ZAPIS IZ LETA 2023, ŠE ZMERAJ AKTUALEN

 


Že lep čas po osamosvojitvi nas budnica ''prebuja'' šele okoli osme ure zjutraj. Spominjam se časov, ko so se zaslišale cimbale in bobni že ob petih zjutraj. Otroci smo poskakali iz postelj- tisti pač, ki smo noč prespali doma- ter stekli k cesti, kjer smo pleh muzki mahali. Oni drugi, ki so se majavih nog vračali s kurjenja kresov, pa so se ob Alpinskem tovornjaku, ki je muzikontarje ali vozil ali samo spremljal, zavrteli, in potem so se še medsebojno nalivali s tistim, kar je še ostalo v steklenicah, katerih pa, roko na srce, tudi ni nikoli zmanjkalo.

Morda so nekateri res kaj dali na t. i. ''praznik dela'', a večini je ta dan pomenil le dela prost dan. Za prvi maj smo šli največkrat v butarice (če je bilo lepo vreme) ali pa na vrt. Ljudje so se radi šalili, da praznik dela moraš praznovati – z delom. Imeli so prav: Tudi praznik češenj ne moreš praznovati s čevapčiči.

Pogosto me močno razjezi, ko slišim, da je najbolj viden in očiten znak, kako dobro nam je v prejšnji državi šlo, ta, kako so po vojni rasle hiše. Kakšna nesramnost!

Vsak, ki izreče to laž ''dobro jim je šlo'', pravzaprav prizadene in poniža številne generacije, ki so hiše zgradile v skrajnem odrekanju, pomanjkanju, v potu svojega obraza pravzaprav.

Seveda, tisti, ki so bili pri koritu, so bili častne izjeme. Takšnih se tudi v starih časih ni manjkalo. Sploh pa ne takoj po vojni, ko so izbranci zasedli nepremičnine tistih revežev, ki jih je oblast ali razlastninila ali pobila.

*

Povojna generacija mojega očeta, to je generacija, ki je služila v tej ali drugi vojski in - preživela, moj oče je služil kot vojak v nemški vojski, se je vrnila domov izmozgana, z ukradeno mladostjo, brez vsega. V Žireh so leta 1948 zgradili Alpino. Ata je neštetokrat povedal, kako od srca se je zjokal, ko je dobil prvo plačo. Ko je imel svoj prvi denar! Plača je bila slaba, a za človeka, ki prej ni imel nič, je pomenila bogastvo.

Ljudje so začeli sanjati o svoji hiši. Kako do nje? Po šihtu so hodili pomagat ali h kmetu, da so zaslužili za kakšno smreko ali pa so se udinjali kot ceraharji pri tistih, ki so že zasadili prvo lopato. Ata denimo, se je pri mojem starem očetu Luki naučil izdelovati strešno opeko. Ženske so s karjolami iz grabnov vozile kamne in mivko. Zato so bili grabni in potoki takrat ves čas temeljito očiščeni naplavin.

Kot otrok se spominjam, da je ata malo po drugi uri prišel domov, sedel za mizo in pojedel, si za pol ure ''poravnal hrbet'' na divanu, potem pa odhitel v delavnico. Tam je delal do osmih zvečer, ko sem prišla ponj. Vmes sem mu prinašala, še ne petletna, čaj in kruh z ocvirki.

Parcelo je mama dobila za doto, za les je bilo treba pomagati staremu očetu na kmetiji.

Z eno besedo: ata je imel eno redno službo in dve popoldanski.

Ko smo začeli zidati hišo, sta na parceli delala oba z mamo. Mama je bila namesto enega ceraharja. Jaz sem pri petih letih pazila na sestro, ji menjala plenice, jo hranila s flaško (mleko in zdrob)

Še dobro, da smo imeli vrt, kjer ni manjkalo krompirja in zelenjave. Hvala bogu za zajčnik in zajce in za kokoši. Pri starem očetu je mama zredila prašiča, a smo od njega sami komaj kaj pojedli. Večino mesa je šlo za malce in za delavce in za tiste, ki so prišli pomagat. To sem kasneje 100000 x slišala, zato vem, da je bilo res. Pa NIČ nismo metali stran.

