KOMANDA MORA BIT, TUD ČE JE SLABA
/2011 z Mc Dannyjem/
(Zgodba iz leta 2008)
Pihalni orkester
Alpina iz Žirov je navdušil s svojim zadnjim koncertom
KOMANDA MORA BIT, TUD ČE JE SLABA
»A kaj si mislim o
Vikiju ? Oh, napiši, da
sem mu zahvaljujem, ker so stoli na vajah zmeraj lepo poravnani, note so v mapah, za
vse poskrbi..Včasih nas celo preseneti s piškoti . Kot oče nam je.
Sploh si ne predstavljam, kako bi bilo brez njega..« je dejala Gordana
Buh, ki pir godbi igra na pikolo in
flavto, o prvem predsedniku
Godbeno-pevskega društva v Žireh, Vikiju
Žaklju.
Pisati o pihalnem orkestru Alpina iz Žirov je na
videz sila preprosto. Stopiš do
njihove »maskote« Vikija, ki ti iz
rokava strese vsak, še tako nepomemben podatek, in nenadoma se ti zazdi,
da domala o vsem, kar se je v
minulih petdesetih letih in še malo - dogajalo, veš vse. Pa ni res.
Godbenike
je treba doživeti. Jih opazovati od blizu, se z skupaj z njimi poveseliti,
občutiti jezo njihovega kapelnika,ko se zasliši »fouš » nota, predvsem pa je treba prisluhniti glasbi. Ta prihaja iz srca z vsem žarom in ljubeznijo. Z odrekanjem in
požrtvovalnostjo. Glasba, ki se ujame v prave note šele po napornih vajah, kjer
»ni trte mrte«. Ko se dela, se dela, ko se zabava, se zabava—
Vikijevih petdeset let pri alpinski godbi
»1944
leta, ko je godba 31. Divizije igrala v
sindikalni dvorani v Žireh, sem bil star kakšnih sedem
let. Med njimi je bil tudi
Idrijčan Julij Gliha. Povabil me je k pultu in mi rekel, naj mu vsakič, ko bo obrnil glavo, premaknem
en list v pesmarici naprej. Seveda je
takoj, ko se je za slišal glas njegovega
klarineta , začel migati z glavo. Toda ne za to, da bi mu jaz premikal liste, temveč zato, ker je imel tak
način igranja. Preden je bilo igranja
konec, mi je listov že zdavnaj zmanjkalo
in pozneje mi je dejal, da se lahko zahvalim sreči, ker je znal note na pamet, drugače bi bilo vse narobe,
ker sem njegov miganje z glavo narobe razumel.
Toda takrat sem vzljubil godbo.
Ko so se leta 1947 začeli zbirati godci, se me je Gliha spomnil in me je povabil, naj se jim
pridružim. Več kot sedem let sem potem igral violino. Za menoj je točno 1646 nastopov. In če samo » na povrh« izračunam, sem
bil okoli 3.3oo na vajah. Toda to še ni
vse. Prepeval sem tudi pri Moškem pevskem zboru Alpina in v mešanem pevskem
zboru v cerkvi, kjer sem se s kora oglašal 30 let. Če moji podatki ne lažejo sem imel z njimi 1810 nastopov in še ena posebnost: več kot tridestkrat sem igral v cerkvi Sveto noč.«
Kot
godbenik je bil vsa leta vesten in natančen. Tako do sebe kot tudi do drugih.
Zelo rad reče: komanda mora bit, pa četudi je slaba. Zato se pihalna godba danes lahko pohvali s tako visoko kakovostjo,
saj je bil več kot trideset let njen
predsednik in vestno skrbel za to, da so
bili preskrbljeni z instrumenti, za to, da so
člani hodili na vaje, ne nazadnje pa tudi za to, da so zmeraj imeli
odlične kapelnike . Večkrat je moral na
pravi način obrniti besedo pri odgovornih, predvsem pri šefih v Alpini, da so
dobili sredstva za nove instrumente.
Godbeniki se še zmeraj obračajo naj, ko jim kakšen »knof« zataji, saj
vedo, da v predalih , na varnem, hrani
vsakršne rezervne dele.
Že
pred davnimi leti je bil prav on tisti, ki je navezal stike z godci iz Slovaške , kamor so potem še večkrat odšli na gostovanje in bili zmeraj
toplo in prisrčno sprejeti. Nazadnje so tam sodelovali novembra na drugem
festivalu pihalnih godb v Novem mestu nad Vahom.
