intervju iz Žirovskega občasnika
S preprostim klikom na mail, pa lahko naročite knjige Ogenj, rit in kače niso za igrače, Kje je otrok? in Babičine prismodarije. Vse so po zelo ugodni ceni (kupiš dve, dobiš tri)
Milena, pogovarjava se v letu, ko sva oba že
dopolnila 70 let. Rojena sva torej v istem letu 1952 in v istem kraju – Stari
vasi. Vasi, ki je ni več, postala je osrednji del Žirov. Povej za začetek nekaj
več o svojem rojstvu in prvih letih življenja.
Rodila sem se na Voleriji, na današnji Starovaški.
Menda je bil porod zelo težak, mama je komaj preživela. To vem zato, ker sem
bila zgodb o tem, kako hudo je bilo, velikokrat deležna. Hiša je bila od tete
Mici, ki se je v letu mojega rojstva preselila k možu v Kanado. V eni od sob,
ki so gledale na cesto, pa je pustila za seboj ''modroce'', ki so bili zloženi
eden na drugega. Kot majhna punčka sem splezala na vrh in sedela na njih,
dokler me niso poklicali h kosilu. Stanovali smo v zgornjem nadstropju. V
spominu mi je ostala prostorna kuhinja z kredenco v bledo zeleni barvi, divan
in štedilnik, zraven katerega je bila ''kulmkišta''. Iz kuhinje so vodila vrata
v spalnico. Takoj za njimi, na levi, je bila moja postelja.
Tik zraven ''naše'' hiše so živeli Čadeževi, s
katerimi se mama ni najbolje razumela. Zakaj, ne vem. Na drugi strani je bil
dom Vilke Čikaške. Kot otrok in tudi kasneje - kot najstnica, sem občudovala
sem njeno hčerko Ričko, ki se mi je zdela zelo lepa. V spominu mi je ostala ena
njenih oblek v svetlomodrih tonih, narejena v ''glokn''. Zdela se mi je kot
kraljica!
Zraven glavne ceste pa je bilo prav posebno
kraljestvo. V zelo lepi, a tudi precej stari hiši, notranjosti nisem nikoli
videla, je živela Nuša Strojarjeva. K njej so prihajale žirovske gospe, ki so
se štele za malo bolj gosposke. Na vrtu je bil poseben prostorček, ograjen s
fižolovimi latami. Tam so sedele, čebljale, se smejale in pile kavo. Občasno
sta se prikazala tudi njena sinova. Sta živela v Beogradu, morda kje drugje? Ne
vem. Tudi onadva sta bila pregrešno lepa. Med to hišo in gostilno Pr' Bert je
bila Strojerjeva strojarna (pozneje Zelenjava). Spodaj je bila delavnica, kjer
so moški cinili tudi posodo, ki smo jo prinesli v popravilo. Nič kaj prijazni
niso bili. Do otrok so se celo zelo grdo obnašali. Čez glavno cesta je stala še
ena bolj gosposka hiša Pr Tapetnikovih. Imeli so radio, ki se ga je dalo
poslušati tudi z Volerije. Veliko kasneje sem izvedela, da je bil Tapetnikov
Vinko zelo zanimiv mož. Sam je sestavljal radijske aparate in jih tudi
prodajal. Na Voleriji nisem imela prijateljic, vse, s katerimi sem se občasno
družila, na primer Lija Mesarjeva, so bile starejše od mene. Z mamo sva hodili
prat k potoku-tja, kjer je danes Avto Frelih. Imela sem manjši periunk, zadolžena
pa sem bila za robce in kuhinjske krpe. Pogosto mi je zanohtalo, a na takšne
malenkosti mama ni dala veliko. ''Prej, kot se utrdiš, bolje bo zate!'' je po
navadi rekla. Z Dano Gluhodedovo sta bili prijateljici, pogosto sta poklepetali
in se o čem pomenili. Štefan, njen sin, mi je rad nagajal. Če sem le mogla, sem
se mu izognila. Se pa spomnim, da ga je enkrat zalotila mama in ga za ušesa.
Takrat se mi je pa prav zasmilil! Nisem še hodila v osnovno šolo, ko nas nekoč
povabi k sebi na obisk Dušan Bahačev. Mama in Bahačevi so bili v daljnem
sorodstvu, morda zato? Malo pred tem si je preuredil svoje bivalne prostore. Ko
je odprl vrata v spalnico, je mama na glas zajela sapo. Obrnila se je k meni in
mi ukazala, naj ostanem na hodniku. ''Bejž, bejž, Berta, ne bodi moralistka!''
jo je okaral. Prijel me je za roko in me porinil na sredo spalnice. Na steni,
nad posteljo je visel ogromen ženski akt! Bila sem še ravno prav otročja, da mi
več kot toliko ni pomenil. Bolj mi je bila všeč italijanska punčka, ki je
kraljevala sredi postelje. Še ena ''afera'' se je zgodila na Voleriji: nekdo je
kradel rjuhe! Niso in niso ga mogli odkriti! A ko so jo, opravljanju ni bilo
videti konca! Zakaj je gospa, ki sem jo poznala, to počela, ne vem. Si pa
predstavljam, da je zaradi strupenih jezikov delala pokoro za svoj greh do
konca življenja!«
Kdo sta bila tvoja roditelja? V kakšnem
spominu si ju ohranila?
Ata Franc je prišel v Žiri z Gorenje Dobrave. Bil je v
skupini ''Palancev'', mladih fantov, ki jih danes ni več med živimi. Edini, ki še
vztraja, je Adolf Križnar. Je pa res, da je bil od kameradov nekaj let mlajši.
Ne le od ata - tudi od drugih - sem slišala podobne zgodbe: v roki so imeli
aktovko, morda kovček, v njem pa komaj kaj obleke. Revni, skromni, a pridni, da
bolj niso mogli biti. O atu mi je veliko pripovedovala tudi njegova sestra
Mici. V obdobju, ko sem že zbirala različne zgodbe, sva se precej zbližali. Iz
Toronta, kjer je živela, mi je pošiljala zapiske o življenju v Žireh in kasneje
v Kanadi. Njene spomine je več let kasneje izdala tudi Marija Stanonik. Ata je
bil bolj tih, miren, sodelavci so ga radi imeli. Zlepa ni povzdignil glasu, a
ko ga je, je bolelo, saj je po navadi vzel v roke pas in mi jih naložil po
zadnji plati. V družini je imela prvo in zadnjo besedo mama. Mislim, da jo je
tudi on moral ubogati. Z njene strani kakšnega izkazovanja čustev nikoli ni
bilo. Čustveni hlad, v katerem sem odraščala, ni bil prijeten. Ne spomnim se,
da bi me starši kdaj objeli ali pohvalili. Mama je imela zmeraj pri roki tisti
znameniti stavek, ki je zaznamoval moje odraščanje: ''Lahko bi bilo bolje.''
Morda me je reševalo to, da sem rada brala, da sem se zatekala v svoj svet, kjer
sem že zelo zgodaj dobivala ideje za pisanje? Morda. Če teh sposobnosti ne bi
bilo, kdo ve, kam bi krenile moje življenjske poti?
Obiskov pri nas ni bilo, ker je bilo zmeraj škoda časa
za posedanje. Dobrodošel je bil Madarjanovc, ker je zmeraj kaj pametnega
povedal. Včasih je potrkala na vrata neka starejša ženska Malka iz Rakulka. Pa,
seveda, mamina sestra Milka, ki je živela pr Kržet. Njo sem imela že kot otrok
zelo rada. Zdela se mi je tako ranljiva, plaha, uboga. Če je bil še kdo drug v
kuhinji, ni hotela ne govoriti ne jesti. Zato smo se morali otroci zmeraj
umakniti drugam. Zelo priljubljena je bila teta Rozi iz Trsta. Nikoli ni prišla
praznih rok! Včasih se ga je napila in potem se je slekla in plesala po sobi.
