namesto popotnice
Dragi bralke in bralci,
prva knjiga iz tetralogije Ogenj, rit in kače niso za igrače je izšla konec leta 2013. Čez dve
leti ji je sledila druga s podnaslovom Babice,
hčere in vnukinje. Leta 2019 smo natisnili tretjo, Moške zgodbe. Četrto, ki jo držite v rokah, sem podnaslovila s citatom
iz zgodbe Žnidarjevega Frenka iz Poljan: Poglejte,
moji ljudje prihajajo! Te besede je izrekla igralka Ivanka Mežan. Kot
glavna nagrajenka je stala na odru Borštnikovega srečanja, ko je zagledala
poljanske gledališčnike, ki so prišli na podelitev. Njene besede so se mi
usedle v srce tudi zato, ker poosebljajo moja občutja, ki me spreletavajo
vsakič, ko stisnem roko tistim, ki mi zaupajo zgodbo iz svojega življenja. Tudi
četrta knjiga je zelo posebna in dragocena zaradi vseh, ki so mi zaupali
skrivnosti, ki so jim ležale na duši. Teh se je v skoraj štiridesetih letih
nabralo ogromno.
Kot otrok sem bila pogosto zelo
osamljena. Uteho sem našla v knjigah. Zelo rada sem se pogovarjala s
knjižničarko Jelko. Je bila ona tista, ki je v meni prebudila radovednost? Je
bila to Ivanka Kavčič iz Podgore, ki sem jo, ko je bil prvi sin še v vozičku,
obiskovala in ure in ure poslušala njene samogovore? So bile krive domače
razmere, ko je bilo prepovedano in umazano vse, kar je bilo količkaj povezano z
intimo, spolnostjo ali z medsebojnimi odnosi? Kar pomnim, sem bila poslušalka.
Za lastne težave sem redkokdaj našla sogovornika.
Pri sedemdesetih se z veliko
radostjo in tudi ponosom oziram na prehojeno pot. Na njej je bilo polno
slučajnosti in ‘če-jev’. Če ne bi bilo radijske oddaje Zanimivi ljudje živijo med nami, ne bi bilo Usod, podlistka, ki še zmeraj vztraja na straneh Gorenjskega glasa.
Če ne bi bilo Mici, ki mi je s takšno strastjo in navihanostjo pripovedovala o
spolnih odnosih, ki so bili značilni za čas pred drugo svetovno vojno, kdo ve,
ali bi me področje intime sploh kdaj potegnilo vase? Če ne bi vodila Skupnega
nočnega programa regionalnih radijskih postaj Slovenije (SNOP), bi mi bilo
dano, da prisluhnem tudi zelo nagajivim in intimno obarvanim zgodbam? Če ne bi
imela občutka za sočloveka, kdo ve, ali bi mi tisti z najtežjimi življenjskimi
izkušnjami sploh zaupali?
Lahko mi verjamete, da intimni svet
človeka, umeščenega v zadnjih sto let, zelo dobro poznam. Skozi različne
pripovedi sem bila priča tudi spreminjanju vrednot. Če je bilo generaciji,
rojeni na prelomu dvajsetega stoletja, devištvo še izjemnega pomena, se danes
iz njega prej kot ne norčujemo. Če je pred tridesetimi in več leti veljalo, da
se kruha ne meče v smeti, so ga danes polni zabojniki. Če je bila dana beseda
še v petdesetih, šestdesetih letih nekaj svetega in če so se predniki po
najboljših močeh držali desetih zapovedi, je danes vse drugače. Če se je nekoč
življenje odvijalo v krogu ožje in širše družine, se danes to seli na družabna
omrežja. Koliko jih je, ki zvečer ugasnejo televizijo, se usedejo za mizo,
zapojejo, zmolijo, se pogovarjajo? Ko sem bila mlada, smo sanjali o dnevu, ko
bomo zaključili s šolanjem, šli v službo, si ustvarili družino, imeli otroke,
hišo in srečno živeli do zadnjega dne življenja. Mlajšim generacijam se naše
želje zdijo smešne in preživete.
