umazanija od zunaj ne škodi, tista od znotraj pa!
Umivanje
Osebna čistoča, povezana z umivanjem, ni imela splošnih pravil.
Pri nekaterih boljših hišah je veljalo, da si je treba vsaj
vsako soboto umiti noge. Po navadi so jih namilili do kolena, morda še kakšno
ped čez. Naprej pa niso šli, ker se jim ni zdelo spodobno.
Ženske so se umivale naskrivaj, v lavorju ali lesenem škafu. Zvečer so ga prinesle v kuhinjo in se na
hitro očedile v njem: obraz, roke in noge. Tega, kako naj skrbijo za čistočo
med menstruacijo, niso vedele. Splošno mnenje je bilo, da so takrat nečiste in
da se med nogami ne smejo dotikati. Le tiste najbolj korajžne so se razkoračile
nad lavorjem in si sprale kri, ki se je praviloma že strdila po stegnih.
Marsikje je vode primanjkovalo. Pomagali so si po svoje: oče
se je umil prvi, za njim pa še drugi. Vodo si je pljusknil po obrazu, potem jo
je otresel po tleh, da se je laže – brez dvigovanja prahu – pometalo. Zadnji so
prišli na vrsto otroci, takrat pa je bila voda že gosta od umazanije.
Mnogi ob spoznanju, v kakšni svinjariji so živeli predniki,
vihajo nosove. Ob tem pa pozabljajo, da so bile družine zelo številne, da so v
hišo prihajali tudi hlapci in dekle, berači. Tisti, ki so imeli vodo na
dvorišču (šterno, korito), so bili srečneži. Mnogi so ponjo hodili k studencu.
Potem jo je bilo treba tudi pogreti. Si predstavljate, koliko časa bi trajalo
vsakodnevno umivanje, preden bi se zvrstili vsi, tudi številni otroci?
Umivali so se ob večjih cerkvenih praznikih, ob poroki,
smrti. Švic jih, zanimivo, sploh ni
motil.
Poldeta pa so
vzgajale tri tete. Živeli so na večji kmetiji in ena od tet je pred tem služila
pri gospodi v Celovcu, zato je svoje navade o čistoči prenašala tudi na domače.
Polde se je moral – kljub veliki jezi – umivati vsaj enkrat na teden. Ko so za to
izvedeli prijatelji, so se iz njega norčevali in mu šlekali, da če ne smrdi po znoju, pa po babji komandi.
Lipe (1916): »Spominjam
se, da so naš ata imeli pri postelji, na polički, nožičko. Bila je manjša, z ukrivljenim rezilom. Ko sem se oženil,
mi je eno zelo podobno porinil v žep z besedami, da mi bo še prav prišla. Šele
od hlapcev sem izvedel, čemu služi. Okoli curaka so se čez dan nabirale dlake,
ki so izpadale, pomešane s sirčki, ki
so se luščili ob premikanju kožice okoli glavice. Če si možakar vsega našteta
ni postrgal z nožičko, ga je pri naskakovanju ženske močno oviralo.«
Frančiška (1921):
»Rodila sem se v kajžarski hiši, v vasi pod Blegošem. Očeta po ves teden ni
bilo doma, mama pa je garala na njivah. Skrb za družino je tako padla na moja
ramena, četudi sem bila stara komaj osem let. Otroci nismo bili le umazani,
bili smo tudi smrkavi, hrastavi, potolčeni, ušivi … Manjši so bili oblečeni le
v srajčke, lulali in kakali so povsod, kjer jim je od riti padlo. Pozimi, ko je oče pripeljal v hišo tudi živali, je
neznosno smrdelo po scanju. A kaj smo
hoteli? Če bi ostale v štali, zbiti
iz nekaj desk, bi zmrznile. Poleti je bilo laže. Pogosto smo se izmuznili do
pašnikov, kjer so imeli kmetje čebre, v katerih je bila voda za žejno živino. V
njej smo čofotali, pa ne zato, da bi se umivali, temveč zato, ker nam je bilo
vroče. Za nohti je bilo zmeraj črno, podplati prav tako. Pri hiši so bili le
eni čevlji, pa še te je obul tisti, ki je šel v šolo. Ko smo šli na veliko
potrebo, smo se obrisali z listjem ali travo. Kadar smo prišli do kakšnega
časopisa, smo bili presrečni. Narezali smo ga na trakove, a kaj, ko ga je na
stranišču hitro zmanjkalo. Bila so na štrbunk, znotraj in zunaj pa je nenehno
brenčalo polno mesarskih muh. Gnojnica je iz štale tekla kar po travniku.
