nekaj misli

 


Pogosto se sprašujem, se je radovednost v zvezi s tabuji o spolnosti začela prebujati že v mojem otroštvu, ki ni bilo najlepše?

Morda nekaj let kasneje, ko sem vsak ponedeljek polnila z resničnimi zgodbami sogovornikov radijsko oddajo na Sori »Zanimivi ljudje živijo med nami«?

Je bil storjen odločilni korak v nočnem programu SNOP-a, ko smo o teh rečeh v živo kramljali s Frančeki, Janezi, Lizikami, Jolando, Terezo, Milanom in še marsikom?

Morda takrat, ko je nastal podlistek Usode v Gorenjskem glasu, ki ga pišem še danes?

Sprašujem se, kaj pa, če so bile zgodbe, ki sem jih tako vneto poslušala in zapisovala, predvsem samo -terapevtske? Sem z njimi celila lastne rane, ki jih ni bilo malo?

Ko sem spraševala o spolnosti, o intimi nasploh, so mi rekli:«Pred vami tega ni nikogar zanimalo.«

Pogosto so se mi starejši, ki niso imeli nikogar, da bi jim prisluhnil, smilili. Domačim so se zdeli sitni, drugih pa tisto, kar so doživeli, ni brigalo. Ur, ki sem jih preživela ob poslušanju, nisem nikoli štela!

 

Spominjam se, da je mama vsakokrat, ko sem jo spraševala o starih časih, besedovanje zaključilo z znanim stavkom, da so šle dekleta njene generacije k poroki ''poštena'' (brez spolnih odnosov pred poroko).

 

Po svoje sem jo razumela. Zanjo je bila spolnost nekaj umazanega, živalskega, grdega.

In kot sem kasneje – preko pripovedovanj- spoznala, so tudi druge ženske gledale na spolnost na enak način. Ne vse, večina pa.

 

Naneslo je, da sem se nekoč srečala z Veharjevo mamo. Njeni spomini so bili polni nedorečenosti in skrivnostnosti, zato ni čudno, da me je zamikalo, da bi o prepovedanih stvareh izvedela kaj več.

Razložila mi je tudi, kako je bil videti spolni odnos v času pred 2. sv. vojno: ženska se je postavila k zidu, razširila noge, moški ji je dvignil krilo in opravil svoje.

Ali pa: ženska se je vlegla počez čez posteljo, nadaljevanje pa je bilo podobno.

Kruta resničnost z opisi romantičnega življenja Ovčarja Marka Janeza Jalna ni imela dosti skupnega!

 

Preden sem začela pisati, sem samo na Žirovskem opravila več kot petdeset različnih pogovorov, ki sem jih potem objavila v Žirovskem občasniku (1998); ne takrat ne kasneje pa nisem uporabljala pravih osebnih podatkov.

Po objavi podlistka v reviji Naša žena (1999), so se ženske, ki so želele povedati svojo zgodbo, oglašale iz vse Slovenije in tudi iz zamejstva!

Pri (poljudni) raziskavi (citizen science) o spolnosti so sodelovale predvsem ženske, stare od 85 do 104 let. Ni me zanimala zgolj spolnost, želela sem tudi izvedeti, kako je bilo intimno življenje urejeno na področjih higiene, menstruacije, znanja o ženskih spolnih organov, spočetja, nosečnosti, rojevanja, opreme dojenčkov in poporodnega ravnanja z materami.

Si predstavljate, da so bili nekateri moji sogovorniki rojeni celo konec 19. stoletja! Med njimi so bili tudi takšni, ki so preživeli soško fronto!

Brez teh drznih posameznikov bi védenje o intimi, zelo osebni zgodovini 20. stoletja za zmeraj izginilo!

Upam si reči, da je tudi zaradi njih ta knjiga neprecenljive vrednosti!