Pred vrati pa smo vlekli na ušesa, ker je v pijanosti govorila zelo nespodobne
besede. Obisk tete Micke je bil največkrat povezan z dediščino. Moškega, s
katerim je živela, ime mu je bil Martin, sem videla enkrat samkrat. Nekaj
posebnega je bila mamina sestrična Efi, ki je živela v Hamburgu. Njen Fifi, ena
bela, lajajoča kepica, je z njo spala v postelji. Takrat smo jedli meso le ob
nedeljah ali še takrat ne. Ta kuža ga je jedel vsak dan. Ne pomnim, da bi se
nam sline kdaj tako cedile, kot so se nam takrat, ko je pes cmokal ob drobno
narezanem zrezku, mi pa smo jedli krompirjev golaž! Na srečo je ob odhodu
pustila na mizi nekaj mark. Vsaj to! Nekaj let je prihajal na obiske stric
Frido z družino, a ko sta se z mamo sprla, ga ni bilo več blizu. Dobrodošel je
bil tudi stric Jože iz Zagorja. Strica Ceneta s Koroškega smo se pa bali. Med
vojno je menda počel grde reči, pa so ga le-te, kadar je bil pijan, spremenile
v nasilneža. Nekoč, za božič, smo bežali pred njim, ker je, držeč v roki nož,
kričal, da nas bo pobil. Od atovih sorodnikov je enkrat na leto prišel le stric
Martin iz Škofje Loke. Žal smo potomci potem izgubili stike in se že leta ne
srečujemo več. Pri nas doma je bilo vse sorte. Morda je vrsto let marsikaj zelo
bolelo, potem pa sem se začela zavedati, da ne bo nikoli drugače. Danes, ko sem
že stara 😊, vem, da so mi padci
na kolena izdatno pomagali, da sem postala to, kar sem!
Eden najbolj markantnih je bil tvoj stari
oče – Pivkov Luka?
Ja, res je bil! Žal sem se začela tega zavedati
prepozno, ko ga že ni bilo več med živimi. V otroštvu nam je šel pogosto na
živce. Bil je skregan s čistočo, in ko je prišel na kosilo, so sledi njegovih
škornjev ostale vsepovsod. Ne spomnim se, da bi se z nami, otroki, kdaj
pogovarjal. Je pa obilo sitnaril, to pa ja! Še v pozni starosti se je hodil
žent k Vikci v Rakulk, pa na Tolminsko, kjer so menda imele ženske zelo velike
prsi. Kot otrok sem bila pogosto priča, ko je z grabljami v rokah tekal za
staro mamo in kričal za njo: ''A daš ali ne daš?''. Nekaj sem pa trdno
prepričana: če bi šel danes čez Ledinico, kjer je nekoč na ''Traunkih'' kosil,
bi se prijemal za glavo! Spomladi in jeseni so možje njegove generacije
temeljito očistili grabne, tudi Rakulščico. Ko bi videl vodotoke, bi se zjokal
od žalosti. Strašno sem vesela, da mi je uspelo iztrgati pozabi toliko zgodb,
ki so o njem krožile po Žireh. Res je bil legenda svojega časa! Stara mama ga
je od sebe odganjala z dejnomir! Ves čas je nekaj godrnjal, ne spomnim
se, da bi ga kdaj videla nasmejanega. Bil pa je tudi precej vraževeren. Če je
okoli Bohka (ob križišču z Opekarsko) kosil pod večer, je zmeraj vzel s seboj
enega od otrok. Stara mama Franca Kraleva, je bila zelo ponosna na svoje uhane
(ringlne) in na dežnik. Zelo rada sem odpirala omaro, v kateri je imela nekaj
zahmašnih oblek. Nikoli je nisem videla brez rute, kaj šele brez predpasnika
(birtaha). Kar dobro se je razumela z Micko Špehovo in Albino Glažarjevo. Zdi
se mi pa, da je imela fante (sinove, vnuke) raje kot hčer in vnukinje. Poscanke
nam je rekla. A takšen je bil ta čas, takšni so bili odnosi, tako so predniki
živeli, prepričani, da delajo vse prav in nič narobe. Vseeno jih imam zelo
rada, saj mi zgodbe, ki so mi jih pripovedovali tudi o moji žlahti,še danes
grejejo srce. Strašno sem vesela, kaj vse sem iztrgala pozabi!
Nekoč si napisala članek o tem, kako so si
naši starši gradili svoje nove hiše. Je bilo pri vas kaj drugače?
V novo hišo smo se preselili, ko sem začela obiskovati
prvi razred. Mama je, ker še ni hodila v službo, nadomeščala ceraharje. Če
zaprem oči, jo vidim, kako je ves čas samo hitela. Vrstnikov za igro ni bilo,
tako sem tavala od Pivka do parcele, se igrala v pesku, in čakala, da me je
poklicala Pivkovca in mi naložila kakšno delo. Stara sem bila dve leti, morda
še toliko ne, ko se je zgodilo nekaj groznega. Že od ''Bohka'' se je zaslišalo
kričanje, potem pa sem zagledala mladega fanta, ki je tekel proti meni. Za
njim, na vozu, pa je med glasnim kričanjem vihtel bič eden takrat zelo znanih
in mogočnih kmetov. Fant se je nenadoma spotaknil, kmet je skočil z voza in ga
vpričo mene natepel. Fantu je iz ran tekla kri, ječal je in prosil na pomoč. A
ni pomagalo. Pesek je bil še dolgo krvav, mene pa je bilo tistega mogočneža potem
vse življenje strah.
Ko se je rodila sestra Andreja, bila je tri leta
mlajša od mene, sem pazila nanjo. Sem in tja sem nesla malico na parcelo.
Zmeraj sem šla mimo Čikaga, po stezci. Po glavni cesti ni bilo varno, ker se je
včasih splašil kakšen konj.
Ko sem poslušala zgodbe drugih graditeljev, smo se
doma o tem času pogosto pogovarjali. Kot otrok se še nisem zavedala, v kakšnem
pomanjkanju smo živeli, koliko stvarem se je bilo treba odpovedati. Kako so
odrasli tudi stradali, ker je šel ves denar v gradnjo hiše. Takrat so se mi
starši prav zasmilili.
V letih 1959-1967 sva skupaj hodila v
žirovsko osnovno šolo. V kakšnem spominu so ti ostala ta leta? In kateri
sošolci in učitelji?
Ko se danes oziram na tisti čas, se mi zdi, da sem
najbolj pogrešala eno res dobro prijateljico. Imela sem jih sicer kar nekaj, a
vsako sem delila še z drugimi. Že zelo zgodaj sem se naučila, da je zaupnosti najbolje
obdržati zase. Zmeraj mi je bilo žal, kadar sem se spozabila, pa kakšni povedala
kaj preveč. Vrstnice so se zagovorile doma, njihovi starši so prav tako kot
moji delali v Alpini, beseda je dala besedo, ko je mama prišla domov, sem jih
pa fasala!
Od učiteljev sem imela najraje Marico Wolfovo iz
prvega razreda! Bila sem presrečna, da sva se lani (2021) po dobrih šestdesetih
letih ponovno srečali pri Maji Justin Jerman! Četrti razred mi je ostal v
spominu zaradi štirice pri vedenju. Menda zaradi klepetanja. Osnovno šolo sta
zaznamovala dva dogodka, ki sta se veliko let kasneje izkazala za zelo
drugačna, kot sem ju nosila v srcu. V drugem ali tretjem razredu sem bila
nagrajena za spis o pomladi pri Odprti njivi takratnega Ljubljanskega
Dnevnika. Kmalu zatem je našo šolo obiskal urednik te strani, Ferdo Godina.
Bila sem prepričana, da me je prišel malo pogledat. 😊
Ne bodi vrag! Pred nekaj leti me pokliče Marko Kosmač,
naj pridem v Žirje po kakije. Beseda je dala besedo, in ko omenim pisatelja
Godino, me Marko postavi na realna tla: ''V Žiri je prišel zaradi naše lutkovne
skupine ne zaradi tebe!''. Druga takšna ''prizemljitev'' je povezana s
predstavitvijo prve knjige iz trilogije Ogenj, rit in kače niso za igrače.
Potekala je v stavbi društva pisateljev v Ljubljani. Doma sem pogosto omenjala
Katarino Kočevar, kako pomembni so mi bile njene opazke, ki jih je dodajala
mojim prostim spisom. Recimo: le tako naprej, zelo dobro, odlično, in podobno.
Pa je rekla snaha Renata, povabi jo, morda bo pa vesela, da si napisala knjigo.
Na koncu razgovora se Renata, ki je predstavitev tudi vodila, obrne k moji
učiteljici in jo vpraša, če lahko pred polno dvorano pove, kakšna sem bila v
osnovni šoli. In Katarina reče:'' Sploh se ne spomnim, da bi jo kdaj učila.''
Za popotnico v srednjo šolo so nam napisali tudi
''mnenje'', ki smo ga dobili v zapečateni modri kuverti. Med vožnjo v
Ljubljano, na Resljevo, me je premagala radovednost. Odprla sem ovojnico in
prebrala. Mnenje je bilo uničujoče! Dobesedno. Ne le sicer, tudi v
''političnem'' smislu. Kot bi se nekdo hotel izživljati nad mano, pa še danes
ne vem, zakaj. Učiteljico, ki ga je napisala, sem imela celo rada. Na srečo me
kasneje ni nihče vprašanj zanj. So se mi pa noge pošteno tresle!
