1973) in sedanjost (2024–2025). V prologu se srečamo
z moškimi iz elitnih,
komunističnih krogov, ki
v zadimljeni sobi ustanavljajo sklad Donovan – uradno za gradnjo pediatrične
klinike, v resnici pa za financiranje tihotapstva, prostitucije, izsiljevanja
in drugih umazanih del.
Ime "Donovan" je izbrano ironično, simbolizira hladno, brezčutno mašinerijo oblasti.
V tej preteklosti spremljamo like, kot je Verena, mlada ženska, ki rodi hčerko Mirjano. Pri težkem porodu, ko bi kmalu umrla,
ji pomaga dr. Karel Podobnik –
zdravnik, ki je hkrati porodničar,
zvodnik in ključna figura
Donovanovih poslov.
Verena je ujeta v mrežo
zlorab, ki so pogojene z molkom, saj se zaveda, da o prisilni vpletenosti v
prostitucijo za elito, ne sme govoriti. Njena zgodba se prepleta z usodami drugimi
ženskami – Franjo, Marto, Marijo,
Dorotejo, ki so bile prav tako žrtve
sistema.
Sedanjost prinaša
kriminalistično preiskavo
dveh okostij, ki jih najdejo v gozdu pri Žagarijah
(izmišljena vas blizu Žirov).
Najdba sproži preiskavo
pod vodstvom kriminalista Roberta Koširja
in njegove ekipe.
Tukaj vstopi avtoričina
alter ego – Milena sama,
ki se pojavi kot prijateljica preiskovalcev in zbiralnica zgodb. S pomočjo Dina, mladega forenzičnega antropologa na
invalidskem vozičku in
drugih likov razkrivajo povezave med okostji in Donovanom.
Roman se bere kot detektivka, saj je poln zapletov in nepričakovanih razkritij, ki vodijo tudi
do preprodaje otrok in spolnih orgij pri Podobniku.
Zelo tankočutno
je opisan tudi lik Lojzeta, Vereninega moža,
ki zaradi velike ljubezni do svoje žene
Verene, katera do njega ne čuti drugega kot hlad, notranje trpi vse življenje.
Miklavčičeva mojstrsko prepleta žanre, v želji, da bi bralci razumeli duh časa 60
in 70 let. Najbolj pa si želi, da bi doumeli, da je bilo spolno izkoriščanje žensk v času
socializma, kjer je bila spolnost tabu za navadne ljudi, za elito le orodje užitka in nadzora.
Avtorica razkriva hipokrizijo oblasti, saj so ženske - parolami o enakosti
navkljub - služile kot
"spremljevalke" politikom, gospodarstvenikom in celo duhovnikom.
Ženski
liki, kot Verena, niso le žrtve,
temveč tudi preživelke, ki prenašajo breme
molka na naslednjo generacijo.
Njena tragika z bolečimi
in usodnimi posledicami, se kaže
v odnosu do hčerke
Mirjane, ki postane simbol vsega zamolčanega.
Dino, invalidni mladenič,
prinaša v zgodbo topla čustva in svežino – njegova radovednost in empatija spominjata na avtoričino lastno vlogo zbiralke
zgodb.
Slog je živ,
neposreden: dialogi so pristni, polni narečja
in čustev, opisi
medsebojnih odnosov pa so brez olepšav.
Miklavčičeva ne moralizira, to ji
štejem v velik plus, temveč
pušča bralcu, da sodi sam.
Knjiga je ilustrirana z deli Lana Seuška, akademskega kiparja, katerega reliefi in portreti
dodajajo vizualno dimenzijo, sploh naslovnica, ki z upodobitvijo britve
simbolizira rezanje v boleče
resnice.
Miklavčičeva, vzgojena v krščanskem duhu in kot "otrok socializma",
razbija mit o nedolžni
preteklosti, saj pokaže,
kako je oblast "hranila" ljudstvo s floskulami, medtem ko so elite uživale razkošje.
Knjiga spominja na njene Ženske
(2010) .
Mehko kot britev je nujno branje za tiste, ki želijo razumeti slovensko
preteklost – in to brez filtrov, ki so nam bili vsiljeni. V času, ko se razpravlja o
ukradenih otrocih in spolnih zlorabah, roman deluje kot krik proti molku, ki je
še zmeraj prisoten v slovenski družbi.
Miklavčičeva nas tudi sicer zelo rada
opominja: resnica boli, a molk še
bolj.
Zelo jo priporočava vsem, ki cenijo literaturo, ki se bralca dotakne, a ga hkrati tudi takrat, ko
se približa zadnji strani, ne
pusti hladnega.
(F. in Janko Kogovšek)
Opis je korekten, profesionalen. Imam knjigo, dobra je.
OdgovoriIzbrišiPriporočam...