To so bili časi, ko je bilo še veliko solidarnosti. Danes jaz tebi, jutri ti k meni. Vselili smo se v napol izdelano hišo. V sobi, kjer sva s sestro spali, ni bilo ne peči, bognedaj radiatorja! Pozimi se je strop svetlikal zaradi ''srena''. Posteljnina je bila takoj vlažna, čeprav se je čez dan grela na peči.

Zgodba se je ponovila v osemdesetih, ko sva se z možem lotila gradnje hiše. Ogromno smo naredili sami, ogromno je bilo solidarnostne pomoči, danes jaz k tebi, jutri ti k meni. Moji starši so se na smrt bali kreditov, midva sva jih imela toliko, da smo praktično živeli samo od ene plače.

Ne predstavljam si, kaj bi bilo, če ne bi Jugoslavijo vzel hudič, kreditov pa inflacija.

A v še tako slabi stvari je zmeraj tudi kaj dobrega. Mož se je skozi (samo)gradnjo hiše naučil praktično vsega, za kar danes večina pokliče mojstre. Odlično polaga ploščice, napelje elektriko, poskrbi za ''ni da ni'' pri hiši. Vse sam. Genaracvija ''multipraktikov'', kateri pripada, je žal  stara čez 70 let. Mlajšim se različnim ročnim delom ni bilo več treba priučevati, zato so v 21. stoletju že mojstri za menjavo žarnic tako iskani.

V najtežjem obdobju življenja sem imela poleg službe zmeraj še kup honorarnih del. To, da je delo svetinja, človeku potem preide pod kožo. Še danes bolj težko prenašam t. i. lenuhe, ki ne bi delali nič, bi pa lepo živeli. In to na račun skupnosti, mimogrede.

Še par petkov in bom stara 72 let. Delo je še zmeraj moj prijatelj in ne sovražnik. Včasih me boli srce, ko berem, da pa bi danes radi delali le 30 ur tedensko (Kitajci imajo 240 urni delavnik), ves ostali čas pa uživali. Res si ne morem predstavljati, kako se je v eni sami generaciji spremenil odnos do dela.

Na srečo je tega zdravega odnosa do dela med bolj tradicionalno vzgojenimi, tudi na kmetih in med podjetniki še precej.

Za konec pa še deset pregovorov, ki govorijo o delu:

Delo krepi človeka. - Poudarja, da delo pozitivno vpliva na fizično in duševno zdravje.

Brez dela ni jela. - Izraža idejo, da je treba za hrano in osnovne življenjske potrebe delati.

Kdor zgodaj vstaja, cel dan zbira. - Govori o koristih zgodnjega začetka dela in pridnosti.

Kdor ne dela, naj tudi ne je. - Poudarja, da tisti, ki ne prispeva k delu, ne zasluži njegovih sadov.

Delaj, kar moreš, s tem, kar imaš, tam, kjer si. - Spodbuja ljudi, naj maksimalno izkoristijo svoje trenutne razmere.

Roka roko umije, obe pa obraz. - Izraža idejo sodelovanja in medsebojne pomoči pri delu.

Delo osvobaja. - Poudarja, da delo omogoča neodvisnost in svobodo.

Stari vrabec več zrna najde. - Govori o vrednosti izkušenj pri delu.

Mladi noge, stari glave dajejo. - Izraža idejo, da mladi prispevajo z energijo, starejši pa z modrostjo.

Lenoba je mati vseh slabih navad. - Opozarja na negativne posledice lenobe in neaktivnosti.

 

 


 FOTKI: Slovenski etnografski muzej

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

EVA IN OČE

ZAPIS O ROJSTVU, SPLAVU, OTROCIH