Na splošno se v osnovnošolskih letih nisem najbolje
počutila. Ker sem imela nekaj kilogramov preveč, sem bila prepričana, da sem
grda. Nekoč sem od sošolke dobila anonimno pismo. Stavek, napisan z rdečim
kulijem, še danes vidim pred očmi: ''Ti si pa tako grda, da se nikoli ne boš
poročila.'' Ker sem podobne besede slišala tudi doma, je bila bolečina in razočaranje
nad podobo v ogledalu še toliko večja.
V tistih letih sva bila oba, ti pa še
posebej, poznana po tem, da sva pisala dobre »proste« spise. Se je že v tem
dejstvu nakazovala najina glavna dejavnost v poznejših letih?
Ni nobena skrivnost, da so me zaradi pisanja začeli
zmerjati s ''Čačko''. Najbolj goreči še do danes niso odnehali. 😊 Ne
vem, kako je bilo pri tebi, pri nas doma, je pisanje sodilo v kategorijo
''lenarjenja'' in zato ni bilo zaželeno. Četudi sem zanj že v osnovni šoli
dobila kup nagrad, se ne spomnim, da bi bila kdaj deležna pohvale, priznanja
ali česa podobnega. Crkljanje otrok je sodilo med šibkosti, zato ni bilo
zaželeno.
Kasneje, na gimnaziji, sem bila urednica šolskega
glasila. Obiskovala sem novinarske delavnice na Dalmatinovi, vodil jih je, med
drugimi, Tone Hočevar. Med mladimi nadobudneži je bil tudi Lojze Kos, ki je
kasneje postal dopisnik iz avstrijske Koroške. S honorarjem od pisanja zgodb za
Anteno sem si lahko privoščila tudi kakšen priboljšek. Recimo karto za v Dramo,
kamor sem zelo rada zahajala. Če bi imela v tistih letih vsaj malo spodbude, če
bi dobila vsaj kakšno oporo, pohvalo, kdo ve, kako drugače bi krenile moje
poti?
V času, ko je moja gimnazija praznovala 150.
obletnico, sem bila čisto slučajno povabljena na predavanje o Ogenj, rit in
kače niso za igrače. In prva stvar, ki mi pade v oči, je bila fotografija,
obešena na steni, na njej pa naš uredniški odbor. Knjižničarka, ki me je
spremljala, je bila prijetno presenečena. Ni vedela, da je med Mileno Čadež in
Mileno Miklavčič kakšna povezava.
Po osnovni šoli sva šla septembra 1967 oba
v Ljubljano, v gimnazijo in v internat. Kaj se ti je dogajalo v tistih letih?
Dve leti sem bivala v internatu. Ko danes včasih
razlagam, kako je bilo v starem delu DAČ-a, mi težko verjamejo. Sliši se, kot
bi opisovala razmere iz 19. stoletja. V sobi nas je bilo štirinajst, skozi
razmajana okna in vrata pa je pozimi pihalo, na postelje je prineslo celo sneg.
Grele smo se ob tistih visokih, zelenih pečeh, če smo, seveda, imele drva. Ta
so bila zmetana na enem kupu na dvorišču. Ko smo se v nedeljo vračali od doma,
so bile v potovalki tudi trske za podkurit. Vrata so se odpirala na lesen gang.
Kadar je bilo prehudo, smo ''zbolele'', ker smo potem lahko šle ležat v drugi -
bolniški del - kjer pa so bile sobe ogrevane. Naša vzgojiteljica je bila ena
zelo šarf ženska, brez srca in brez duše.
Kot sem že omenila, sem pisala zgodbe za Anteno. Nekoč
je prišla mama na obisk, ko me še ni bilo iz šole. Našla je zvezek, kamor sem
si jih zapisovala. Nisem ji mogla dopovedati, da to, kar bere, ni moj dnevnik,
da so to zgodbe … Doma me je ''vzel v roke'' ata in ni bilo prijetno …
V tretjem letniku sem šla stanovat privat k neki zelo
prijetni gospe na Vič, na Gorkičevo 14. Pri sebi je imela svojo mamo, ki je
bila zelo zanimiva. O sebi in o življenju v Prekmurju, od koder je prihajala,
mi je ves čas pripovedovala različne zgodbe. Lepo sem se imela. Potem pa se je
zgodilo nekaj, kar se ne bi smelo. Gospa je razdrla zaroko s svojim dolgoletnim
fantom, ki je sicer živel nekje v tujini. Nekoč, v njeni odsotnosti, je
prinesel pisma, ki mu jih je pisala. Bila je prepričana, da sem jih brala - pa
jih nisem - ob koncu šolskega leta smo se potem poslovili. Z njeno mamo sva obe
jokali, a se hčerke ni dalo pregovoriti.
V četrtem letniku sem se potem vozila od doma. Bilo je
mukotrpno, zlasti pozimi. To so bili ''najboljši'' in najbolj nori časi
takratnih legendarnih avtobusnih šoferjev kot je bil, na primer, Sršen. Vozil
je kot sneta sekira, da je lahko potem dlje časa ''počival'' v bifeju na
Trebiji. Pogosto je bil že tako pijan, da so mu morali pomagati, ko se je
zbasal za volan. Avtobusi so bili nagneteni, nisi se mogel niti premikati. Ni
bilo prijetno.
V Ljubljani je v tem času, ko sem pristala med vozači,
razpadlo tudi literarno društvo, ki smo ga ustanovili. Kje je danes ''naša''
predsednica, pisala se je Novak, ne vem več.
Je res, da si se že v gimnazijskih letih
poskusila kot novinarka?
Res. Pisala sem članke za takratno Mladino,
Ljubljanski Dnevnik, delala sem na radiu pri Milenku Šobru, ki je imel
turistično oddajo. Vse po pouku. Morda bi res postala novinarka, če ne bi mama
hodila na govorilne ure, na Resljevo, mimo restavracije Turist. Novinarje, ki
jih je poznala s TV ekrana, je pogosto videvala majavih nog. Za povrh me je
nekoč spremljala literarna prijateljica, ki je imela več bratov in sester, a z
različnimi očeti. Njena mama je pa delala na radiu … V naši zelo konservativni
družini mi niti v najbolj drznih sanjah ne bi dovolili, da bi šla po takšni,
zelo razvratni poti. 😊 Ni pomagal ne
jok, ne prošnje, nič. Na srečo sem veliko kasneje, ko pa sem začela honorarno
delati kot novinarka, spoznala, da to delo še zdaleč ni tako idealno, kot sem
si v mladosti predstavljala.
Nekoč sem nekje prebral ali celo sam
napisal, da se ti je že kmalu po začetku študija »zgodilo življenje«. Pa sama
povej, kako?
V mladosti sem pogosto razmišljala, da bi zbežala od
doma. Nekoč sem naletela na razpis, ki je pod ugodnimi pogoji ponujal študij v
Petersburgu, v Rusiji. Na srednji šoli sem se učila ruščine, profesorica Vera
Bizjak pa nas je znala navdušiti tudi za rusko literaturo, ki mi je bila prav
zaradi nje zelo pri srcu. Pa sem se ob njeni pomoči in spodbudi prijavila, ne
da bi razmišljala, kaj bi to lahko pomenilo. Na srečo je bila prošnja odbita.
Razlog: politična neprimernost ali nekaj podobnega. Po maturi sva šli s sošolko
Meto (kasneje se je ubila v letalski nesreči na Korziki) v Anglijo, točneje v
Worthing. Sanjali sva, kako imenitno bo, a je naju realnost hitro prizemljila.
Delo v restavraciji ''Fish & chips'' ni bilo to, kar sva si želeli. Na
seminarju iz angleškega jezika so se predavatelji prilagajali francosko
govorečim, ki so bili v večini, tako dva sva se počutili čisto odveč. Še sreča,
da je bilo tisto poletje zelo lepo, sončno in toplo. Najbolj so mi ostali v
spominu koncert Roling Stonesov, ki takrat še niso bili tako popularni, pa London
v svojem klasičnem sijaju, kakršnega že dolgo ni več, štopanje vse tja do
Edinburga in sladki piškoti, ki so jih pekle nune v tamkajšnjem samostanu.
Vrnitev v nič kaj prijazno domače okolje ni bilo
prijetno.
