Iz arhiva- Žnidarjev Frenk iz Poljan
ŽNIDARJEV FRENK IZ POLJAN-
IGRALEC Z DUŠO IN TELESOM
Redki so, ki ne bi poznali Frenka.
“A tisti, ki je igral v Cvetju v jeseni? “ me je vprašal
fantin, ko sem ga iskala po Poljanah.
Frenk se iz tistih
igralskih časov ni kaj dosti spremenil. Brada je še zmeraj gosta in košata in živahne
ter nagajive oči , ki se bliskajo, kot bi želele še zmeraj kakšno ušpičiti, me na mah spomnijo na njegovo vlogo. Zmeraj
se mi je zdelo, da se bo zgodilo nekaj smešnega in nenavadnega, ko se je
pojavil na odru. In nisem se kaj dosti zmotili.
Kot življenje ima tudi igralstvo dve plati. Prva je tista,
ki jo vidi občinstvo, druga se dogaja za
odrom in v človeških srcih. In lahko tudi zelo boli.
“Ko so zadnjikrat igrali Cvetje v jeseni sem bil zelo
prizadet, ker nisem prišel zraven”, se
ni mogel premagati Frenk. Zakopal si je obraz v dlani in zahlipal. Nemo sem sedela zraven njega in bilo mi
je hudo, ko sem videla , da sem s svojim
prihodom odprla skrinjo spominov, ki so bili tudi boleči in trpki. Nisem vedela, kaj naj naredim, ko
sem opazovala njegovo žalost . Toda počasi se je le umiril in se zbral, ter dodal:
“Tisočkrat sem igral
v Cvetju. Vseh nastopov ne bom mogel nikoli prešteti,
ker jih je bilo toliko. Potem pa ti
pride neka ženska in mi reče, da sem za
to vlogo postal prestar.
Čeprav so igrali še starejši od
mene. Tega udarca nisem mogel preboleti.
Vsakič, ko se spomnim, se mi zdi “zamalo''!
Pa se je štelo, da sem bil hudičevo dober igralec.....!”
Frenk je spet
umolknil. Potem si je s tresočo roko prižgal cigareto in potegnil. Njegove oči
so se umirile in postale živahne ter nagajive.
Kaj bi najprej rada slišala, me je pobaral, potem pa kar sam začel. Od
začetka.
“Prvič sem igral že v osnovni šoli. To so bili v Poljanah
zlati časi. Bralno društvo je dihalo s polnimi pljuči in številne predstave so
bile zmeraj več kot dobro obiskane. Bil sem recitator in moj glas, ki je bil močan in prodoren,
je ljudi prikoval na sedeže. Kaj
vse smo igrali! Komedije, mogoče
so bile res bolj preproste, a smo jih hkrati poživili z domačim humorjem in so zmeraj “ratale”. Potem
smo organizirali prireditve ob Miklavžu
in še drugih praznikih, ko se je zbrala vsa vas, pa še od drugje so nas hodili
gledat. “
Potem je prišla vojna, ko
je kulturno življenje v Poljanah skoraj zamrlo, po njej pa je bil Frenk v tistih letih, ko se je
bilo treba odločiti za poklic.
Ker je bil žnidarjev sin / vsi, ki ga poznajo, ga kličejo
Žnidarjev Frenk/, je bilo samo po sebi umevno, da bo nadaljeval družinsko tradicijo. Toda na očetovo
žalost mu ta poklic ni prav nič dišal. Če je bil oče razočaran, mi Frenk ni
razlagal. Po letu in pol se je odločil,
da bo raje strojni ključavničar. V prvih povojnih letih je v tem poklicu videl bodočnost...
Odšel je v Maribor.
“Žilica mi ni dala
miru, da se ne bi priključil še gledališču. Z veseljem so me sprejeli medse. Ker sem bil dober, so me hoteli dati v šolo v
Ljubljano. Toda njihov pokrovitelj je
bil nek minister, ki je razmišljal bolj “praktično”.
Rekel je, da je gledališčnikov že itak dovolj, kovinarjev pa je še zmeraj
premalo. In mi ni dovolil. Ne morem reči,
da sem se kaj dosti sekiral zaradi tega,
saj sem tudi v amaterskem igranju
zelo užival. Naša gledališka skupina je dobro in veliko igrala, eno do dve
predstavi na leto smo imeli tudi v Mariborskem gledališču. No, da
povem še to: opazili so me tudi
tam in me večkrat povabili k
sodelovanju. Ja, pa še dobro smo se
imeli. Razumeli smo se......
To so bili časi!''
Ko je Frenk končal šolanje , se je vrnil domov. V Mariboru so ostali njegovi prijatelji in
oder. Moral je oditi v vojsko. Poslali so ga v Bosno. Toda tam je ostal
dlje, kot je na začetku nameraval.
Veliko se je gradilo in tudi zelo dobro zaslužilo. Ostal je do 1955
leta.
Toda odrske deske so mu ves čas delale skomine.
“Brž ko sem se vrnil domov, sem se vključil najprej
k gasilcem, potem pa še v
Prosvetno društvo. Pri gasilcih sem bil strojnik in tudi desetar. Veliko smo hodili po tekmovanjih in le
redkokdaj smo se vračali brez prvih mest.
