»Na plesu nedolžnost umira, s plesa umre!«
Štrusov oče pa je
v šali komentiral: »Škoda razora, da
prazen leži.«
Možje so se s svojimi sposobnostmi zelo radi pohvalili drug
pred drugim. Ko so nekoč stali pred gostilno in videli bika, ki so ga
pripeljali h kravi, se je oglasil najbolj gajsen
med njimi:
»Jest sn pa tuk duobr,
de bi bil za cila Stara vas!« (V enem popoldnevu bi zadovoljil vse ženske v
Stari vasi.)
»Na plesu nedolžnost
umira, s plesa umre!«
S tem pregovorom mi je polnila ušesa tudi moja mama.
Zahtevala je, da sem bila doma najkasneje ob pol desetih zvečer. Bila je gluha
za vsa dokazovanja, da se pravo razpoloženje takrat šele pričenja. Če sem le
preveč trmasto vztrajala pri svojih argumentih, sem za nagrado potem poslušala že stokrat povedano zgodbo o tem, kako so
bila dekleta iz njene generacije (z njo
vred) poštene, da niti razmišljale niso o tem, da bi obiskovale mesta
pregrehe, kjer se je plesalo, pilo in otipavalo. Če so že kdaj šle, so bile z
njimi ali starejše sestre, tete ali sosede.
Poštenost je bila namreč največja dota, ki jo je dekle
prineslo v zakon.
Seveda sem bila takšnih zgodb do vrh glave sita, vseeno pa
so imele eno zelo dobro plat. Zaradi njih sem se – več desetletij kasneje –
lotila raziskovanj, s katerimi sem želela dokazati, da je imela tudi t. i. poštenost z začetka 20. stoletja več
obrazov.
V času različnih del na polju (pletev korenja) so ženske, ki
jih je bilo več na kupu, pogosto rade tudi pokvantale
oziroma pošimfale moški svet.
Ena takšnih strupenih puščic se je glasila: »Ko bi moški rodil, pa da bi bil otrok velik
le kot cigaret, bi to naredil samo enkrat v življenju …«
Čeprav so bili moški zaradi težaškega dela prezgodaj
postarani, zgarani, pogosto so postali še pred petdesetim letom puklasti, na nogah so dobili izstopajoče
žile, prsti na rokah so bili skrivenčeni, so se ženske prav zaradi visoke
tolerance pri prenašanju bolečin čutile večvredne. Zgodilo se je celo, da so
moški pomoč pri rojstvu otroka prepustili hčerki, ker so se sami sebi zdeli prešibki.
Skoraj legendarna je zgodba o Luciji in Gašperju. Ona
je bila gruntarska hči, edinka, kar je bilo za čase med obema vojnama skoraj
redkost. On pa je bil hlapec na kmetiji. Med njima se je vnela ljubezen, ki sta
jo morala zaradi različnega socialnega statusa skrivati. Vseeno pa domači
izvedo za njuno zvezo. V veliko pomoč pri »izdajstvu« so bile vaške čenče.
Gašper je moral oditi, Lucijo pa so še tisto leto na silo poročili z nekim
kmetom, vdovcem. Četudi je bil mož dober do nje, ga ni imela rada, zato je bil
njun zakon poln bolečine. Vseeno jima je nekako uspelo, da sta zaplodila
otroka. Popadki so se pričeli ravno na dan, ko je šel Lucijin mož po prašiče v
Slavonijo. Ženske, ki so ji prihitele na pomoč, so hitro ugotovile, da se je
otrok zagozdil v medenici in da ji ne bodo mogle pomagati. Potem pa se je ena
spomnila, da je bil Gašper zelo vešč pri njihovi kravi, ko ni mogla skotiti.
Menda je fant takoj pritekel na pomoč. Naredil je vse, da se je otrok rodil živ
in da Lucija pri porodu ni umrla.
Ko je novorojenka zajokala, so se vsem tekle solze sreče.
»Novopečenemu očetu sprva ni bilo prav, da mu je prav Gašper
rešil ženo, a je bil pošten človek in se mu je iskreno zahvalil za pomoč,« mi
je pripovedovala ena od žensk, ki so bile zraven.
Potem pa je še dodala: »Čez kakšno leto se je pričela druga
svetovna vojna in Gašperja so mobilizirali v nemško vojsko. Padel je pri
Smolensku, kjer je na tamkajšnjem velikem pokopališču nemških vojakov tudi
pokopan.«
Zgodba je vzeta iz prve knjige OGENJ, RIT IN KAČE NISO ZA IGRAČE, ki jo še zmeraj lahko kupite po ugodni ceni (20€)
Komentarji
Objavite komentar