Verjemite, ko se mi je naslednje leto zgodila
nosečnost, sem bila presrečna. Končno, sem si rekla.
Kaj ti pomeni tvoja družina?
Tega, kaj mi pomeni, težko razložim. Ker mi pomeni
več, kot vse. Imela sem srečo, ker je bila že moja tašča nekaj posebnega. Dobra
kot kruh. Ne bi pa tega rekla za njeno sestro Milko, ki je, na srečo, kuhala v
domu v Vratih in je čez poletje ni bilo doma. Zelo ljubi so mi bili tudi moževi
stari starši. Dobričine v pravem pomenu besede. Njihova kuhinja je bila zmeraj
polna. Kuhala se je prava kava, obiskovalcev ni nikoli zmanjkalo.
Zmeraj sem si želela veliko otrok, hvala Bogu, mi je
bilo to dano. Starejša sta pazila na mlajša dva, želela sem, da so med seboj
povezani, da si pomagajo in se imajo radi. To mi je, upam da, uspelo. O preveč
družinskih tragedij sem pisala, da bi mi bilo vseeno za moje otroke. Povezovale
pa so nas tudi težke preizkušnje. Ko je pred petindvajsetimi leti umrl drugi
sin, ko je nekaj let za njim zbolel zaradi raka na ščitnici še najmlajši, nam
ni bilo lahko. Veste, to so za družino tako veliki šoki, da traja precej časa,
da se ta pobere.
Vsak od nas je malo drugačen, a se trudimo, da drugega
ne poskušamo ''preoblikovati po svojem kopitu''. Ko si je začela hčerka plesti
gnezdo, sva se z možem brez razmišljanja preselila v nekdanjo klet. Pomagala
sva adaptirati hišo, tako da si je tudi najmlajši sin uredil prijeten dom v
domači mansardi. V veliko veselje so mi tudi vnuki. Moja vrata so jim zmeraj na
stežaj odprta. Na ta način hiša živi, v njej je polno glasnega življenja, kar
mi zelo veliko pomeni. Ko se konec tedna zberemo za mizo v polnem številu, mi
igra srce. Četudi sem bila verjetno kdaj zoprna in sitna mama, četudi sem kdaj
povzdignila glas, upam, da mi niso zamerili. Nihče ni nikoli bežal od doma,
tako kot sem nekoč poskušala sama.
V življenju si počela marsikaj, včasih
tudi po več stvari hkrati. Delala si na banki, na radiu, pisala za časopise, tvoje
prispevke smo lahko spremljali na TV Koper in tudi na TV Slovenija. Kako ti je
to uspelo?
V otroštvu, to pa moram reči, sem si nabrala veliko
delovnih navad. Še danes vstajam zelo zgodaj, ker imam to v krvi. Kadar sem
delala na vrtu, pletla, izdelovala makrameje, gobeline, tapiserije, šivala, sem
komaj čakala, da sedem za pisalni stroj in spravim na papir ideje, ki so se med
fizičnim delom porodile v glavi. V času, ko so bili otroci majhni, sem napisala
čez 600 otroških zgodb. Potem mi Karla Bernik predlaga, da bi jih brala v
Zakajčkovi mini šoli na radiu. Strašno sem bila ponosna, ko sem jih poslušala! Nekoč
je bila odsotna in je kazalo, da bo oddaja odpadla. Pa pride bliže Rudi Krvina,
me porine v studio in ukaže: ''Beri pa sama!'' In tako se je začelo. Potem sem
ob pomoči urednice Jelke postavila na noge še otroški program - Ponedeljkov
Brbotavček, pa Kulturne paberke, pa oddajo o starih obrteh in ''Zanimivi ljudje
živijo med nami''. Iz te oddaje so nastale tudi Usode v Gorenjskem glasu.
Takratni urednici Poldki Bogataj so bile zgodbe tako všeč, da me je povabila,
da jih še ubesedim. Usode izhajajo že skoraj ''sto let'', z dvema premoroma
sicer ne po moji krivdi. Zgodb mi ne bo zmanjkalo, upam, da jih bom lahko še
dolgo objavljala. Tudi ljudem, ki se izpovejo, veliko pomeni, ko jih vidijo
zapisane.
K sodelovanju me je kasneje povabil tudi Damjan
Bogataj. Najprej sem pisala za Idrijske novice, potem pa sem delala še
prispevke za TV oddajo Pomagajmo si. Nekaj, po moje zelo zanimivih, sem
naredila tudi za Kmetijsko oddajo, nekaj se jih je našlo celo v Dnevniku na TV
Slovenija. Imela sem ogromno energije, precej mi jo je ostalo še do današnjih
dni, na srečo! Lahko rečem, da mi novinarstvo ni bilo nikoli v breme, zmeraj v
veselje.
Iz lokalnih si se postopoma prebila tudi na
Televizijo Slovenija. Kako je bilo?
Ja, to je bil neke vrste čudež. Nisem imela nobenih
zvez in poznanstev. Ko sem urednika Roka Smoleja vprašala, zakaj me je poiskal,
mi je odgovoril: ''Imaš zanimiv pogled na svet.'' V oddaji ''Zadnja beseda''
sem vztrajala od začetka pa do slovesa. Bilo je zelo zanimivo, pestro, a tudi
naporno. Nikoli nisem skrivala, da so moji pogledi na svet bolj kot ne
tradicionalni in tudi bolj desni kot levi. Najtežje se je bilo navaditi na
zmerljivke, ki so padale prav zaradi moje drugačnosti. Kaj vse so mi ljudje
izrekli! Najhuje je bilo po oddaji, ko smo se pogovarjali o ljubezni med
živaljo in človekom. Takrat so se usule (dobesedno) tudi grožnje s smrtjo. Več kot
200 jih je bilo! Celo opisovali so, kaj bi naredili z menoj. Sporne so bile
moje besede, da se mi zdi ležanje v isti postelji s psom nagravžno. Trdila sem
tudi, da se na dveh stolih težko sedi, kar pomeni, če je nekdo preveč navezan
na žival, v njegovem srcu zmanjka prostora za sočloveka. Tega nisem govorila na
pamet: slišala sem nešteto zgodb, ki so moje stališče potrjevale. Žal je bilo
precej groženj tudi iz Žirov, od zelo konkretnih oseb, ki jim na videz ne bi
prisodil, da so sposobni takšnih, precej vulgarnih besed.
Še zmeraj pišem kolumne za več portalov, kar je velik
miselni zalogaj. Pogosto me kdo vpraša, kako zmorem, pa odgovorim: ''Tudi
tisti, ki hoče zmagovati na maratonih, mora veliko trenirati.'' Miselni
treningi pri sedemdesetih so več kot dobrodošli.
Deset let tudi pišeš odgovore na pisma v
rubriki Milena svetuje v Nedelu?
Ta rubrika mi je zelo pri srcu. Odgovore sva začela
pisati skupaj z Vaskom Poličem, potem se je naveličal, za pisanje sem ostala
sama. V minulih letih se je nabralo ogromno pisem, pogosto me ljudje,ki se
znajdejo v stiski, obiščejo kar doma, saj vedo, da so moja vrata zmeraj odprta.
Težave, ki jih imajo, so se v desetih letih precej spremenile. Danes je veliko
več odtujenosti, ne le med partnerjema, tudi med starši in otroki. Veliko je
zapuščenih otrok, ker so starši preveč zaposleni sami s seboj. Kaj svetovati
moškemu, ki skrbi za pet otrok, med katerimi je samo eden njegov, druge so v
zvezo pripeljale ženske, ki so po kakšnem letu odšle k drugemu? Ljudje zelo
trpijo tudi zato, ker so na odpovedovanje, na težave, bolj slabo pripravljeni.
Permisivna vzgoja je naredila veliko gorja. Preveč je prevelikih želja in
pričakovanj. Danes bi vse radi imeli takoj, to pa je praktično nemogoče.
Pomagam, kolikor lahko, a le s pogovorom. Izkušenj imam ogromno, žal (ali na
srečo) pa nimam strokovnega znanja. Včasih so, kot kaže, izkušnje lahko prav
tako dragocene.
Kdaj pa te je začela zanimati naša intimna
zasebnost? Pisanje o spolnem življenju Slovencev je namreč postalo tvoja posebnost,
tvoja najbolj poznana blagovna znamka, po kateri si zaslovela v nacionalnem
merilu?
