če še ne veste?
Konec osemdesetih let je Milena Miklavčič (1952)
začela delati na radiu Sora in sama pravi, da je bilo to obdobje, kar se
ustvarjalnosti tiče, eno najbolj živahnih v njenem življenju. Že takrat jo je
namreč zanimalo, kako so ljudje pri nas živeli včasih, od konca 19. stoletja do
danes, s poudarkom na slovenskih spolnih navadah, ki so bile in so še v javni
razpravi še vedno tabu teme. Prve zgodbe je predstavila v odmevni oddaji
Zanimivi ljudje živijo med nami, ki je že po dobrem letu prerasla v podlistek
časopisa Gorenjski glas z naslovom Usode. Ta izhaja še danes. Nekateri iz
stroke so ji dejali, naj v spolne podrobnosti ne dreza, vendar pa je njo že od
nekdaj zanimalo ravno tisto, kar je bilo prepovedano. »Molk glede spolnosti je
bil in je še kot omerta,« pravi Milena Miklavčič, tako da je bilo to, da ji ga
je uspelo presekati, po svoje pravi čudež. Znotraj družine se o spolnosti še
danes bolj malo ali nič ne pogovarjajo. Posledično mladi o intimnem življenju
staršev in prednikov, žal, vedo bore malo.
V že omenjenem obdobju je začela pisati knjige za
otroke: Abeceda iz Zakajčkove ulice, Pri hrastu na levo (leta 2007 so jo
razglasili za najboljšo slovensko samozaložniško knjigo), Pika na B. (2008),
Šnitka (2009), Marička in medvedek (2010), Kdo je razdrl lastovičje gnezdo?,
Gal in lačne hruške (2011), Mali-veliki vrtnar (2012), Julia iz Zakajčkove
ulice, Ajda in čarovniške težave v pravljični deželi (2018), Kuharske
prismodarije (2021) in druge.
Leta 2004 so izšle Usode, leta 2011 pa je izdala
knjigo z naslovom Ženske, ki je doživela več ponatisov, zadnjega, v dopolnjeni
izdaji leta 2023.. Bralci so zelo dobro sprejeli tudi kriminalni roman Kje je
otrok?
Prva knjiga iz tetralogije Ogenj, rit in kače niso za
igrače, je prišla med bralce leta 2013. Leta 2017 je sledil drugi del zbirke s
podnaslovom Babice, hčere, vnukinje. Leta 2019 so izšle Moške zgodbe. V času,
ko je izbruhnil covid, je nastala četrta: Poglejte, moji ljudje prihajajo!
V štirih knjigah iz zbirke Ogenj, rit in kače niso za
igrače, je na okoli 1400 straneh zbranih več tisoč zgodb, ki jih piše resnično
življenje. Knjige sodijo v kategorijo ''Citizen science'' in so v slovenskem
prostoru unikatne. Mileno, ki sebe imenuje poslednja zgodbarka, zanima predvsem
življenje žensk znotraj družine, v odnosu do moža, otrok, tašče, do same sebe.
Zapisuje zgodbe o otroštvu prednikov kot tudi sodobnikov, prisluhne pripovedim
o trpljenju, pomanjkanju, spolnem nasilju, pa tudi o lepih trenutkih. Za
razumevanje naših lastnih korenin pa so pomembne zlasti zgodbe o intimi.
Milena še kar naprej zbira resnične zgodbe, saj želi letos
(2024) zbirki dodati še peto in v letu 2025 šesto knjigo.