 

Zgodbe so unikatne, še nikoli slišane, še nikoli zabeležene. O spolnosti prednikov imamo precej izkrivljene poglede, saj so bili mnogi, ki bi o tem morali pisati, v zadregi, ko je bilo treba odpirati vrata v spalnice dedkov in babic.

Po drugi strani nam molk veliko pove o odnosu do spolnosti tako nekoč kot tudi danes.

 

V tej knjigi so zbrani tudi številni družinski vzorci, ki botrujejo današnjim, zelo različnim psihičnim težavam. Tudi psihoterapevti moje knjige priporočajo v branje svojim pacientom.

 

Številni bralci so ob branju začutili podobno kot Katjuša B. Jereb:«Z mamo se vse do njene smrti nisva razumeli. Zdelo se mi je, da me ne mara, celo sovraži. V vaših zgodbah sem prepoznala številne delčke iz njenega življenja. Danes razumem, da jo je življenje kruto oblikovalo, zato ni mogla biti drugačna, kot je bila. Moje srce jo končno razume. In zato sem vam zelo hvaležna!«

 

Dokaj hitro sem spoznala, da Slovenci do zadnje podrobnosti poznamo malodane vse odtenke zgodovine, le o intimi prednikov se nam ni dosti sanjalo.

Babice so imele v povprečju štiri želje, nekatere še manj: da jih mož ne bi tepel, da ne bi bile lačne, da bi imele streho nad glavo in da ne bi umrle na porodu.

Za moške je bila nekoč spolnost nekaj, kar jim je pripadalo, zato so jo imeli za svojo neodtujljivo pravico, ki so jo izkoriščali tudi po večkrat na dan.

Za žensko je spolnost predstavljala greh, predvsem pa nagnusno, umazano, mukotrpno dolžnost, ki največkrat ni prinašala drugega kot trpljenje in rojevanje otrok.

 

Tudi sam spolni odnos je bil prilagojen moškemu užitku, kar je pomenilo, da je trajal zgolj in samo toliko časa, dokler moški ni doživel orgazma. Ženska je morala biti ponižna in v nenehni pripravljenosti, da moškemu ustreže. Morala je dvigniti krila čez glavo, razkrečiti noge, mižati in nepremično vztrajati pri miru toliko časa, dokler moški ni bil zadovoljen.

 

Pa vas vprašam: so današnji brzaki drugačni? Kaj lepši? Opravljeni z več občutka?

Če so si moški še v prvi polovici 20. stoletja poželeli žensko tudi trikrat na dan, je danes, žal, povprečje njihovega poželenja veliko nižje. vir

Zelo zaskrbljujoč postaja tudi procent žensk v najbolj kvalitetnem življenjskem obdobju, ki nimajo partnerja, oziroma si ga niti ne želijo imeti. Če dodamo še sodobne motilce intimnega življenja, kot so televizija, internet, pametni telefoni, kariera in še kaj, potem lahko mirno rečemo, da je stanje na področju srečne in zadovoljne spolnosti zaskrbljujoče. Rečno drugače: če je bila le-ta babicam v nadlego, so vnukinje zanjo drastično prikrajšane, oziroma jim zanjo ni več dosti mar.

Med spolnostjo nekoč in danes pa vsaj na enem mestu lahko postavimo enačaj. Tako babice kot tudi njihove vnukinje so spolnost pogosto uporabljale kot orožje, da so lažje prišle do svojega cilja.

 

Spolni odnosi so bili redkokdaj, če sploh kdaj, povezani s čustvi. Včasih so nastavljale zgolj za skromno plačilo- gajbo krompirja, kilogram moke, za meter drv. Nekatere pa so na skrivaj odhajale v večja mesta, kamor so zahajali trgovci, ki so bili s plačilom za tovrstne spolne usluge bolj radodarni. Da ne bi zanosile, so uporabljale kerfije, s katerimi so si po spolnem odnosu izpirale nožnice.

 

Prodaja se tudi sodobna ženska. Včasih le za bižuterijo, dobro večerjo, za slavo. Pa je med prodajanjem za gajbo drv in med prodajanjem za takšne in drugačne gmotne dobrine kakšna razlika?