Mislim, da me že od nekdaj privlači tisto, kar mi je
prepovedano. In prav spolnost je bila moji generaciji obilo prepovedana! Ne
doma ne v šoli se o njej nismo pogovarjali. Če sem že kdaj kaj ujela na ušesa,
so odrasli govorili, kako je spolnost umazana, neprimerna, odveč. V breme
zlasti ženskam. Če se prav spomnim, se s prijateljicami nismo pogovarjale niti
o menstruaciji. Le župnik Starman nas je nekoč nekaj malega podučil o teh
rečeh. Pa nam je bilo tako nerodno, da smo še na poti domov raje molčale, kot
da bi kar koli komentirale. Po poroki sva z možem nekaj let živela v Podgori.
Tast je pri kmetovanju pomagal Ivanki Kavčič, Vladimirjevi mami. S časom sva
navezali stike, rada sem jo obiskovala. Bila je zelo odrezava in neposredna: ko
je govorila o drugih, se je rada obregnila tudi ob intimne zgodbe. Dobro je
poznala Žirovce, o njih sem slišala takšne ''grozote'', da sem včasih celo podvomila,
so resnične ali ne. A je bila zvita! Če je v mojih očeh opazila kanček dvoma, mi
je svetovala, naj preverim še drugje. Pa sem res. Takrat ne, kasneje, ko sem si
za spolnost na Žirovskem vzela več časa, pa! Zanimivo se mi zdi, da se z leti
teh pogovorov niso branili niti doma. Ko so Žirovci izvedeli, kaj me zanima, so
mi svetovali: ''Najprej preveri, kaj je počel ded Luka, potem pa vtikaj nos še
kje drugje.'' Šele takrat sem začela odkrivati, da je bil tudi on precej
živahen! Ta del naše družinske, zamolčane preteklosti mi je bil zelo pri srcu.
Marsikdo je mislil, da me bo z zgodbami o njem prizadel, v resnici pa mi je
naredil ogromno veselje! Zaradi zgodb sem v dobrih 35 letih prepotovala
malodane vso Slovenijo. Obiskala sem kraje, za katere sploh vedela nisem, da
obstajajo. Spoznala sem veliko ljudi, ki so me sprejeli z odprtimi rokami, v
želji, da del bremena, ki so ga nosili, preložijo na moja ramena. Sogovorniki
so bili iz vseh družbenih slojev, pogovarjala sem se tudi z zapornico, ki je
služila zaporno kazen zaradi umora partnerja. Slovenci imamo grdo navado, da se
premalo pogovarjamo. Če kdo, vam zato jaz povem, da zelo slabo poznamo
bližnjega! Intima je tisto področje, ki ga dobro skrivamo še danes. Skoraj vsak
dan lahko beremo o umorih v družinskem okolju. Ko novinarji vprašajo sosede,
kakšno mnenje imajo o moškem, ki je ubil svojo partnerico, običajno dobijo
odgovor, da je bil čisto soliden. Letos (2022) je v Ljubljani izbruhnil seksualni
škandal, povezan z umetniki, posilstvi, drogo za posiljevanje, celo z
mladoletnicami. Mar res nihče od tistih, ki so bili temu krogu blizu, ni vedel,
kaj se je za zakulisjem dogajalo?
Drži, da me poznajo, a branju ''opolzkih'' knjig se
izogibajo. Žal.
Ogenj, rit in kače niso za igrače: to je
zdaj že štirilogija. Kolikšno naklado si dosegla z njo? Kakšna je izposoja tega
dela v knjižnicah?
Ko bo Žirovski občasnik izšel, bo na policah že četrti
del te zbirke. Po Moških zgodbah se mi je zdelo, da bom lahko svojo vlogo
zgodbarke odložila na polico in se lotila pisanja novega krimi romana. Žal sem
se uštela. Potem je prišel Covid, ljudje smo se iz strahu pred njim zaprli med
štiri stene. Imeli smo veliko več časa zase kot kdaj koli poprej. Preteklost, ki
je bila včasih polna travm, nerazčiščenih odnosov, potlačenih čustev, je začela
polzeti iz duše na dan. Ker se nismo mogli pogovarjati v živo, sem tiste, ki so
me poklicali, prosila, naj o sebi pišejo. Tako je nastalo kar nekaj daljših
zgodb, med njimi je ena, ki mi je še posebej pri srcu. Mojca iz okolice Gornje
Radgone je spregovorila o spolnem nasilju, ki ga je doživljala s strani očeta.
Pretresljivo, da bolj ni moglo biti. V veliko pomoč pri hudomušnejši vsebini
knjige mi je bil Oto iz Bele krajine. Skoraj vse anekdote, ki sem jih objavila,
so njegove. Precej je tudi spominov na mladost, zlasti na počitniško delo.
Nekaj je tudi političnih zgodb. Imela sem to srečo, da so mi Kržetovi izročili
zapiske tete Milke. Med njimi se je skrival tudi venček, ki ga je nosila, ko je
šla k obhajilu oziroma k birmi. Zdi se mi zelo dragocen, zato je pristal na
naslovnici. Enako dragocen je tudi podnaslov knjige ''Poglejte, moji ljudje
prihajajo!” Izposodila sem si ga iz zgodbe Frenka Trpina, poljanskega
gledališčnika. Izrekla jih je Ivanka Mežan, ko so jo Poljanci počastili z
obiskom, ko je prejela Bortnikov prstan. Besede so mi segle v dno srca, saj
opisujejo tudi moja občutja do vseh tistih, ki so prišli in mi zaupali svojo
zgodbo.
Knjige so še zmeraj med najbolj branimi v slovenskih
knjižnicah, tudi nad prodajo se ne morem pritoževati.
Naše ljudstvo je torej to delo očitno
vzelo za svojo. Kako pa ga sprejemajo v akademskih krogih? Vihajo nos?
Če ne bi bilo dr. Zdravka Mlinarja, bi me kritike verjetno
že zdavnaj dotolkle. Nekateri pa res znajo biti zelo zlobni! Zdravko meni, da so
zelo pomembne za tako imenovano ''citizen science'', za občansko znanost. Trdi
namreč, da vsak od nas ve nekaj, vsi pa vemo vse. V zadnjem desetletju se v
svetu to gibanje hitro uveljavlja. Na tisoče raziskovalcev pomaga pri zbiranju različnih
podatkov v obsegu, ki ga posamezni raziskovalci oziroma ustanove ne morejo
doseči. Žal je to sodelovanje pri nas še v povojih. Vsaj na svojem področju
nisem zaznala čisto nobene pobude za morebitno izmenjavo informacij, bilo je le
ogromno polen pod nogami. Če ne drugače pa z omalovaževanjem mojega dela.
Škoda. Tisti redki, ki pa ne želijo biti imenovani, trdijo,da bi morali Ogenj, rit
in kače niso za igrače brati predvsem mladi. Po njihovem mnenju predstavlja
učbenik življenja, ki je nujno potreben, če se hočejo seznaniti s področjem, ki
še danes predstavlja tabu temo.
Kako si prišla do vseh teh zgodb? Si jih
iskala ti, so te poiskali ljudje sami?
Najprej sem sama iskala zgodbe, potem so zgodbe iskale
mene. Leta 1999 sem dobila priznanje za Vseživljenjsko učenje. V polnočni klub,
bil je njegov zadnji, me je ob tej priložnosti povabil Silvo Teršek. Po tistem
so začeli prihajati klici od vsepovsod, tudi iz zamejstva. Približno ob istem
času so bile žirovske intimne zgodbe v nekaj nadaljevanjih objavljene tudi v
Naši ženi. Težko razložim, kako željni so bili sogovorniki, da mi povedo, kar
jim je ležalo na duši! Lahko povem, da so zgodbe pogosto pomagale tudi meni. Marsikatera
travma iz mladosti je izginila! Bila pa so tudi obdobja, ko mi ni bilo lahko. Sogovorniki
so mi s svojimi usodami dali moč, da sem laže prebrodila tudi lastne težave.
Nekje sem zapisal, da je tvoje delo tudi
psihoterapevtsko. Je veliko ljudi, ki se ti izpovejo kot v cerkvi pri spovedi,
da bi si olajšali dušo?
Moram povedati, da sem precej aktivna tudi na
Facebooku. Že v času covida sem objavila, da so moja vrata vsem, ki se želijo
pogovarjati, odprta. Ko je bilo karantene konec, sem z dnevi odprtih vrat
nadaljevala. Skoraj ne mine dan, da se ne bi kdo oglasil. Morda le za uro,
morda dve. Ljudje potrebujejo nekoga, ki jih vsaj posluša, če jim že pomagati
ne more. Pomembno je tudi, da vedo, da vse, kar mi zaupajo, obdržim zase.