Spominjam se, da smo se morali
nekoč pomeriti z gasilskim društvom
iz Begunj. Ravno so
postali evropski prvaki in
razumljivo je, da so se nam pred njimi tresle hlače. Toda
Poljanci nismo bili nikoli preveč cagavi. Poslužili smo se majhne zvijače. Odšli smo jih gledat v Begunje, da smo spoznali njihove finte. Potem
je bilo gavnarje veliko laže premagati! Na koncu smo bili četrti, oni pa šesti.
Bili so tako užaljeni, da se je njihov desetar po tekmi zjokal. Zasmilil se mi je, revež, in sem
stopil k njemu ter ga potolažil z malo
šnopca.”
Pogovor je nato nanesel na Cvetje v jeseni. Poljanski igralci so s Cvetjem zasloveli daleč
naokoli. Ni dolgo, mogoče par let nazaj,
smo si lahko igro ponovno ogledali na televiziji.
“Igra ni taka, kot bi
morala biti,”ostro pribije Frenk.
“V njej ni domače, poljanske govorice. Pred
snemanjem smo imeli z režiserjem v Poljanah sestanek. In ga vprašam, zakaj nas sploh hočejo. On mi
odgovori, da zato, da jim bomo povedali kaj po domače. Jim opisali navade .
Toda s tem ni bilo nič. Igro so izpeljali v neki bohinski spakedravščini....”
Ko je Frenk pričel obujati spomine na snemanje, se je vidno
razživel.
“Strašno so ga lomili. Ni čudno, ker naši filmi toliko
stanejo. Filmarji sploh niso bili resni. In
o tem, kaj se na kmetih v resnici dogaja, se jim ni niti sanjalo! Ti
povem, kako je bilo, ko smo snemali v Crngrobu ?”
“Posneti smo morali prizor
v cerkvi. Toda kaj, ko oni cerkve
niso še nikoli videli od znotraj, kaj
šele, da bi vedeli, kako se moraš
obnašati pri maši ! Pripeljejo dva avtobusa statistov. Bog vedi kje so jih
pobrali ! Preoblečejo jih, našminkajo, alo, sedaj pa v cerkev. In so šli. Šel sem pred njimi, lepo spoštljivo kot se
spodobi, si pred žegnano vodo snel klobuk in se pokrižal. Oni pa ne bev ne
mev. Na kraj pameti jim ni padlo, da bi si
pridržali klobuke! Ne, tega pa nisem
mogel dovoliti! Zavpijem, stop. »Kaj je
spet, Trpin?! Se razburi režiser.
»Tako se ne obnaša v cerkvi!« mu odgovorim.
» Klobuk se da dol, tam je žegnana voda, da se pokrižaš in
šele nato greš naprej!«
Režiser vzdihne in kader ponovimo.
»To, da se niso znali onnašati v cerkvi, sem jim zameril.
Sram naj jih bo! Pa so hoteli snemati film o
življenju na kmetih!”
Frenk se najraje spominja Ivanke Mežanove. Bila je ženska in
pol.
Z njo se je ponovno srečal, ko je dobila Borštnikov prstan. Vsi
poljanski gledališčniki so šli na podelitev.
“Ko nas je zagledala, je za hip umolknila, potem pa je
rekla:«Poglejte, moji ljudje prihajajo!”
Frenku se je glas ponovno skrhal . Zmajal je z glavo in me
žalostno pogledal. Mar res tudi topli spomini znajo zaboleti?
*
Medtem ko sva se pogovarjala o gledališču, o neskončni strasti do
igralstva, ki ga je prevevala, sem razmišljala, kako to, da je umetniški duh med
Poljanci izpuhtel. Kje so razlogi, da
oderske deske počivajo in da igralski talenti spijo spanje Trnuljčice. So
bili nekoč drugačni časi ?
“Mogoče res , “ mi je pritrdil Frenk in si spet
prižgal cigareto.
“To so bili časi, ko so o nas, Poljancih,
govorili v vsej kulturni srenji. Nekaj smo pomenili, kjerkoli smo se že prikazali.
V veliko pomoč nam je bil Boris Fakin, ki nam je odprl marsikatera vrata. Predstavili smo se tudi v Mestnem gledališču v Ljubljani.
Najprej smo gostovali s Cvetjem v jeseni, potem pa še z Rabarskim cesarjem.”
Prav Ravbarski cesar je bil tisti, ki jih je ponovno spravil na televizijo.
“Tedaj sem bil predsednik KUD-a,“ brska po spominih.
‘’Treba je bilo misliti na tisoče malenkosti,
preden smo se odpravili na gostovanje. Največ sivih las mi je povzročilo
nastopanje na ljubljanskih odrih. To ni bilo kar tako! Vedeli smo, da je publika zahtevna in izbirčna! Ko smo
igrali Cesarja, smo na predstavo
povabili vse igralce, ki so nastopali v filmu Cvetje v jeseni.