Na podoben način, kot se je
spreminjal človekov odnos do samega sebe, vrednot in okolja, se je spreminjala
tudi notranja dinamika zgodb. Prve, ki sem jim prisluhnila, so govorile o trpljenju,
odpovedovanju, žrtvovanju. Ženske so bile odvisne od moških, s katerimi so bile
poročene. O užitkih v spolnosti so lahko le sanjale. Razdajale so se za družino
in otroke. Redki žarki sreče, ki so posijali v njihovo življenje, so jih
osrečili do te mere, da so se jih oklepale do zadnjega dne življenja. Bile so
zadovoljne z drobtinicami, zato so bile – pa naj se še tako nenavadno sliši –
srečnejše, kot smo ženske danes.
Po drugi svetovni vojni so se
osamosvojile, se zaposlile, kontracepcija, ki je v sedemdesetih letih postala
dosegljiva vsakomur, pa je pripomogla, da so začele uživati tudi v spolnosti.
Lasten denar jim je dajal občutek svobode, saj so lahko z njim razpolagale po
mili volji. Število družinskih članov se je skrčilo na enega ali dva otroka, z
več otroki so se lahko pohvalili le redki. Šolski sistem je komaj dohajal vse,
ki so želeli študirati. Odnosi med žensko in moškim so se začeli spreminjati.
Ona je bila tista, ki je vzela vajeti v roke tudi znotraj štirih domačih sten.
Da so se klasični, zelo tradicionalni odnosi postavili na glavo, pričajo
številne zgodbe moških, ki so mi jih ti zaupali in sem jih zbrala v tretji
knjigi serije.
Pred kakšnimi desetimi leti mi je
prišla v roke drobna rdeča knjižica ljubljanskega knezoškofa Antona Bonaventure
Jegliča. O njem sem vedela bore malo. Toliko pravzaprav, kot smo se učili v
šoli. Informacije so bile osredotočene na podatek, da je dal zažgati Cankarjevo
Erotiko pa da je bil zelo nazadnjaški škof. Tomaž Ivešić je leta 2013 v
Razpotjih objavil zanimiv članek z naslovom Seks
kot objekt kulturnega boja. Priznam: prebrala sem ga na dušek! Izkrivljena
podoba Jegliča je izginila. V njem sem videla človeka, ki mu je bilo iskreno
mar za trpljenje žensk, ki so bile na milost in nemilost prepuščene spolnim navadam
tistega časa. Na različnih literarnih večerih, ko sem predstavljala knjige
Ogenj, rit in kače niso za igrače, so ga prisotni pogosto omenjali. Zmeraj sem
si vzela čas in zbranim razložila, kako pomembna je bila za ženske njegovega
časa ta drobna, rdeča knjižica z naslovom Ženinom
in nevestam. Predsodkov, ki jih je o Jegliču zacementiral šolski sistem, se
ni dalo kar tako odpraviti.
Po tem, ko je prišla med bralce prva
knjiga iz trilogije Ogenj, rit in kače niso za igrače, sem – dobrih sto let po
Jegličevi ‘rdeči brošuri’ – tudi sama doživela zelo podobne odzive. Kaj vse so
mi rekli! Med drugim tudi to, da spodobna ženska, poročena, s štirimi otroki,
verna, pač ne zapisuje ‘nagnusnih’ zgodb o spolnosti. Če kdo, sem jaz tista, ki
lahko škofa Jegliča, njegov pogum, ne nazadnje tudi razočaranje zaradi
duhovnikov, ki so mu obrnili hrbet, zelo dobro razumem. Po moje bi se v grobu
obračal, če bi vedel, da je odnos do pogovorov o intimnem življenju marsikje
med ‘njegovimi’ enak, kot je bil na začetku 20. stoletja. Bil je eden prvih, ki
je imel pri ozaveščanju ljudi o spolnosti izjemno pomembno vlogo!
Tudi zbirka štirih knjig Ogenj, rit
in kače niso za igrače ozavešča. Zgodbe, povedane in zapisane iz prve roke
razkrivajo tisti del našega življenja, o katerem ne govorimo na glas. Redki so,
ki se jim ne bi od časa do časa dogajale tudi hude reči. Nekateri poiščejo
psihoterapevta, da jim pomaga prebroditi težke trenutke, drugi se želijo zgolj
spovedati. In zgodbe, ki jih prebirate tudi v četrti knjigi, so prav to –
osebne spovedi. V slovenskem prostoru so te zgodbe nekaj unikatnega in izjemno
pomembnega za t.i. občansko znanost (ang. citizen
science).