Razen, seveda, če sami ne izrazijo želje, da se njihova zgodba potem objavi.
S koliko točno sem se v minulih letih pogovarjala na
štiri oči, pa res ne bi vedela.
Kaj pa, če pogledava na vso stvar še z
druge strani »spovednice«: je bilo pisanje o intimnih rečeh neke vrste terapija
tudi zate?
Tudi. Ni bilo prijetno živeti z občutki, vsajenim v
podzavest že v rani mladosti, da je vse, kar je povezano s spolnostjo, grešno.
Veliko žensk moje in celo mlajše generacije je še danes prepričanih, da je
spolnost umazana. Da je potrebna le v toliko, da se z njo zadovolji partnerja.
Spominjam se, da so mi je po nekem predavanju v Kanalu ob Soči podarili knjigo
italijanskega zdravnika, ki je opisoval te reči v času bitk na Soški fronti.
Kakšen dan zatem so me povabili medse zgodovinarji iz nekega štajerskega mesta.
Ko čisto mimogrede in nehote omenim nekaj podrobnosti, ki sem jih slišala v
Kanalu, eden od prisotnih ves ogorčen vstane, rekoč, da mi ne bi smeli
dovoliti, da mečem slabo luč na ''najbolj sveti del zgodovine slovenskega
naroda''. Dogajalo se je tudi, da je moje pripovedovanje spodbudilo naključne
obiskovalce. Vstali so in se pred polno dvorano izpovedali. Včasih je bilo prav
pretresljivo, zlasti še, če je takšna oseba spregovorila o spolnem nasilju. V
Rogaški Slatini je neka gospa spregovorila o ''rancalah'', ki so jih imeli
moški na Kozjanskem, da so lažje obvladali žensko med spolnostjo. Te rancale so
kasneje burile duhove tudi zato, ker sem bila prva,ki sem o njih javno
spregovorila. Vesela sem tudi, da nič več ne zardevam, ko beseda nanese na to
tematiko.
Med
najinimi bralci je gotovo nekaj takih, ki še ne vedo, kaj so te »rancale«. Jih
lahko pojasniš?
Po pripovedovanju je bila to kakšen meter in pol dolga
deska. Pritrjena je bila na peč, s tem, da je kakšnih deset centimetrov štrlela
čez rob. Na vsaki strani-ob robu-so bili usnjeni pasovi (lahko so bili narejeni
tudi iz vrvi). Moški je razkrečeno žensko privezal obnje, na ta način jo je
imel čisto v oblasti, da mu med spolnim odnosom ni mogla zbežati. O teh
rancalah so mi pripovedovali različne zgodbe. Nekateri laični raziskovalci so
našli povezavo med njimi in Napoleonovimi vojaki, ki naj bi jo menda zanesli v
naše kraje. Drugi so me prepričevali, da je dobila ime po predstavniku neke francoske
družine Rancé, ki je bila znana po proizvodnji parfumov in po perverznežih,
tretji pa so bili prepričani,da so si rancale izmislili predniki, tisti, ki so
imeli zaradi alkohola, starosti, bolezni težave s potenco, s tem pripomočkom pa
so žensko prisilili, da jim med spolnim odnosom ni mogla uiti.
Ko berem te zgodbe, kar ne morem verjeti,
da je bilo v spolnem življenju naših prednikov toliko grobosti, toliko moške
prevlade … Res niso zmogli malo več nežnosti, so bile ženske res tako pasivne (»trpne«)?
Preteklost je nemogoče soditi ali obsojati skozi
današnje oči! Razvoj medsebojnih odnosov med moškim in žensko, med starši in
otroki je šel skozi vzpone in padce. Nič ni bilo samo po sebi umevno, nič se ne
zgodi čez noč. Tako, kot so živeli naši predniki pred sto in več leti, marsikje
po svetu živijo še danes. Tudi zato je ''mešanje'' 19. in 21. stoletja
praktično nemogoče!
Naj spomnim še na škofa Antona Jegliča, ki si je zadal
za nalogo, da napiše priročnik za ženine in neveste v želji, da bodo zakonci
vedeli, kaj je prav, ko gre za »združitev« in zakonsko življenje nasploh. Ko škof denimo
piše o zakonski združitvi, jo dovoli tudi pri nerodovitnih, v starosti in v
času nosečnosti. Zelo napreden, če ne revolucionaren je bil nasvet, naj mož
žene ne sili, ko je utrujena, preslabotna, bolehava. Čeprav so mu katoliški
zaupniki odsvetovali tovrstno izpostavljanje, je trmasto vztrajal pri svojem. Katoliške
založbe brošure najprej niso hotele natisniti, katoliški časopisi pa ne
oglaševati, po škofu se je vsulo še iz liberalnega tabora. Ozmerjali so ga s
pornografom, češ da se je pregrešil zoper čut sramežljivosti. Bil je petelin,
ki je prezgodaj zapel!
Od takrat je minilo komaj dobrih sto let. Veliko
premalo, da bi se drastično spremenil tudi odnos do spolnosti. Še zmeraj se o
njej težko pogovarjamo, redki so mladi, ki gredo ''opremljeni'' v svet. Če so
moški, ne da bi jih družba zato posebej obsojala, posiljevali pred 30 in več
leti, bi še razumela, a da so posilstva - če sledimo samo objavam v medijih,
nekaj vsakdanjega tudi danes, je skregano s pametjo. Tudi pri nas, v Evropi pa
sploh, obstajajo okolja, kjer vladajo zakoni, ki ženske tlačijo v
drugorazrednost, njihov položaj je enak ali celo slabši, kot so ga imele naše
prababice. Zaradi sramežljivosti in molka se v družinah ne pogovarjajo, zgodbe
in izkušnje se ne prenašajo iz roda v rod in zato, se, žal, še danes dogaja, da
''jabolko ne pade daleč od drevesa'', kar pomeni, da vnukinjo doleti podobna, ali
celo še bolj žalostna usoda kot njeno babico.
Kdaj pa se je začelo to spreminjati, kdaj
so začele ženske postajati tudi v spolnem oziru bolj enakopravne, bolj aktivne?
Nekoč mi je nekdo dejal: ''Daj ženski v roke denar in
oblast in nikoli več ne bo tako, kot je bilo.'' Se popolnoma strinjam. Po
vojni, ko so se množično zaposlovale, ko niso bile več odvisne od moža, tudi ne
od očeta, so postale bolj samozavestne, samozadostne. Danes je feminizem ušel z
vajeti. Če rečem, da bodo beli moški, kakršne poznamo v Evropi, tudi pri nas,
izginili prej kot v petdesetih letih, se dosti ne motim. So področja, kjer bi
lahko moške iskali z žegnano svečo, pa bi jih težko našli. Šolstvo, sodstvo,
sociala, zdravstvo in še kje jih kronično primanjkuje. Enostarševske družine so
postale že pravilo, ne izjema. Premalo se zavedamo, da ima pri vzgoji otrok
vsak od staršev svojo vlogo, manko se začuti, če ne prej, ko pride otrok v
puberteto. V aktualnem trenutku ne govorimo le o moškem nasilju nad ženskami,
precej, celo preveč ga je v obratni smeri.
Ja, tega »feminizma« v nekaterih oblikah
je tudi po mojem že preveč. Kako pa v vtem kontekstu gledaš na gibanje MeToo,
Jaz tudi? Na to, da ženske javno razkrivajo, kako so morale »predatorskim«
moškim spolno ugoditi, če so se hotele uveljaviti v svojem poklicu …
Z žensko iz mesa in krvi, s tisto, ki je daleč stran
od fotoaparatov in TV kamer, sem si na ''ti'' že več kot štirideset let. Poslušala
sem njihove zgodbe, ko so bile še brez vseh pravic, njihovo (skoraj) edino
poslanstvo pa je bilo, da so rojevale, skrbele za družino in bile na voljo
svojemu možu.
Po drugi svetovni vojni, tako smo se učili v šoli, je
bilo zanje menda bolje. Je bil AFŽ res dar z neba? Ženske so, poleg vsega
drugega, kar so počele že njihove mame in babice, pomagale graditi tudi
domovino. Govorili so jim tudi, ej, poglejte, kako ste napredovale! Izborile
ste si volilno pravico! Ste kaj hvaležne? Samo nasmeh je lahko še bolj grenak!
