Drznem si reči, da je bila moja druga knjiga Ogenj, rit in kače niso za igrače PRVA, ki je v slovenskem prostoru omenjale ''rancale''.

Mimogrede: danes se rancale ponekod še zmeraj uporabljajo za neke specifične ''pasje zadeve''.

Koliko takšnih in podobnih strašljivih stvari je v ''zakladnici'' različnih spolnih praks iz preteklosti še neodkritih?
Upam, da podobnih bolj malo ali nič.

Je pa res, da so bile rancale najbolj razširjene po Kozjanskem. 

Zakaj?

Odkrila sem jih še po nekaterih drugih krajih- tam, kjer so jih pri obnovi stare hiše ohranili, ne da bi vedeli, čemu so rancale služile.

Omenja se jih tudi v POSNETEK

Tončka (1949)

 

»V hišo, v kateri smo živeli, so napeljali elektriko šele tam okoli leta 1960. Pravzaprav se je to zgodilo takrat, ko je prisegel John F. Kennedy. To vem zato, ker smo takoj zatem kupili tudi televizijo in je bil to eden prvih dogodkov, ki smo jih spremljali prek ekrana. Otroci smo se gnetli na peči, jedli krhlje, kartali in si nagajali. Včasih se nam je pridružil ded in nam pripovedoval zgodbe iz časov, ko je služil kot vojak na soški fronti. Redkokdaj se je reziral (bril), po sivi bradi se mu je zato obešala hrana, kajti ni bilo v njegovi navadi, da bi se po jedi umil. Vseeno smo ga imeli otroci radi, saj nas je na skrivaj, če mame ni bilo v bližini, zalagal tudi s smrekovimi bomboni.

Otroci smo se pogosto čudili, zakaj je bila mama do njega neprijazna. Včasih se nam je zdelo, da mu je krožnik kar od daleč vrgla na mizo. V soboto ga je prisilila, da je godrnjaje stopil pod tuš, a če si je hotel potem spet natakniti umazane cunje, je bil ogenj v strehi. Kadar je mislila, da je ne slišimo, mu je rekla grdavž, pokveka, pohabljen kozel.

Ded se ji je maščeval tako, da je pljuval po tleh. Bolj ko je bil izpljunek zelen, bolj sočno je pristal na tleh. Najraje takrat, ko je mama v soboto po vardevanju v hlevu na hitro in z muko pomila še hišo in prostorno vežo.

Bila sem tik pred maturo, ko je ded umrl. Na koncu je bil še bolj nemaren in siten in mama, ki je podpisala, da bo zanj skrbela do smrti, ni imela lahkega življenja.

Nekoč sva sedeli ob kavi in kar naenkrat je začela pripovedovati o babici, ki je umrla, ko sem bila še zelo majhna. Povedala mi je, da ji v zakonu ni bilo lahko, saj je bil ded ves čas na njej. Ni ji prizanašal niti tedaj, ko je bila po porodu. Zelo se ga je bala, če je le mogla, se je zvečer, ko sta šla spat, zatekla k otrokom, kjer se je počutila vsaj kolikor toliko varna. Potem je dodala še nekaj, kar me je čisto vrglo iz tira. Povedala mi je, da je imela lesena truga, ki je bila pritrjena na peči, čisto drugo funkcijo, kot sem mislila. Bila sem prepričana, da so – ker je bila površina peči zelo vroča – v njej previjali otroke, da se niso opekli.

'Ta truga se imenuje rancale. Kadar je bil ata, tvoj ded, pijan, je ukazal mami, da je legla vanjo, s sprednje strani sta bili izvrtani dve luknji, skozi katere je morala vtakniti nogi. Potem pa jo je s posebno vinto stisnil še z obeh strani, da se ni mogla premikati. Stopil je na klop, spustil hlače in mama je trpela in jokala včasih do zgodnjega jutra. Dokler ni omagal. Otroci smo čemeli pod pečjo, stiskali smo se drug k drugemu in si mašili ušesa.«




 

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

SODOMA IN GOMORA

ZAPIS O ROJSTVU, SPLAVU, OTROCIH