Med ljudmi še zmeraj živi tudi
nagajivi duh. Da je res tako, dokazujejo anekdote znanega Belokranjca Ota Nemaniča.
Šegave in poredne prigode prednikov in vrstnikov je strnil v šopek, ki bo
zadišal vsakemu, ki bo odprl četrto knjigo. Vesela sem, da mi je uspelo zbrati
kar nekaj spominov na otroška leta. Kaj vse je morala doživljati Mojca, ki jo
je oče posiljeval od otroštva naprej? Njena zgodba vas bo pretresla.
Nekaj vas zelo lepo prosim: ko boste
knjigo vzeli v roke, nikar ne komentirajte, češ, to se pa ni moglo zgoditi, to
si je nekdo izmislil, zgodbe so plod izrojene domišljije! Niso! Še kako so
resnične! Če jih zanikate, zanikate tudi pravico vsakega posameznika, da o
dogodkih iz svojega življenja pripoveduje tako, kot jih je sam doživel in
občutil!
Tudi četrti del, ki ga držite v
rokah, ne sodi med knjige, ki jih preberemo na dušek v enem večeru! Med zgodbami
naj se bralci sprehajajo počasi, zlagoma, z empatijo. O njih se moramo
pogovarjati z bližnjimi. Lepo bi bilo, če nas spodbudijo, da še sami sedemo za
računalnik in kaj napišemo. Želela bi, da bi kljub brezskrbnemu mehurčku, v
katerem živimo, pripovedovalca začutili in ga navsezadnje tudi razumeli.
Pravijo, da sem ena zadnjih še
živečih zgodbark. Starejši bralci se jih bodo spominjali: v zimskem času so
hodile iz vasi do vasi, od ene hiše do druge. Ob dolgih večerih so sedele na
peči in pripovedovale zgodbe, iz katerih so se poslušalci učili tudi
življenjskih resnic. Stara sem sedemdeset let. Čas neusmiljeno teče. Bom v
prihodnjih letih še zmogla toliko moči in energije, da bom izdala peto knjigo?
Zbirka knjig Ogenj, rit in kače niso
za igrače, niso le popisani listi, ampak je z njimi tesno prepleteno tudi moje
osebno življenje. Večino prostega časa sem preživela ob poslušanju in
beleženju, pa tudi razmišljanju, kako komu od tistih, ki so se znašli v stiski,
pomagati. Družina mi je zmeraj stala ob strani. Razumeli so, da mi je
poslanstvo, ki ga opravljam, v veliko veselje in notranje zadovoljstvo.
Me pa veseli, da bo prva knjiga zdaj
na voljo kot e-knjiga tudi za srednješolsko branje. Leta 2015 je bil posnet
dokumentarni film, ki ga pod naslovom Ogenj, rit in kače niso za igrače najdete
v spletnem arhivu Radiotelevizije Slovenije. SNG Maribor je na oder postavilo
predstavo Prividi kačjega pastirja. Urška Djukič je skupaj s Francozi ustvarila
izjemen kratki animirano-dokumentarni film Babičino seksualno življenje, ki se,
potem ko je prejel številne mednarodne nagrade, poteguje tudi za nagrado
Evropske filmske akademije. In ne nazadnje: z bralkami in bralci sem se srečala
na več kot 1200 literarnih večerih!
Na koncu tega uvodnega zapisa lahko
še enkrat vzkliknem: Poglejte, moji ljudje še zmeraj prihajajo! Če ne boste
nikjer drugje našli rame, kamor bi položili glavo in skrbi, se lahko oglasite
pri meni. Pogovor zmeraj dobro dene!
Milena Miklavčič
Gospa Milena, hvala vam za vse zapisano. Prvič berem. Marsičesa nisem vedela. Sem rojena l. 1946 v družini učiteljev. Tudi ded je bil učitelj. V prvi svetovni vojni je bil ujetnik v Franciji, oče pa ujetnik v Italiji, mama konfinirana v Italiji /Firenze, Incisa Valdarno. Nekaj njunih zgodb poznam, vendar nikoli o spolnem življenju. To je bil tabu. Postopoma si knjige sposojam v knjižnici. Vesela sem, da sem vas spoznala preko tv oddaj. Sedaj tudi v FB. Mir in dobro
OdgovoriIzbriši