Ženska je res lahko že nosila hlače, uporabljala
kaladont, brez škode popila kozarček na sindikalni veselici, a obveznosti doma
in pri otrocih, so ostale enake, kot so bile pred letom 1945. Vrtcev ni bilo,
damskih vložkov tudi ne. Ob zgodbah, v katerih so bile razpete med šihtom,
gradnjo hiše, skrbi za otroke, delom na kmetiji, so mi šli lasje pokonci. Je pa
res, da so se na proslavah ob 8. marcu, ko so jim otroci zapeli Mamica, ti
si kakor zarja, največkrat razjokale od sreče.
So postale ženske kaj bolj srečne v sedemdesetih
letih, ko so začele množično uporabljati kontracepcijo in posledično bolj
uživati tudi v spolnosti? So postale bolj samozavestne, ko so jih prepričevali,
da je splav njena pravica? Odgovori vam ne bi bili najbolj všeč.
Še v času mojega deklištva so me sodelavke v Alpini,
kjer sem med počitnicami delala, prepričevale, da so nekaj vredni le tisti
moški, ki so pridni, pošteni, šparovni in imajo v lasti vsaj moped, če
že ne fička. Na drugem koncu sveta je leta 1970 prejel Zlati globus film Ljubezenska
zgodba, v katerem sta zaigrala Ali MacGraw in Ryan O'Neal. V njem je bila ljubezen
(ne fičko!) postavljena na prvo mesto. Kako lepo!
V osemdesetih
letih spolni odnosi kar tako - za hec, niso bili več tabu, samskost pa
prav tako ne. Če so bile ženske, ki so nadaljevale študij na fakulteti še v
šestdesetih letih redke, je v devetdesetih in še kasneje, postal študij prej
pravilo kot izjema. Ob glasbi devetdesetih let, ki so jo zaznamovali tudi
Roxette z It Must Have Been Love in Sinead O’Connor ter Nothing Compares 2U, so se mnoge že začele
spraševati, je poroka sploh še smisel mojega življenja, se je vredno žrtvovati
za otroke, pri tem pa pozabiti nase, na lastne želje, tudi na kariero?
Sodobna ženska je, če jo opazujemo z očmi babice ali
prababice, praktično neprepoznavna. Predvsem pa je v duhovnem smislu postala
močnejša od moškega! Aktivno posega tako v družbene kot politične spremembe.
Borijo se za mir v svetu, želijo biti podobne Greti. Fajtajo se z vsemi,
ki jim stojijo na poti, od družbe pa zahtevajo, da jim omogoči, da se imajo
fino. Odkrito in brez zadrege priznavajo drugačno spolno usmerjenost, aktivne
so na družabnih omrežjih, na različnih protestih. Zanimajo jih modni trendi,
kot vplivnice prodajajo svoje poglede na svet. Je pa tudi res: ne trenejo z
očesom, ko se zadolžijo za lepotno operacijo ustnic, nosu ali prsi. Feminizem
je v polnem razcvetu, ženske poskrbijo, da so videne in slišane.
Že od Eve naprej so izstopale ženske, ki so bile
drugačne. Alma Karlin ni bila ena, bilo jih je mnogo. Tudi takšne, ki so z nič
preživljale družino, denimo. Ali pa neupogljive znanstvenice, športnice,
umetnice…
Tiste, ki so
bile dovolj drzne, da so živele tako, kot so hotele, so zato spreminjale svet.
Drži, delale so tudi napake, se iskale, padale, se zlomile, jokale, a so se
vedno znova pobirale in ustvarjale naprej. Izjemne ženske, borke, dovolj
samozavestne in z veliko mero zaupanja vase, puščajo tako v preteklosti kot
sedanjosti neizbrisne sledi.
Še nekaj je treba vedeti: te ženske ne prelagajo
krivde za neuspehe na druge, zavedajo se svoje moči in šibkosti obenem, zato ne
iščejo izgovorov, raje zagrabijo bika za roge.
Z #metoo# gibanjem so odnose med moškim in žensko
postavile na drugačne temelje. Ženska, ki sanja o družini in morebiti celo o
štedilniku, pa je postala simbol sovražne ''orbanizacije''.
Danes malokdo ve, da je bilo gibanje #metoo# sprva
namenjeno kot pomoč deklicam, žrtvam spolnih zlorab. Aktivistka Tarana Burke, njegova
idejna ustanoviteljica, ni zadovoljna. Opozorila je, da je gibanje preraslo v
nekaj povsem drugega, kot je bila sprva zamišljeno. Po njenem se je spremenilo v
lov na čarovnice, v središču je zarota, ki naj bi jo družba uperila proti
moškim, ne pa, da bi se zavzemali za žrtve spolnih zlorab. Če se te javno
izpostavijo, so še zmeraj deležne pogroma.
Tudi sama bi ji težko oporekala. Ob vsem napredku, ki
smo ga ženske v sto letih doživela, pa se, žal, danes dogaja, da se spolno
predatorstvo, če so storilci del elite, pometa pod preprogo. Škoda, namen
#metoo# je bil dober, a se je izrodil kot še marsikaj drugega.
Kakšna pa je tvoja metoda zapisovanja teh
zgodb? Najprej posnameš, doma prepišeš?
Tisti, ki mi želijo povedati svojo zgodbo, so se
običajno znašli v veliki stiski. To, da si kar sami zapisujejo svoja doživetja,
je pogosto zelo terapevtsko. Do zdaj je izšlo že kar nekaj drobnih knjižic
takšnih izpovedi, seveda za družinsko rabo. Še letos izideta dve, morda celo
tri. Najbolj sem ponosna na Ljerkino zgodbo, ki je tudi javno dostopna, nosi
naslov O ženski, ki ji je dano. Letos praznuje 98. rojstni dan, še zmeraj je
zelo živahnega duha! Drugi me obiščejo, izpoved posnamemo, potem jim jo pošljem
v ''kontrolo''. Nekateri se, ko jo preberejo, premislijo, večina pa ne.
Pogovarjamo se tudi na skypu, različno. Sogovorniku se zmeraj prilagodim, če je
le mogoče.
Od leta 2013, ko je izšla prva knjiga iz
cikla Ogenj, rit in kače niso za igrače pa do danes si imela več kot 1200
literarnih večerov, predavanj, različnih predstavitev. Koliko kilometrov si v
tem času prevozila?
Na leto okoli 35.000 do 40.000 kilometrov. Tedensko
sem imela tudi po pet različnih srečanj. Eno lepših je bilo tisto, ki so ga
pripravili Večerovci v Mariboru, pa upokojenci v Sevnici. V dvorani je bilo po
več kot 500 obiskovalcev, ki so si zaželeli tudi podaljška. Predavala sem na
Medicinski fakulteti, v NUK-u, na FDV, med zgodovinarji, teologi, v zamejstvu,
pri kmečkih ženah, po knjižnicah, gasilskih in kulturnih domovih, v zasebnih
krogih. Obiskala sem številne kraje, za nekatere med njimi prej še slišala
nisem. Zmeraj sem doživela topel sprejem, ne pomnim, da bi se kje pritoževali,
da z menoj ne bi bili zadovoljni. Srečanja so ogromno pomenila tudi meni.
Kakšni so tvoji načrti povezani s
pisanjem?
Čez zimo želim dokončati drugi krimi roman. Prvi Kje
je otrok?, ki je bil zelo dobro sprejet, je tudi preveden v angleščino in ga
najdete na Amazonu (The child has disappeared) . Tam sta še dve otroški knjigi,
''Wizard troubles in the land of Fairly tales'' in ''B and the Mysterious Stone''.
Z objavljanjem svojih zgodb si po svoje
prispevala k večji emancipaciji žensk. Resnica osvobaja, kar vemo že dolgo. Po
drugi pa vem, da so tvoji pogledi na mnoge družbene reči bolj tradicionalni. Na
vzgojo otrok, na migrante, na pripadnike gibanj LGBT … Bi spekla svoj famozni
štrudelj tudi za begunsko družino iz Afganistana?
Kakšno zvezo pa ima moj štrudelj s tem, od kod kdo
prihaja? 😊 Precej nenavadno
vprašanje za nekoga, ki se je pol življenja boril s predsodki drugih, ne s
svojimi lastnimi. Dokler se moja prijateljica Hanni ni upokojila, sem se, ko
sem jo obiskala, srečavala domala s ''celim svetom''. Na International Atomic
Energy Agency, kjer je delala, so bili zaposleni ljudje od vsepovsod.
