PIKA NA B.
PIKA NA B. je sledila le leto kasneje. Posvečena je najmlajšemu sinu, Blažu. Tisti čas nam ni bilo lahko, ker so mu zdravniki odkrili raka na ščitnici. Pozneje pa, po operaciji, so nam prijazno povedali, da bo ''še vse dobro''.
To je bil za vse nas trenutek, ki se ga je bilo vredno zapomniti.
Bi bilo kako drugače kot s knjigo lahko še lepše?
Ne bi bilo.
Ne bi bilo.
Za Piko na B. je napisal uvodno besedo DENIS PONIŽ.
VELIKA ZGODBA ZA MLADE BRALCE
Ta zapis o zgodbi Milene Miklavčič bi
lahko začel s frazo: »Pisateljica ima še vedno otroško dušo, zato piše…«, ali
pa: »Kdor piše za otroke, ostaja vedno mlad…«.
Pa bi rad pričel nekje drugje, saj se
zgodba Milene Miklavčič odpirajo drugačne poglede na svet, v katerem živijo in
se oblikujejo otroci in mladostniki. Dandanašnji vlada skoraj enoglasno
prepričanje, da so idoli in ikone mladih generacij korenito drugačni od tistih,
ki so jih imele prejšnje generacije. Tudi teoretiki mladinske literature so
nemalokrat prepričani, da je virtualnost obvladala realnost in da se je treba
pri pisanju mladinske literature podrediti tej »zakonitosti sodobnega časa«. A
zdi se, da vendarle ni čisto tako. Predstave, podobe, pa tudi idoli in ikone
mladih se sicer spreminjajo, novo stopa na mesto starega, vendar so otroci
našega časa po srcu enako otroci kot so bili v minulih časih. Če jih hočemo
videti drugačne in če se nemalokrat podrejajo našim zahtevam, to ni njihova
resnična bit. Le-ta ostaja otroško čista, zaupljiva, pripravljena na
pustolovščino, ki je pustolovščina duha in srca, ne pa telesa in materije. In
zdi se, da zgodba Milene Miklavčič, ki je pred nami, odpira prav takšen
»tradicionalni« pogled.
Otroška duša ostaja otroška tudi takrat,
ko mora spoznati vse vijuge in pasti, vse preizkušnje in naloge
odraščanja, dozorevanja, oblikovanja drugačnega pogleda nase in na svet. Kdor
to razume, kdor zna prisluhniti tej otroškosti, ki odzvanja tako svobodno in
spontano v otroški duši, lahko piše za otroke, in se pri tem ne spakuje
in prenareja, kako je s svojim pisanjem in svojimi zgodbami blizu
»otroški« duši. In otroci, ki niso samo vneti bralci, ampak so tudi
najbolj objektivni literarni sodniki, znajo ločevati med osladnimi, kičastimi
in ponarejenimi otroškimi zgodbicami in takimi, v katerih odzvanjajo dogodki,
ki so v jedru resnični, čeprav so po teksturi pravljični in ki so jim blizu, so
del njihovega vsakdanjega, nemalokrat trpkega sveta, čeprav se dogajajo v
sanjskih in fantazijskih pokrajinah. Prepričan sem, da jih bo zgodba v tej
knjigi pritegnila, jih očarala, jim odprla nove svetove in pomagala razumeti
marsikatero zadrego njihovega lastnega odraščanja.
Tisto, kar je v zgodbi o dečku Blažu
najbolj simpatično in kar bo pritegnilo bralčevo pozornost, je pisateljičino
spontano oblikovanje pripovedovanega sveta, ki je hkrati resničen in do kraja
domišljijski, pravljičen, zasnovan po meri otroških predstav. V teh predstavah
imata čas in prostor posebno, neponovljivo razsežnost: iz nečesa, kar je
narejeno po meri otroka in njegovih čutno-nazornih zaznav, se počasi
spreminjata v prostor in čas, kjer živimo odrasli. Odraščanje je prestopanje iz
enega časa in prostora v drugega. Kdor se zna vračati v svet svojega otroštva,
kdor v tem svetu odkriva enako pomembne in zanesljive mejnike, kot v realnem
svetu, samo ta lahko otrokom pove nekaj, kar jih bo pritegnilo in kar jim bo
ponudilo odgovore na vsa tista vprašanja (ne bi bilo prav, če bi jih imenovali
»otroška«), s katerimi in zaradi katerih odraščamo. Skozi dobre zgodbe, in
pričujoča je dobra, sprejemamo svet tak, kot v resnici je, ne da bi morali pri
tem povsem in na silo pozabiti na podobe in predstave, ki so oblikovale naše
otroštvo.