Spominjam se, da so tam rasle najbolj debele češplje. Nekoč je bratu
spodrsnilo, ko je lezel na drevo, čofnil je v gnojnico, a ker pri hiši nismo
imeli nobenih rezervnih hlač zanj, se je zavil v očetov suknjič, dokler se mu
hlače niso posušile na soncu, potem pa je spet zlezel vanje.«
To, da je bila nečistoča telesa nekaj vsakdanjega, so
priznavali tudi tisti, ki so izdelovali moške srajce. V trgovini je bilo namreč
mogoče kupiti tudi goljufe (ovratnik
in v obliki podolgovatega jajca podaljšan sprednji del srajce), ki so si jih
moški nataknili pod suknjiče.
Vesela sem bila srečanja s Pepco (1920). Že z devetimi leti je šla služit k teti v Celovec,
kjer se je zelo dobro naučila nemško. Teti je pomagala pri delu, saj je hodila
pospravljat k bogatim celovškim družinam. Že pred drugo svetovno vojno je tamkajšnja
gospoda na stranišču uporabljala poseben papir, medtem ko so se v Pepčinih
domačih krajih še zmeraj obrisali s šopom trave ali nastriženim papirjem. Gospe
so ji izročile več kosov spodnjega perila in tako je prvič v življenju nosila
spodnje hlače, ki jih je redno, tako kot je bilo v navadi, menjala ob sobotah,
takoj po kopanju. Teta jo je naučila, da se mora vsak dan umivati pod pazduho,
da ne bo smrdela.
»Si predstavljate, kako sem bila nesrečna, ko sem se za
osemnajsti rojstni dan vrnila domov. Za mizo sem morala poslušati cmokanje,
riganje, trebljenje zob, brisanje umazanih ust s še bolj umazanim rokavom. Spet
sem jedla iz skupne sklede in v želodcu se mi je obračalo ob misli, koliko
druge sline pri tem tudi sama zaužijem. Za prdenje
so celo mislili, da je zdravilno, med ljudmi je šel glas, da en prdec odtehta pet zdravnikov. Vsa
družina se mi je smejala, ko sem si pogosto umivala roke. Menili so, da si bom
zdrgnila kožo in ne bo od nje kaj prida ostalo. Seveda so pričeli prihajati
tudi fantje, ki bi me radi imeli. Žal mi ni bil nihče všeč, saj se niso znali
obnašati, bili so glasni, nasilni v govorjenju, niso kaj prida skrbeli za svojo
zunanjost. Leta so nezadržno tekla, počutila sem se že staro in zdelo se mi je,
da bo treba vzeti prvega, ki se mi bo zdel primeren. Malo pred tridesetim sem
se res poročila s pet let mlajšim, ki je bil ves vesel, ker me je dobil. Končno
sem lahko tudi sama v praksi preizkusila nasvete takrat že pokojne tete.
Večkrat mi je položila na srce, da si moškega najlaže ovijem okoli prsta, če ga
nagradim oziroma kaznujem s posteljo. To sem res počela in moram reči, da sem
imela krasen zakon. Z leti sem moža celo vzljubila, imela sva sedem otrok, lepo
nama je bilo, četudi so mu vsi na vasi govorili, da je šlapa, da se pokorava babi, da sploh ni dedec. Umrl je tik pred
osamosvojitvijo, še danes mi je žal, da je ni dočakal, pa tako se je je
veselil.«
Marta (1950): »Spominjam se otrok, ki sem jih učila. Še v poznih sedemdesetih letih so hodili v šolo umazani, z raztrganim spodnjim perilom, pri telovadbi sem hitro opazila, da so ga poredko menjali. Tudi v tako imenovanih boljših družinah otrok niso navajali na vsakodnevno čistočo. Dekleta so si sicer že lakirala nohte, tudi našminkane so prihajale v šolo, kljub temu pa smo imeli večkrat na leto težave z ušmi, z neznosnim vonjem po neumitih telesih, ki mi zlasti v zimskih mesecih ni dal dihati. O tem, kakšno svinjarijo mladi puščajo za seboj, zlasti v straniščih, še danes, ne bi izgubljala besed. Pogled na poscane školjke, na z blatom pomazane stene, na že uporabljen toaletni papir na tleh, na vložke, ki ležijo vsepovsod, samo tam ne, kjer je njihovo mesto, je bolj zgovoren kot tisoč besed. Civilizacija pa taka!«
Stranišče, če je že bilo, je stalo malo stran od hiše.