 

V petdesetih letih prejšnjega stoletja so se začele ženske množično zaposlovati. S finančno neodvisnostjo od moškega je začela rasti tudi njihova samozavest.

Kje so časi, ko si živele naše babice, ki so bile navajene potrpeti, držati jezik za zobmi, vztrajati, upati, da bo jutri bolje? Se držati načela, pomagaj si sam, pa ti bo še bog pomagal? Četudi je bil Bog pogosto gluh za njihove težave, so se zatekle v cerkev, kjer so pomolile dva, tri rožnkrance ter se vrnile domov notranje močnejše. Danes se iz vere babic norčujejo zlasti tisti, ki po parkih objemajo drevesa, prepričani, da jim bodo objemi naklonili boljšo in lepšo tako popularno notranjo rast.

Nekoč je bilo veliko incestov. Jih je danes kaj manj? Če kimate, potem imate premalo odprte oči in ušesa.

Predniki so bili v izražanju sicer veliko skromnejši, a bolj poetični. Ko so videli kakšno samsko žensko nosno, so se spraševali:«Kdo pa je bil tisti, ki mu je uspelo spraviti šurka v luknjo?« Če bi slišali današnje pičkarjenje, pizdarjenje in kurčevanje, bi se v grobu obračali.

Moja mama mi o ženski intimi ni povedala čisto nič. Včasih, ko opazujem mularijo, kako po pametnem telefonu brskajo za pornografijo, se resno vprašam, kaj pa o tistem- najlepšem- vedo oni? Nekoč so tiste reči uporabljali bolj kot ne za reprodukcijo, danes pa za užitek. Ne takrat ne danes o ljubezni, odpovedovanju, sobivanju, nesebičnosti, darovanju, sočutju ne izgubljamo ravno veliko besed.

Če bi pred petdesetimi leti vprašala mamo o položajih pri seksu, bi me poslala k spovedi. Danes je ponudbe na to temo ogromno: od knjig, do vsakodnevnih filmov na televiziji, do milijon internetnih strani. Pa mladi v tej poplavi najdejo tisto, kar potrebujejo, kar bi jih osrečilo do konca življenja in še čez?

Redkokdo, če sploh kdo, pomisli, koliko gorja je tako nekoč kot tudi danes naredila četrta božja zapoved spoštuj očeta in mater, da ti bo dobro na zemlji. Nihče nas ni opozoril, da ima vsaka medalja dve plati. Koliko otrokom bi bilo prizaneseno z nasiljem, pedofilijo, z maltretiranji, če bi jim odrasli povedali po resnici: da se je pač treba nekaterih starejših tudi bati.

Ker se Slovenci zelo neradi pogovarjamo, ker nas niso naučili tolerance, strpnosti in poslušanja, se med seboj sploh ne poznamo. Ne poznamo se niti znotraj družine, kar je še najbolj žalostno. Tolaži me misel, da v Evropi nismo sami. Slovani in Germani imamo veliko skupnega prav pri odnosu do intime- ne le svoje, tudi do intime prednikov.

 

Po drugi svetovni vojni so se ženske osamosvojile, se zaposlile, kontracepcija, ki je v sedemdesetih letih postala dosegljiva vsakomur, pa je pripomogla, da so začele uživati tudi v spolnosti. Lasten denar jim je dajal občutek svobode, saj so lahko z njim razpolagale po mili volji. Število družinskih članov se je skrčilo na enega ali dva otroka, z več otroki so se lahko pohvalili le redki. Šolski sistem je komaj dohajal vse, ki so želeli študirati. Odnosi med žensko in moškim so se začeli spreminjati. Ona je bila tista, ki je vzela vajeti v roke tudi znotraj štirih domačih sten. Da so se klasični, zelo tradicionalni odnosi postavili na glavo, pričajo številne zgodbe moških, ki so mi jih ti zaupali in sem jih zbrala v tretji knjigi serije.