Skoraj deset let je vodila pogovorne večere s
slovenskimi kulturniki v knjižnici Ivana Tavčarja v Škofji Loki, potem pa še v
Žireh. Na Slovenskih klekljarskih dnevih je več let organizirala Klekljarski
literarni natečaj. V Trebnjem je na podobnem natečaju izšla knjiga Zgodbe o
dobrih ljudeh. Še zmeraj piše odgovore na različna življenjska vprašanja v
rubriki Milena svetuje za časopis Nedelo, njene kolumne pa lahko berete v
revijah Reporter in v Domovini (Domovina). Piše tudi blog (jutri2052)
Ko je izšla prva knjiga Ogenj, rit in kače niso za
igrače (2013) so jo bralci razgrabili. Nekateri so se ob prebranih intimnih
zgodbah zgražali, drugi so se spominjali lastnih, zelo težkih preizkušenj,
tretji pa so želeli prekiniti molk, poiskali so Mileno in ji zaupali svojo
zgodbo. Tudi na več kot 1200 predstavitvah je več kot desetih letih s
pripovedovalci navezovala številne stike. Preko zaupanih zgodb so se med njimi
spletle vezi, zgrajene na medsebojnem zaupanju. Zgodbe so zapisane takšne, kot
so bile slišane, nobena od njih ni literarizirana.
Prva
knjiga iz zbirke Ogenj, rit in kače niso za igrače, je padla v oči tudi
režiserki Urški Djukić, ki je posnela animirano-dokumentarni film Babičino
seksualno življenje. V Reykjaviku je bil, poleg številnih drugih prestižnih
nagrad, ovenčan še z evropskim oskarjem za najboljši kratki film. V sezoni
2021/22 pa je režiserka Mirjana Medojević po motivih zgodb Ogenj, rit in kače
niso za igrače postavila na oder SNG Maribor predstavo Prividi kačjega
pastirja.
Prva knjiga Ogenj, rit in kače niso za igrače, je,
tako kot druge, izšla v samozaložbi, kljub temu pa jo uvrščamo med knjižne
uspešnice, saj so jo prodali v nakladi skoraj 8000 izvodov. Drugi del, s
podnaslovom Babice, hčere in vnukinje pa je bila do letos prodana v več kot
6000 izvodih. Žal sta izida tretjega (Moške zgodbe) in četrtega dela (Poglejte,
moji ljudje prihajajo) padla ravno v čas izbruha kovida, ko se je tudi kulturno
obarvano življenje v Sloveniji praktično ustavilo.
Sociolog, dr. Zdravko Mlinar je o prvi knjigi med
drugim zapisal:«… Hkrati pa gre pri teh prvi knjigi tudi s
strokovno sociološkega vidika za izziv in priložnost, da opozorimo na nekatera
vsebinska, metodološka in epistemološka vprašanja, ki na splošno zadevajo
vključevanje laikov v okviru t. i. participatornih raziskovanj, ki v
mednarodnem merilu prav zdaj stopajo v ospredje. Za poljudno obliko se v knjigi
skrivajo pomembne vsebine, ki jih ne morejo spregledati niti poklicni
raziskovalci tega področja človeškega življenja. Čeprav je (tudi) iz slovenskih
raziskav mogoče razbrati, da so se v družbeni organiziranosti spolnosti v
razmeroma kratkem času zgodile velike spremembe, nobena izmed teh raziskav ne
kaže razsežnosti in globine teh sprememb tako prepričljivo kot izpovedi žensk
starejše generacije, ki so predstavljene v knjigi Milene Miklavčič. So dragocen
vir informacij, ker kažejo, da se za temi splošnimi oznakami skrivajo življenja
posameznikov, ki so se na različne načine spoprijemali z omejitvami, ki so jim
jih nalagale utesnjujoča spolna kultura in pogosto težke življenjske razmere. Ker
izpovedi, ki jih je zbrala Milena Miklavčič, niso omejene le na spolnost, je iz
njih mogoče razbrati hkratno povezanost in ločenost spolnosti od drugih vidikov
vsakdanjega življenja. Za sociologijo so lahko rezultati laičnih opazovanj
pomemben vir informacij in spodbud. V metodološkem pogledu lahko sociologija v
njih najde prepričljive zglede – kot to kaže prva knjiga Milene Miklavčič.«
Komentarji
Objavite komentar