Spominjam se Poldeta Bibiča. Stal je pri oknu in
srkal cviček. Pomaha mi in mi odkrito reče,
da mi roke že ne bo dal, zapomnim pa si naj, da bi se lahko marsikdo iz Ljubljane prišel učit k nam, v Poljane. Bilo
mi je zelo prijetno v duši, saj so nas tudi igralke, na primer Duša Počkaj in
Milena Zupančič dobro sprejele....Aplavz, ki je sledil po vsaki
predstavi je ostal za zmeraj zapisan v
naših srcih...Nepozabno je bilo, res!”
Z Ravbarskim cesarjem so doživeli cel kup peripetij.
Z Ravbarskim cesarjem so doživeli cel kup peripetij.
Včasih so se celo zravsali, ne samo sporekli.
“Nekoč smo morali igrati v Šentjakobskem gledališču.
Vse lepo in prav, le na vprašanje, kako bomo prišli v Ljubljano, nisem vedel
odgovora. Imeli smo organiziran prevoz, toda avtobusa ni in ni bilo od nikoder.
Bili smo živčni in tečni, toda nič ni
pomagalo. Grem na telefon in ves razjarjen izvem, da se je avtobus
pokvaril. In to ravno tedaj, ko smo ga krvavo rabili! Ker pa
nesreča nikoli ne pride sama, je odpovedal še eden izmed igralcev. Toda na srečo je z nami hodil nek Ločan, ki je imel gledališče
raje, kot kaj drugega. Prosili smo ga,
naj nam pomaga in rade volje je to storil.
Besedila se je pa itak ta čas, ko je bil na vajah, za silo naučil!”
Toda pustolovščina še ni zaključila. Da je bilo
gostovanje še bolj zabavno in zanimivo, je poskrbel kar Frenk sam. Enostavno je pozabil iti na oder. V garderobi
se je zaklepetal s prijatelji.
“Pripovedoval sem
jim vice in resnično nisem prav nič porajtal na uro. Kar naenkrat se prikaže moja sestra, me prime
za ušesa in me povleče na oder. Kje pa hodiš toliko časa, vpije nad menoj in se
znaša nad mojimi ušesi. V trenutku sem vedel, koliko je ura. Prav
milo ji odgovorim, naj mi oprosti, ker
sem zamudil, glih sem se vrnil z božje poti.”
Med odmorom je Frenk svoje soigralce prosil odpuščanja. Niso mu preveč zamerili, saj se mu kaj
podobnega do takrat ni nikoli zgodilo.
“Na nekem snemanju Cvetja v jeseni je bila z nami ena iz štaba, ki se je “metala“ za vsakim moškim, ki se ji je po nerodnosti približal . Enkrat
se je lotila tudi mene. Zasledovala me
je in na noben način se je nisem mogel znebiti. Kar naenkrat se vrže name in me
podere naravnost v koprive. Začela je
riniti vame in me “obdelovati”, da sem ji komaj ušel...”
Ja, ni čudno, da je med igralci toliko ločitev,
mi je razložil svojo teorijo.
‘’Snemali smo v Podobenu (vasica zraven Poljan). Tedaj je bila z nami maskerka, ki je
lovila moške kot pohotna levinja. Mislila je, da ji bom zlahka nasedel. Toda gospa se je preklemensko zmotila!
Za spomin si je prisvojila moj “rožnkranc”. Nikoli več ga nisem videl....”
Na koncu me je zanimalo, kakšne so bile njegove
vloge. Rade volje mi je razložil
“V Cvetju v jeseni sem igral zapitega kmeta. Pa mi reče režiser Klopčič, hej, Trpin, a ti
znaš biti pijan !? Zakrohotam se in mu
odgovorim, najbrž že, saj me žena
vsakič, ko pridem domov, grozno pohvali,
ha, ha, ha! “
“Še to ti bom povedal, kako sva se seznanila z
Ivanko Mežanovo. Prvič sva se srečala na
Gori, tudi med snemanjem. Igrala je zeliščarico. Potem smo se pomaknili v
Žetino. Sam nisem vedel, kako bi ji ustregel, ker se mi je zdela tako fajn. Pa
zagledam v skali maline. Skočim in jih
naberem. Lepo se mi je zahvalila in od takrat sva prebila veliko časa
skupaj. Prima punca!”
Na predpremieri v Škofji Loki jo je zaman iskal
med množico, ki ga je obdajala. Čudno se
mu je zdelo, saj so prišli vsi, samo nje ni bilo. Na glas vpraša, če jo je kdo
slučajno videl. Izvedel je, da je bolna.
“V Ravbarskem
cesarju sem igral ranocelnika in romarja. Prav “ornh” sem se moral vživeti v vlogo,
da sem jo odigral tako, kot sem želel. Tudi vloga Luke iz Vovče mi je
bila pri srcu in še danes bi jo igral, če
bi mi dali priložnost za to.....”
Frenk je
za svoje igranje dobil številna priznanja in nagrade. Najraje se spominja
nastopa v Mestnem gledališču, ko so jih z gromkih
aplavzom kar trinajstkrat privabili na
oder. To se ne zgodi vsakemu.
Komentarji
Objavite komentar