Goropeke v času vojne in revolucije
(foto: Tanja Mlinar)
Goropeke v času vojne in
revolucije
Pred nedavnim je izšla knjiga Goropeke v
času vojne in revolucije, pred šestimi leti pa knjiga Grenki spomini z Vrha
Svetih Treh Kraljev. V obeh knjigah so zbrana pričevanja starejših prebivalcev,
ki nam razkrivajo boleče spomine predvsem na drugo svetovno vojno in obdobje po
njej, torej razkrivajo resnico zamolčane zgodovine. Tako se zgodovinski spomin
na težke dni ohranja. Podatke in zgodbe je zbrala Marija Mojca Treven,
učiteljica z osnovne šole v Žireh.
Kdaj in kako
to, da si začela zbirati gradivo?
Po osamosvojitvi, ko so se
začele postavljati širom po Sloveniji farne spominske plošče vsem mučeniško umorjenim med vojno in po
njej, smo se tudi na Vrhu svetih Treh Kraljev odločili za ta korak, da
postavimo spomenik vsem, ki so v drugi svetovni vojni izgubili življenje in
njihova imena še niso nikjer zapisana. Meni je bila dodeljena naloga, da
obiščem v naši župniji družine, ki so med vojno ali po njej izgubile kakšnega
svojega domačega in se pogovorim z njimi o tej nameri. Proti svojemu
pričakovanju sem naletela na veliko odobravanje pri vseh obiskanih družinah in
marsikdo mi je sam od sebe začel pripovedovati o tragiki tistega časa. To je
bilo pred dobrimi 30 leti.
Pozneje, ob spominskih
slovesnostih postavitve teh farnih plošč in s tem vrnitve imen umorjenih
domačinov in spomina nanje v domači kraj, sem imela priložnost poslušati
tragične zgodbe posameznih družin. Tudi moja starša je vojna močno zaznamovala.
Ata je kot mladoletni preživel Teharje in prišel ob koncu vojne domov sam od
petih bratov, mami pa so povojni poboji vzeli vse tri brate.
Ker so me pričevanja
posameznikov tako močno nagovorila, sem jih zapisala in pripravila ob 60.
letnici konca druge svetovne vojne razstavo teh pričevanj s fotografijami.
Kdo in kaj te
je k temu napeljal?
Ko si je to razstavo ogledal g.
Franci Petrič, me je začel nagovarjati, naj ta pričevanja izdam v zborniku.
Tega namena sprva nisem imela, saj se s pisano besedo nikoli nisem pobliže
spopadala. A misel, da bi vsa ta zamolčana zgodovina, ki se je meni zdela tako
glasna, ostala nekje pozabljena, mi ni dala več miru. Začela sem obiskovati
posameznike v naši župniji, ki so utrpeli zaradi vojne številne izgube svojcev
ali jih je vojna drugače zaznamovala.
Koliko je bilo
še dokumentov in slikovnega gradiva med sogovorniki? So vsi radi sodelovali s
svojimi zgodbami?
Presenetljivo veliko. Zapisov
doma niso imeli. Nekateri so hranili prepovedano literaturo, ki so jo po koncu
vojne dobili bogve kako iz zamejstva. Fotografij pa se je iz tistega časa res
veliko ohranilo. Ko sem pripravljala gradivo za knjigo Grenki spomini z Vrha
Svetih Treh Kraljev, sem na fotografijah, ki so mi jih pokazali in
identificirali domači, opazila, da se je fotografiralo z vrhovskimi vaškimi
stražarji, pozneje domobranci, kar nekaj mož iz sosednje vasi, iz Opal. Sprva
me je navdajalo z začudenjem, kako da so ti možje na fotografijah. A ko sem
zadnja leta zbirala pričevanja o Goropečanih, sem dobila odgovor. Vsi, brez
izjeme, ki sem jih prosila, če bi bili pripravljeni deliti svoje spomine na
težke vojne čase z menoj, so bili za stvar. Svoja pričevanja so podkrepili tudi
s fotografijami.
Da sem se prepričala o
verodostojnosti pričevanj, mi je isti dogodek opisovalo več ljudi. Ustna
sporočila so se ujemala. Obiskovala pa sem tudi arhive, kjer sem našla
marsikateri dokument, ki me prepričal o verodostojnosti povedanega.
Ko je že izšla prva knjiga, se
mi je oddahnilo. To je to, sem si rekla. Pričevanja so zapisana in bodo šla med
ljudi, in bodo živela. Čutila sem posebno zadoščenje.
A kmalu me je prosil starejši
gospod iz Žirov, da bi rad tudi on povedal, koliko gorja je prestal, zlasti med
vojno. Dogovorila sva se za srečanje. Ko se je iz njega izvila bolečina, je
zaživela v prostoru med nama. In začutila sem dolg in pričevanje zapisala.