 

Pred kakšnimi desetimi leti mi je prišla v roke drobna rdeča knjižica ljubljanskega knezoškofa Antona Bonaventure Jegliča. O njem sem vedela bore malo. Toliko pravzaprav, kot smo se učili v šoli. Informacije so bile osredotočene na podatek, da je dal zažgati Cankarjevo Erotiko pa da je bil zelo nazadnjaški škof. Tomaž Ivešić je leta 2013 v Razpotjih objavil zanimiv članek z naslovom Seks kot objekt kulturnega boja. Priznam: prebrala sem ga na dušek! Izkrivljena podoba Jegliča je izginila. V njem sem videla človeka, ki mu je bilo iskreno mar za trpljenje žensk, ki so bile na milost in nemilost prepuščene spolnim navadam tistega časa. Na različnih literarnih večerih, ko sem predstavljala knjige Ogenj, rit in kače niso za igrače, so ga prisotni pogosto omenjali. Zmeraj sem si vzela čas in zbranim razložila, kako pomembna je bila za ženske njegovega časa ta drobna, rdeča knjižica z naslovom Ženinom in nevestam. Predsodkov, ki jih je o Jegliču zacementiral šolski sistem, se ni dalo kar tako odpraviti.

Sama menim, da je bil škof jeglič eden prvih, ki se je zavzemal za ženske pravice in bi se mu morala sodobne ženske globoko prikloniti.


https://old.razpotja.si/seks-kot-objekt-kulturnega-boja/


 

Po tem, ko je prišla med bralce prva knjiga iz trilogije Ogenj, rit in kače niso za igrače, sem – dobrih sto let po Jegličevi ‘rdeči brošuri’ – tudi sama doživela zelo podobne odzive. Kaj vse so mi rekli! Med drugim tudi to, da ženska, poročena, s štirimi otroki, verna, pač ne zapisuje ‘nagnusnih’ zgodb o spolnosti. Če kdo, sem jaz tista, ki lahko škofa Jegliča, njegov pogum, ne nazadnje tudi razočaranje zaradi duhovnikov, ki so mu obrnili hrbet, zelo dobro razumem. Po moje bi se v grobu obračal, če bi vedel, da je odnos do pogovorov o intimnem življenju marsikje med ‘njegovimi’ enak, kot je bil na začetku 20. stoletja. Bil je eden prvih, ki je imel pri ozaveščanju ljudi o spolnosti izjemno pomembno vlogo!

 

Zbirka štirih knjig Ogenj, rit in kače niso za igrače ozavešča. V njej zaman iščete literarno vrednost. Zgodbe so zapisane po pripovedovanju. Nekateri so jih zapisali sami in mi jih šele potem izročili.

Samoizpovedi  razkrivajo tisti del našega življenja, o katerem ne govorimo na glas. Redki so, ki se jim ne bi od časa do časa dogajale tudi hude reči. Nekateri poiščejo psihoterapevta, da jim pomaga prebroditi težke trenutke, drugi se želijo zgolj spovedati. In zgodbe, ki jih prebirate tudi v četrti knjigi, so prav to – osebne spovedi. V slovenskem prostoru so te zgodbe nekaj unikatnega in izjemno pomembnega za t.i. občansko znanost (ang. citizen science).

Pravijo, da sem ena zadnjih še živečih zgodbark. Starejši bralci se jih bodo spominjali: v zimskem času so hodile iz vasi do vasi, od ene hiše do druge. Ob dolgih večerih so sedele na peči in pripovedovale zgodbe, iz katerih so se poslušalci učili tudi življenjskih resnic. Stara sem sedemdeset let. Čas neusmiljeno teče. Bom v prihodnjih letih še zmogla toliko moči in energije, da bom izdala peto knjigo?