Nekaj iz
zgodovine.
Prvič je godba nastopila leta 1948 ob odprtju tovarne
Alpina. Nekaj najboljših članov je
zaigralo partizanske koračnice. Na začetku so imeli veliko težav , saj so se
godbeniki nenehno menjavali. Kmalu so spoznali, da tudi brez novih instrumentov
ne bo šlo. Zaradi preobremenjenosti so
se menjali tudi kapelniki. Med ostalimi zasledimo Tušar Franca Rika
Černigoja in Antona Jobsta. Za njim je to mesto prevzel Drago Kanduč iz
Idrije. Danes (2008) jim dirigira
profesor Milan Matičič.
Med
godbeniki so se že od začetkov do danes
zastopani domala vsi poklici, ki jih najdemo v Žireh. Kajti ljubezen in navdušenje nad tovrstno
glasbo očitno ubira svoja pota.
Prvi kapelnik je bil Jože Klemenčič, doma iz Idrije.
Pred vajo so ga po navadi šli iskat z avtom in
največkrat so ga dobili v
gostilni Soča.
Vikiji, ki je bil tedaj še
fantič, je zažugal s prstom in rekel:
»Poba, ko bo prišla »karira » pa prid
not pa povej !«
Viki je stal pred vrati in
pojma ni imel kaj bi lahko bila »karira«
Nazadnje se možakarji
naveličajo posedanja in ko pridejo na prag, povprašajo Vikija, kdo vse se je pripeljal mimo.
»Samo nekaj tovornjakov in
avtobus !« je odgovoril malce preplašeni fantič, saj se je ob njegovih besedah
Klemenčič prijel za glavo in rekel nekaj robatih.
(* karira
pomeni v idrijskem narečju avtobus )
O Klemenčiču je krožilo še več drugih anekdot. Tako so
vedeli povedati, da je Javorski
valček napisal med neko
bitko (med drugo svetovno vojno), ko se
je skril v senik in ob pokanju bom in
streljanju navdušeno ustvarjal..
Zanimivo je bilo, da so bili Žirovci, vsaj kar se muzike
tiče, dolga leta odvisni od
Idrijčanov. Zato so se,hočeš nočeš, morali naučiti tudi »idrijske šprahe tako da so
nazadnje vsi razumeli kaj morajo narediti, ko je , pred vajo, kapelnik dejal:
»Fantje zdaj pa »pihlce« vzemite v roke
!«
(*pihlci so Marš knjižice)
Godbeniki so se
zavedali, da nimajo nobene prave izobrazbe. Tako so prosili za pomoč
Antona Jobsta, ki jih je leta 1977
začel poučevati. Bil je organist in se ni kaj prida
razumel na »knofe« na
instrumentih, toda imel je prava ušesa
in takoj je zaznal, če je kdo narobe igral. Pri prvi uri se je zbralo več kot sedemdeset
navdušencev, ker pa ni bilo instrumentov, jih je lahko ostala le polovica.
Le dva izmed njih sta imela očetove instrumente: Kajetan Novak je s seboj
prinesel klarinet in Franci Poljanšek krilnico. Tudi note so Žirovcem »zrihali« Idrijčani.
»Godbeniki smo velikokrat igrali na pogrebih, » pripoveduje Viki Žakelj.
»Tako je nekoč , bilo je pozimi in krepko pod ničlo,
prišla neka ženska in rekla, da bi bilo »fajn« če bi kakšno zaigrali, ker bo
civilen pogreb in bo že itak precej
prazno.
Ja ne vem, če se bo dalo, ji rečem. Zaradi mraza bodo
pomrznili »knofi » na inštrumentih …
Oh, se oddahne ženski, saj nismo natančni.
Potlej naj pridejo samo tisti, ki so
brez knofov na inštrumentih…«
Kaj pa nastopi
in nagrade?
Na začetku so igrali na paradah, bili so prvomajska
budnica, veselicah in pogrebih. Pozneje
so postali stalni gostje kulturno zabavnih prireditev.
Seveda njihov
trud ni ostal neopažen tudi na številnih tekmovanjih. V omari se bleščijo številni pokali in plakete. Prvo vidnejše priznanje so dobili na
izbirnem tekmovanju v Anhovem , saj so dosegli prvo mesto. Odlični so bili tudi v Ormožu, takrat že pod taktirko Milana Matičiča saj so trikrat sodelovali in
vsakič pristali na prvem mestu.