Tedaj so mi začele vstajati podobe iz fotografij, ki sem jih pred leti že
gledala. Kaj delajo ti fantje in možje iz sosednje vasi na vrhovskih
fotografijah? In tako sem začela zbirati pričevanja še redkih posameznikov iz
bližnje vasi, iz Goropek.
Katere zgodbe
so te pretresle?
Naj se najprej dotaknem najprej
pričevanj iz knjige Grenki spomini. Župnijo Vrh Sveti Trije Kralji je razdelila
nemško italijanska okupacijska meja, vendar je bil pretežni del župnije pod
italijansko okupacijo. Le del Račeve in Žirovskega Vrha sta bila pod nemško
okupacijo. Zelo so se me dotaknile zgodbe ljudi, ki so morali zaradi
okupacijske meje svoje domove podreti in se izseliti. Zapustiti toplino
domačega ognjišča, sodelovati pri podiranju lastnega doma in iskati zatočišča
drugje …
Po vojni je bila vrhovska
župnija zelo prizadeta. Možje in fantje, ki so bili med vojno v večini vaški
stražarji, pozneje domobranci, so po vojni bežali pred uničujočim komunizmom na
Koroško. Kot vemo so jih kmalu vrnili nazaj v tedanjo Jugoslavijo, večina v Teharski
pekel, od koder se niso več vrnili. Naj omenim tri družine, kjer je bil krvni
davek presežno velik. Revolucija je vzela pet fantov Čerteževcovim (Prosen) iz
Žirovskega Vrha. Tudi pet Brnkovih (Žust) fantov se s Teharij nikoli ni vrnilo
domov. V Dolino pa se ni vrnilo šest fantov, vse so po vojni pobili. Uboga
starša. VOJNA VSE SPREMENI!
Postaviti je
potrebno vprašanje.
Ko sem zbirala pričevanja starejših Goropečanov,
me je zelo presenetilo, da so prebivalci na nemški strani meje prestajali
drugačne strahove. Balčkova zgodba je strašljiva. Leto 1943 je bilo
za Balčkove usodno leto. Ko so v začetku tega leta Nemci začeli z vpoklici v
nemško vojsko, se Balčovi fantje vpoklicu niso odzvali. Okupatorju niso hoteli
služiti. Zato so se jim Nemci maščevali. 16. januarja 1943 je zgodaj dopoldne
prišla iz Žirov v Goropeke patrulja Nemcev, ki so v vasi iskali partizane.
Pretaknili so vse hiše. Partizanov niso našli, pač pa so pri Balčku našli le
pozabljeno puško in topel kotel. V jezi so pognali vso živino iz hleva. Med
živino se je izmuznil tudi Balčkov Andrej, ki se je skrival doma. Streljali so
nanj, a se jim je zmuznil. V strašni jezi so zažgali Balčkovo domačijo. Gasiti
niso pustili. Sosedje so se zelo bali, da bi se vnela tudi njihova poslopja,
saj so bile stavbe zelo blizu skupaj. Balčkovim so streho nudili dobri sosedje
in sorodniki. 7. februarja 1943 je Anton Žakelj, Balčkov pobiral mine na
okupacijski meji. Eno izmed min je razneslo. Anton je umrl za posledicami mine.
Bil je prva žrtev 2. svetovne vojne v Goropekah. Kmalu nato so Nemci izselili Balčkovo
mater in hčer Marijo na Bavarsko.
Postaviti je
potrebno vprašanje. Nasilno vedenje partizanov (vodstva).
Partizansko gibanje se je
razmahnilo. Začeli so prihajati tudi v Goropeke in nagovarjati može, naj se
priključijo partizanskim enotam. Goropečani so se v glavnem izogibali vstopu v
katerokoli vojaško formacijo. Po zločinih, ki so jih partizani prizadejali maja 1943
v Račevi pri Polonkarju, pa so se raje odločili za skrivanje v bližnji okolici.
Partizani so pogosto prihajali v Goropeke. Dvakrat so mobilizirali moške, ki so
jih našli doma
in odvedli v Ledine. A so Goropeški možje zaradi
nasilnega vedenja vodilnih ob prvi priložnosti pobegnili obakrat nazaj domov. Partizansko
vodstvo jim je oba pobega zelo zamerilo. Ker se doma niso upali več skrivati,
so se Goropečani priključili domobrancem v bližnjih postojankah v Rovtah, na
Vrhu Sv. Treh Kraljev, v Šentjoštu, Suhem Dolu in Lučinah. Pri večjih kmečkih
opravilih so hodili domov pomagat. Partizansko vodstvo je Goropečanom tako
zamerilo, da so vas nameravali uničiti
in celo požgati. Vas so popolnoma
izropali, tako da na koncu vojne v Goropekah matere niso imele kaj dati
v lonec, da bi skuhale svojim otrokom.