Blaž, s čričkom Matičkom v žepu, ki se po
naključju, morda tudi zaradi dolgočasja, saj je vroči avgust in počitnice,
odpravi na popotovanje po domišljijskih pokrajinah, kjer sreča mnogo zanimivih
sogovornikov, od govorečega belega kamna Nopa, črička Vladimirja, mravelj do
razbojniške deklice Marine. Kamen, ki s svojim kamnitim srcem in kamnitimi
mislimi poskuša ves svet okameneti, je Blažev nasprotnik, izziv in ko se
izkaže, da je kamen okameneli prarazbojnik Belobradi, okamenelo zlo, ki ga
otroka uspeta premagati in se rešiti pred vsemi nadlogami, ki se potikajo po
tem domišljijskem svetu, je Blaž izpolnil svoje poslanstvo. Dogodki, ki ga povežejo
z deklico Marino, oblikujejo posebno, neponovljivo prijateljstvo, v katerem se
skrivajo vsa čustva, ki jih premore odraščajoči, bistri, a tudi kritični Blaž.
Zgodba se zaokroži kot avantura, v kateri se razrešijo napetosti, dobro pa
premaga zlo, a ne na vsiljiv in poučljiv, ampak simpatično zabaven, skorajda
lahkoten in pripovedno jasno oblikovan način.
V tem otroškem svetu je mogoče vse, vendar
tudi v njem, kot v realnem svetu, vlada železna logika dobrega in zlega,
svetlega in temnega. Blaž v tem dolgem, napetem in pustolovščin polnem
popotovanju, za katerega pa se na koncu izkaže, da je trajalo le nekaj
popoldanskih ur, odkrije marsikaj o sebi in o svojih sposobnostih. Popotovanje
skozi domišljijo je tudi pot k odraščanju; kar se zgodi v zgodbi, vsi presenetljivi
obrati, vsi čudeži preobrazb in sprememb, so v resnici čudeži, s katerimi deček
Blaž popotuje k samemu sebi, k svoji zavesti in sposobnosti, da razlikuje med
tistim, kar človeka dela samozavestnega¸in njegovimi nelepimi dejanji,
Radovedni in podjetni deček Blaž se, po
vseh preizkušnjah, srečno vrne domov, k staršem, v varno zavetje doma.
Pravljica je končana, čeprav je Blaž drugačen, saj se je, kot zapiše
pisateljica »droben, skorajda neviden pravljični prah oprijel njegovih las«,
dogodki so ga zaznamovali, zaznamovali pa bodo zagotovo vsakega mladega bralca,
ki podobno kot Blaž pogosto potuje skozi domišljijske pokrajine.
V svetu, ki se vedno bolj opira, tudi
kadar gre za vzbujanje otroške ali mladostniške domišljije, na tehnična
pomagala, v svetu, kjer je mnogo otrok dobesedno zasvojenih s pisanimi
podobicami, ki jih prinašajo televizija in računalniške igrice, je zgodba,
kakršno nam pripoveduje Milena Miklavčič, še bolj dragocena. Govori namreč o
svetu, kjer se fantazija ne rojeva v instant obliki, ni zapakirana v bleščeče
ovoje posiljene dinamike in prikritega nasilništva, ampak zmore graditi na
podobah, ki so v jedru naravne in resnične. Domišljijo, »pravljični prah«,
dodaja pisateljica iz svojih izkušenj, iz svojega predstavnega sveta; prav to
pa kvaliteta, ki je ni mogoče spregledati.
Denis Poniž
Komentarji
Objavite komentar