»Ko smo igrali
, na Kredarici, smo za pomoč
poklicali helikopter, da nam je zvozil inštrumente. Ko smo zjutraj hiteli nazaj v dolino, je bila taka megla ,
da se ni nič videlo, mi pa smo imeli pomemben nastop v Ljubljani, » še danes zmajuje z glavo Viki , ko se
spominja v kakšnih časovnih škipcih so se znašli , toda kljub vsemu se je srečno razšlo.Že več kot desetkrat so
igrali v tujini. Tako v Italiji, Avstriji
in na Češkem so jih lepo sprejeli.
»Včasih je
bilo na meji več zapletov kot danes,«
obuja spomine Janko Rupnik , ki je pri
godbi že več kot 45 let. Nekoč smo šele
na meji ugotovili, da eden nima potnega lista.
Kapelnik se znajde in ukaže, naj gre polovica na stranišče. In res je carinike zmedlo naše prihajanje in
odhajanje, tako da smo srečno prišli čez.
Kadar smo »švercali« nove inštrumente, smo jim na meji priredili
koncert, izpod sedežev potegnili pristen domač šnopc in ob tem se je omehčala
še tako zadrgnjena carinikova duša. »
Po potrebi veliko žrtev za godbo
»Med seboj smo veliki prijatelji, » zatrjuje Viki. »Če ne bi bili, potem bi že zdavnaj
razpadli. Tako pa radi hodimo na vaje,
kjer se poveselimo, kakšno rečemo in skupaj preživimo lep večer. Medse smo sprejeli tudi mlade , ki prihajajo
z znanjem , saj je v Žireh že več let glasbena šola, za kar se imamo zahvaliti tudi Tinetu Bogataju, ravnatelju glasbene
šole v Škofji loki. Mogoče je narobe
edinole to, da sem »zrihtal« preveč »stalaž« in zato godbeniki po končanih
vajah pustijo inštrumente tu, namesto da bi jih odnesli domov, kjer bi vadili
naprej, » hudomušno doda Viki in pomežikne.
»Težko je bilo doseči nivo , ki ga imamo danes, toda
še težje ga bo obdržati, » razmišlja .
Janko Rupnik
pa doda:
»Ko sem začel
igrati pri godbi, sem še živel doma, na Vrsniku. Kadar smo igrali budnico, sem
moral vstati že ob treh, in se potem z laterno
v roki odpešačiti v dolino. Ko
sem prišel do Štefanovega kozolca se je že danilo, upihnil sem svečo, skril
laterno nekje v kozolcu in prišel med
prvimi na zborno mesto.«
Roman Stanonik, ki pri godbi igra na rog, je pa tudi
tisti, ki je od Vikija prevzel predsedniško funkcijo, pri godbi igra že 17 let.
»Brez ljubezni do
igranja še zdaleč ne bi bili tako uspešni kot smo. Če se spomnim, kako je mene zaneslo mednje,
se vsakič zasmejem. Temu je bil »kriv »
Janko, saj nas je, še kot otroke večkrat
»zvabil » da smo mu pomagali pri spravljanju drv. /
Janko in Roman sta soseda/. Enkrat smo otroci v kleti našli staro
trobento. Pozabili smo na drva in začeli
trobit nanjo To se mi je zdelo
tako imenitno, da si nisem dal dvakrat reči, ko
me je Janko povabil na vaje…«
»Veseli nas, da nam
je kapelnik Milan Matičič obljubil , da
bo ostal z nami še naprej. To nam je v
veliko veselje saj se zavedamo da postajamo
tudi zaradi njega vse boljši in
kvalitetnejši. Imamo ga » na sumu », da
se med nami dobro počuti, da mu je všeč naša druščina, drugače se tako pogosto ne bi vozil iz
Logatca sem v Žiri. Skupaj z njim smo posneli tudi C D .«»Zdej sm pa vse
povedu, kar sn vedu« je dejal Viki ,
stopil do hladilnika in natočil ta prav'ga
domač'ga borovničevca. Nekaj mora
,konec koncev , bit' pri roki tudi za želodec, mar ni tako?!
Komentarji
Objavite komentar