Prijateljevala je z ženskami z vseh celin. Oni so me spraševali po mojih raziskavah,
jaz sem poslušala njihove ''domače'' izkušnje. Ko sem še pisala za ''Kralji
ulic'', raje ne povem, kdo vse je jedel moj štrudl. Tudi izkušnje, ki sva si
jih med snemanjem oddaj za ''Pomagajmo si'', nabirala s kamermanom Rajkijem, so
bile zelo pestre. V času begunskega vala iz Bosne, smo bili zelo aktivni tudi
na radiu. S ta velikimi in ta malimi begunci smo se srečavali v vojašnici. Mojega
peciva se niso branili nekateri zelo drugače misleči nekdanji ministri, eno
zanimivo dopoldne sva - na njeno izrecno željo - preživeli s Štefko Kučan.
Iskreno sem bila presenečena nad razmišljanjem o Ogenj, rit in kače niso za
igrače, ki ga je za Občasnik pripravila Spomenka Hribar.
Ko sem v okviru Škofjeloške knjižnice v Kašči skoraj
deset let vodila sredine večere, je bila družba sogovornikov - tudi ideološko -
zelo pisana. Od Makarovičeve do Jančarja. Od Gašperja Tiča, do Štefke Drolčeve.
Od diplomata Rudija Čačinoviča do filozofa Gorazda Kocjančiča. Na srečo so bili
to še časi, ko je bilo politično in še kakšno drugo prepričanje drugotnega
pomena. Takšne, kot sem, se zmerja s fašisti danes, ne ''nekoč'' pred petimi in
več leti.
Državo si predstavljam kot razširjen dom. Vsak je
dobrodošel, vsakemu dam roko, vsakega obiskovalca, takšna pač sem, sem vesela.
A le do trenutka, ko ta oseba izrabi moje gostoljubje. Ljudi delim v dve
kategoriji: na tiste, ki se jih bojim, ker mi vzbujajo strah in na one druge,
ki se jih ne.
Veliko sem pisala tudi o gejih, nekateri med njimi so
moji prijatelji. Še zmeraj pišem za portal ''Javnost.si'', ki ga je ustanovil
Marjan Krnjić. Vrsto let je živel in delal v Londonu. Žal je letos zaradi
posledic levkemije umrl. Z njegovim partnerjem Jožetom sva še zmeraj v stiku,
pa bo verjetno tako tudi ostalo. Tri moje knjige je v angleščino prevedel
Primož, prav tako gej. Ko greva na kavo, in to je bil v času prevajanja
pogosto, niti enkrat ne pomislim, kaj bo kdo rekel ali kaj podobnega.
Kakšne pa je tvoj politični okus?
Mirne duše lahko rečem, da je kritičen. Takšne, kot
sem, me nobena stranka ne bi marala. Bila bi samo za zgago. V preteklosti so,
skoraj pred vsakimi volitvami, prišli k meni tako z leve kot z desne. Zmeraj
sem rekla - ne. Nisem ravno tip človeka, ki bi bil znan po ubogljivosti. Še
recepte za kuhanje spremenim, kolikor se le da, pa da bi v neki stranki kimala,
kot bi od mene pričakovali? Misija nemogoče!
Je pa res, da
sem bolj desna, pa ne toliko zaradi svoje tradicionalnosti kot zaradi grozot,
ki so se zgodile po drugi svetovni vojni. Nekatere politike osebno poznam,
strinjam se s tistimi, ki pravijo, da je politika marsikoga spremenila. Nočem,
da bi tudi mene.
Če me pa že
vlečeš za jezik: menim, da strankarstvo in politika nimajo kaj iskati na
občinski ravni. Na čelu občine bi morali biti ljudje, ki imajo občutek za
sočloveka, njegove težave in pričakovanja, za naravo, hkrati pa bi morali biti
odlični poslovneži in upravljavci z občinskim premoženjem.
In ne nazadnje: kako doživljaš nekdanje
sošolce v Forumu 52, tiste, ki smo leta 2002 izdali knjigo Ciciban postane
Abraham. Takrat smo jih imeli 50, letos pa 70. Smo še v formi?
Kako je z najinimi sošolci in sošolkami ne vem. Nimam
stikov. Srečujem se le s peščico. Podobno je tudi s sošolkami z gimnazije. Pred
petimi leti mi jih je uspelo zbrati, ko sem to poskusila letos, so se mi
zahvalile za prijaznost. Kaže, da je letnik 1952 bolj kot ne – nedružaben. 😊
Začela sva z najino 70-letnico. Očitno je,
da se ne počutiš staro. Kako dolgo boš pa še živela?
Če bi sodila po količini dela, ki ga opravljam, potem
bi rekla, da imam še boljšo kondicijo kot pred dvajsetimi leti. Nameravam
živeti najmanj do stotke, v tem stilu sem odprla tudi mail: jutri2052@gmail.com
Hvaležna sem, da mi je dano, da lahko ustvarjam, da
počnem stvari, ki so mi ljube. Še zmeraj vsak dan prepešačim okoli deset
kilometrov, se družim z vnuki, kuham, berem, se pogovarjam. Moje življenje je
zelo pestro, kaj je to dolgčas - ne vem. Vsako leto bi rada izdala še kakšno
knjigo. Po tihem si tudi želim, da bralci ne bi ''izumirali'' s takšno
hitrostjo, kot se zadnje čase dogaja. Da bi le bilo zdravje, da ne bi zmanjkalo
smisla za humor, da bi bilo objemov, ki jih z menoj delijo vnuki, še veliko. Ena
pohvala na dan odžene slabo voljo stran. A to, slednje, naj ne velja le zame,
velja naj za vse ljudi!
Vprašanja: Miha Naglič
Milena Miklavčič zase
pravi, da je še zadnja zgodbarka, zapisovalka človeških usod.
Od rojstva (1952) pa vse do danes živi v Žireh.
Pri dvajsetih si je ustvarila družino, rodili so se štirje
otroci.
Leta 1988 je začela delati na radiu Žiri. Najprej je pisala
pravljice za Zakajčkov kotiček. Malo kasneje je postavila na noge
otroški in kulturni program ter oddajo Zanimivi ljudje živijo med nami.
Leta 1999 je za radijsko delo, v Tednu vseživljenjskega
učenja, prejela Priznanje za izjemne učne
uspehe in bogatitev lastnega znanja.
Sedem let je pripravljala prispevke o socialno ogroženih
posameznikih za oddajo Pomagajmo si
na TV Koper.
Že več kot četrt stoletja v Gorenjskem glasu objavlja Usode.
Sodeluje tudi pri Žirovskem občasniku.
Za Nedelo piše
odgovore v zelo brani rubriki ''Milena svetuje''.
Deset let je vodila kulturno obarvane Sredine večere v Škofji Loki.
Literarna dela:
Napisala je več knjig za otroke: Abeceda
iz Zakajčkove ulice, Pri hrastu na
levo (leta 2007 so jo razglasili za najboljšo slovensko samozaložniško knjigo), Pika na B. (2008), Šnitka (2009), Marička in medvedek (2010), Kdo je razdrl lastovičje gnezdo?,
Gal in lačne hruške (2011), Mali - veliki vrtnar (2012), Julia iz Zakajčkove
ulice, Ajda in čarovniške težave v pravljični deželi (2018), Kuharske prismodarije (2021) in druge.
Leta 2004 so izšle Usode, leta 2011 je izdala knjigo z
naslovom Ženske, ki je doživela več
ponatisov. Bralci so zelo dobro sprejeli tudi krimi-roman Kje je otrok?
Prva knjiga iz štirilogije Ogenj, rit in kače niso za
igrače, je prišla med bralce leta 2013.
Leta 2017 je sledila
druga knjiga s podnaslovom
Babice, hčere, vnukinje.
Leta 2019 so izšle Moške zgodbe.
V času, ko je
izbruhnil covid, je začela nastajati četrta: Poglejte, moji ljudje prihajajo!
Milena
Miklavčič je prejela več literarnih nagrad. V maju 2012 je zmagala na natečaju
Literarnega društva Reciklaža. Na literarnem natečaju DPM Beltinci so kot
najboljšo izbrali njeno pesem Mesena
večerja. Tudi leta
2013 je s svojimi zgodbami pristala med finalisti na številnih literarnih
natečajih, 2014 je zmagala na literarnem natečaju Univerze za tretje
življenjsko obdobje. V življenju je napisala zgolj tri pesmi, ena od teh (Kdor
bo umrl zadnji) je leta 2015 prejela prvo nagrado občinstva na največjem
slovenskem pesniškem turnirju, ki ga je organizirala založba Pivec. Otroška
pesem O mamah pa je pristala v Ontologiji otroških pesmi (1998).
Piše tudi kolumne, ki jih objavlja na
več portalih. Zelo rada je tudi babica.
Komentarji
Objavite komentar