Zbirka knjig Ogenj, rit in kače niso za igrače, niso le popisani listi, ampak je z njimi tesno prepleteno tudi moje osebno življenje. Večino prostega časa sem preživela ob poslušanju in beleženju, pa tudi razmišljanju, kako komu od tistih, ki so se znašli v stiski, pomagati. Družina mi je zmeraj stala ob strani. Razumeli so, da mi je poslanstvo, ki ga opravljam, v veliko veselje in notranje zadovoljstvo.

Me pa veseli, da bo prva knjiga zdaj na voljo kot e-knjiga tudi za srednješolsko branje. Leta 2015 je bil posnet dokumentarni film, ki ga pod naslovom Ogenj, rit in kače niso za igrače najdete v spletnem arhivu Radiotelevizije Slovenije. SNG Maribor je na oder postavilo predstavo Prividi kačjega pastirja. Urška Djukič je skupaj s Francozi ustvarila izjemen kratki animirano-dokumentarni film Babičino seksualno življenje, ki je prejel dve najvišji nagradi: Oskarja in Cezarja.

 Še to: ali veste, kaj pomenijo (in čemu so služili) besede. kerfi, rancale?
Če slučajno ne bi naletela nanje, bi izginile iz našega zgodovinskega spomina.

 

 

 


 

 

 

ODLOMKI

 

Ženske so se pri opravljanju male in velike potrebe umaknile za grm, v hlev ali za hišo, moški pa so jo opravljali kjerkoli. Zaradi neumivanja med nogami je moške okoli spolovila nenehno srbelo. V ta namen so imeli pri levem žepu narejeno dodatno luknjo, skozi katero so se po potrebi čohali. Spodnjega perila niso nosili, zato se je dogajalo, da jim je lulček uhajal na prosto tudi skozi razporek.

Hlače so bile zaradi posledic uriniranja in slabe higiene pri iztrebljenju največkrat otrdele in so tudi zato ovirale moškega pri bolj sproščenem gibanju.

 

 

***.

 

 

»Za spolni odnos so uporabljali izraze, kot so bili: bakanje, an'gavljanje. Tiste malo bolj spodobne pa so imele navado reči, da se je moški ulegel k ženski. Ženska je moškemu največkrat dala. Lahko so uporabili izraz, da se mu je nastavila. Taki, ki je dala predčasno (pred poroko), so rekli lajdra.

 

***.

 

Možakar, ki je v Žireh še danes legenda, umrl je leta 1968, je moral v pozni starosti oditi v bolnišnico. Malo preveč mu je zavrela kri in tista reč se mu ni in ni hotela umiriti. Začudeni zdravniki so strmeli v njegovo živahno mednožje. Možakar je vztrajal, da je popolnoma zdrav, le zaradi pomanjkanja ženske se počuti čisto zmešanega. Bolnišnično osebje ga je predstavilo drugim bolnikom, češ poglejte, kako nas zdravo življenje ohranja v kondiciji. Ko je imel 95 let, so ga vprašali, če še kaj hodi okoli žensk. Odgovoril jim je: »Do devetdesetega je bilo še kar, potem pa bolj švoh (slabo) …«

***.

Včasih so se našle tudi sorodne duše in eden izmed takih dobronamernih ženskih nasvetov se je glasil: »Če bo tvoj dedec še naprej tako siten, se prenehaj umivat. Ko boš orng smrdela in ti zato ne bo mogel priti blizu, boš rešena …«

Dandanašnji, ko se ve, da pri marsikateri hiši nosi hlače ženska, se sliši čudno in nenavadno, da včasih, celo še v 60. in 70. letih, ni bilo tako.