Pretresla me je želja po
maščevanju partizanskega vodstva nad vaščani, ker so se odrekli njihovi vojski.
Postaviti je
potrebno vprašanje. Po vojni!
Trpljene pa se po koncu vojne v Goropekah ni nič zmanjšalo. Pestili so jih
z obveznimi oddajami in z nacionalizacijo. Nekateri možje so po vojni bežali na
Koroško. Ker se možje seveda doma oblastem niso javili, so ponoči v Goropeke
hodili »možje v črnih plaščih«, iskali »skrivače« in vlivali
nemočnim Goropečanom strah v kosti. Ko so Goropečani v Avstriji izvedeli za
strašanske poboje v domovini, se domov niso več upali vrniti. Nekateri domovine
niso videli nikoli več. Zemljo pa so jim doma zaplenili. Zelo žalostna je
zgodba Žakljeve družine. Zaradi prevelikih predpisanih davkov in obveznih
dajatev po vojni je mama Ana po devetih letih obupala. Kljub ljubezni, ki jo je
vezala na dom, domačijo, rodno zemljo in domačega kraja, se je odločila za
odhod. Poslovila se je od Goropečanov in 21. junija 1954 odšla s svojima
najmlajšima otrokoma v tujino, v Kanado, kjer jih je čakal mož in oče Vinko.
Postaviti je
potrebno vprašanje. Zaplemba Sedejeve domačije.
V drugi knjigi je mogoče od vseh najbolj pretresljiva Sedejeva zgodba. V
Goropekah so po vojni prej največjo, zelo ugledno Sedejevo kmetijo zaplenili z
vsemi stavbami vred. Iz Sedejeve domačije so ustanovili zadrugo. Tu so
zaposlili štiri delavce, dve delavki in dva delavca. Gospodarja Blaža ni bilo,
saj so ga komunistični veljaki decembra leta 1944 ubili. Tudi njegovo ženo so
umorili. Ker domačija ni imela gospodarja, je bil to dovolj velik razlog za
zaplembo premoženja, ki je prešlo v državno last. Sedejevo domačijo je 28.
januarja 1946 okrajno sodišče v Škofji Loki v celoti zaplenilo. Nepremičnine je
dobila v upravljanje Kmetijsko obdelovalna zadruga Žiri – KOZ Žiri. Premičnine,
pa so razprodali po simboličnih cenah. Vzeli jim niso samo sveta. Vzeli so jim
tudi vsa poslopja. Vzeli so jim vse. Pri hiši sta ostala samo 84-letni oče Blaž
in še ne petnajstletna služkinja Alojzija Kavčič iz Žirovskega Vrha. Oče Blaž
je postal gost v svoji lastni hiši! Da bi zaplenjeno domačijo oče nekako
obvaroval propada, se je trudil na vse pretege. Ni mu uspelo.
Kako so
prebivalci sprejeli knjigi?
Prvo knjigo so dobesedno
razgrabili. Dvakrat jo je bilo potrebno še natisniti. Tudi za drugo knjigo je kar veliko zanimanja. V
veliko zadovoljstvo mi je, da so pričevanja zapisana, ker bo na ta način
zgodovinski spomin ostal. Kdor se bo zanimal zanj, bo lahko iz knjige izvedel,
kako so drugo svetovno vojno preživljali v naših krajih naši predniki na obeh
straneh nemško italijanske okupacijske meje.
Česa si se ob zgodbah tudi sama
naučila?
V obeh knjigah so zbrana pričevanja
ljudi, ki so izkusili gorje vojne. Nihče od pričevalcev ni blatil kogarkoli.
Vsi pa so govorili o neizmernem strahu, strašnem trpljenju, krivicah nedolžnih
…
Vojne ne prinašajo večjega blagostanja ali boljše
ureditve, prinašajo pa veliko gorja in trpljenja. Iz zgodovine se moramo učiti,
da ne bi ponavljali napak, ki so se v preteklosti zgodile. Naši predniki so šli
skozi temno noč.
Komu sta knjigi namenjeni?
Vsakomur, ki mu je mir svetinja, ki
ne želi, da bi se nastali problemi reševali s pestmi, vojnami. Ljudje imamo
razum. Dan nam je, da bi znali in zmogli z njim premagovati sovraštva, da bi se
znali pogovarjati. Da bi zmogli začutiti drugega, ki je v določeni stiski in mu
pomagati.
Naj zaključim z besedami Antigone:
Ne da sovražim, da ljubim – sem na svetu.
Komentarji
Objavite komentar