 

***.

Lipe (1916): »Spominjam se, da so naš ata imeli pri postelji, na polički, nožičko. Bila je manjša, z ukrivljenim rezilom. Ko sem se oženil, mi je eno zelo podobno porinil v žep z besedami, da mi bo še prav prišla. Šele od hlapcev sem izvedel, čemu služi. Okoli curaka so se čez dan nabirale dlake, ki so izpadale, pomešane s sirčki, ki so se luščili ob premikanju kožice okoli glavice. Če si možakar vsega našteta ni postrgal z nožičko, ga je pri naskakovanju ženske močno oviralo.«

 

***.

 

Lucija (1924): »Spominjam se, da je naša mama oblekla dolge hlače le, ko je imela ta rdeče. Ves dan je prepevala in bila dobre volje. Pobožala me je in mi dala v roke skledo, da sem postrgala turščno župo, preden je posodo pomila. To so bili redki tre­nutki izkazane materine ljubezni … Pozneje, ko sem sama postala žena in mama, sem spoznala, zakaj se ji je tako oddahnilo. Vedela je namreč, da vsaj tisti mesec ni spet noseča.«

 

***.

 

Lucija (1921).

»Moj mož je bil doma s hribovske kmetije in je temu odnosu rekel gonjenje. Gonila se je tudi živina v štali, prizori med kravo in bikom pa so bili edino znanje, ki ga je imel o seksu. Veliko je čikal (tobak), zato je imel navado, da je nenehno pljuval. Okoli najine postelje je bilo na desetine prilepljenih in posušenih pljunkov, zdelo se mi je ostudno, če sem kdaj po pomoti stopila z boso nogo na kakšnega. Spominjam se najine poročne noči, tista reč mu je štrlela iz hlač, on pa je na glavi še zmeraj obdržal klobuk, ko se je spravil name. Izpod pazduh se mu je širil kisel vonj, podoben vonju silirane krme. Miren fant, ki sem ga poznala, se je spremenil v sopihajočo žival, katere me je bilo strah. Z vso močjo je zarinil vame, se izpraznil ter se že naslednji hip zvalil na posteljo. Tega, kako me je bolelo, ko mi je vzel nedolžnost, ne bom nikoli pozabila. Ko se je obrisal ob cujnco, se je usedel in začel govoriti o travniku, ki sem ga prinesla v zakon.

***:

 

Za Mico so govorili, da je šamar, kar je pomenilo, da je pol moški, pol ženska. Rasla ji je brada, ki si jo je vsak dan brila, pri tem pa ni bila ravno pazljiva, zato je bila po obrazu nenehno porezana. Bila je tudi ena redkih žensk, ki je pod dolgim krilom nosila moške hlače. Znala se je lotiti vseh kmečkih opravil, zelo vešča pa je bila pri mizarjenju.

 

***.

 

Ponekod na Kozjanskem (okolica Rogaške Slatine) so žensko privezovali na rancale. Te so bile pritrjene na peč. Ženska se je ulegla nanjo, moški pa jo je s pasom dodobra privezal, da se ni mogla premikati. Potem mu je morala biti na voljo, dokler se je ni naveličal.

 

***.

Nekatere ženske (pred 2. sv. vojno), ki so imele v Ameriki sorodnice, so si nabavile ''kerfije'', katere so skrivale pred drugimi družinskimi člani. Po spolnem odnosu s si s posebno napravo izmile nožnico v upanju, da jih bo to obvarovalo nosečnosti.

 

 

»Moja stara mama je imela poseben "dezinfekcijski firtoh".Ko je član naše glasbene skupine postal zobozdravnik, sem predlagal ,da mu kupimo podobnega. Firtoh je namreč čistil vse. Če je bilo dete smrkavo mu je z njim obrisala nos. Na njivi je odložila motiko, si obenj obrisala roke, žlico ali vilice ter se lotila hrane. Ko je prišla k moji mami na vsakodnevni obisk , ta pa je ravno vlekla testo za štrudelj, si je stara mama brž obrisala roke ob firtoh in vneto vlekla testo. Še tako umazane roke si je obrisala obenj. Odlična, večnamenska garderoba, škoda, da takšne danes ni več.«

 

 

 INTERVJU- ISKRENI.NET

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

EVA IN OČE

ZAPIS O ROJSTVU, SPLAVU, OTROCIH