Postavili so ga zraven šupe, svinjaka ali kakšnega drugega pomožnega objekta na
kmetiji. Bilo je na štrbunk, okoli njega pa se je širil, zlasti poleti, grozen
smrad.
»Moj oče je bil, kar se tiče čistoče, neznosen,« je še pri
skoraj stotih letih potarnala Ljudmila. »Ni je prenesel! Trmasto je trdil, da
mora pravi kmet na leto pojesti vsaj en voz gnoja. Zato tudi ni dovolil, da bi
se ribala hiša in drugi prostori. Nekoč, čakala sem na ženitnega mešetarja, sem
vstala ob petih, da bi na skrivaj pomila tla. Oče me je pri tem zalotil in me
tako obrcal, da sem bila vsa krvava. Ena izmed brc je priletela tudi med noge.
Raztrgal me je, da sem imela vse življenje težave z uhajanjem vode. Vpil je
name, da bom jaz kriva, če bo pod strohnel, pa da bo postala hiša vlažna od
tiste vode, ki se bo zažrla v tla. Potem je šel v hlev in z najbolj umazanimi
škornji ponovno naredil stezo skozi
vse prostore.«
Povedati je treba, da so imeli možakarji v tistih časih še
eno zelo nagnusno navado. Čikali so tobak. To je pomenilo, da so bila tla
praviloma popljuvana. Pljunki so se valjali med žaganjem, s katerim so želeli
zabrisati umazanijo. Po tleh pa so lulali in kakali tudi otroci. Če je koga
prijelo na potrebo ponoči, na stranišče niso hodili, ampak so se olajšali kar
na travi pred zadnjimi vrati.
Sonja (1923): »Poročila
sem se zelo mlada in z možem sva naredila stranišče znotraj hiše. Spominjam se,
kako so hodili sosedje na obisk in se čudili. Mož je bil zelo iznajdljiv,
stranišče je povezal z gnojnično jamo tako, da smradu sploh ni bilo čutiti. Iz
lesa je stesal košarico, v katero smo nastrigli časopisni papir. Otroci so
imeli manjše stranišče, kajti nenehno sem se bala, da bi kdo padel skozi
luknjo. Po vojni, ko smo hišo preuredili in posodobili, smo zraven stranišča
naredili kopalnico, v predprostor pa postavili gašperček. Ni bilo lepšega kot
toplota, ki nas je grela, da nas ni več zeblo v rit.«
Menstruacija
Pogovori o menstruaciji so bili še v času moje mladosti
nekaj neprimernega in umazanega. Spominjam se, da sem postala ženska v četrtem razredu osnovne šole.
Leta 1963 leta sem bila stara enajst let, o svojem telesu in
o tem, kako deluje, nisem vedela ničesar. Ne bom pozabila, bil je torek, prišla
sem iz šole, že od jutra me je črvičilo v trebuhu, za povrh sem se zelo čudno
počutila. Med nogami sem bila nenavadno mokra, večkrat sem šla na stranišče, da
bi se obrisala, bilo pa me je tudi strah, kaj se dogaja z menoj. Da bi povedala
mami in jo vprašala za nasvet? Kje pa! Že ob misli na kaj takega me je stresel
mraz. Pri še eni kontroli sem na hlačkah opazila kri. Mislila sem, da bom
umrla, kajti zdelo se mi je, da mi je srce zastalo od strahu. Tresočih nog sem
se zavlekla za kurnik, ki smo ga
imeli zadaj, za hišo. Pozno zvečer me je že vse bolelo tudi zaradi polnega
mehurja, saj si še na stranišče nisem upala iti. Bala sem se nove krvi, ki je
tekla od bogvekje. Vso noč sem prebedela, o krvi zarana ni bilo več sledu. Na
skrivaj sem se izmuznila v klet, kjer smo imeli korito za pranje perila. Slekla
sem hlačke in jih toliko časa drgnila, dokler sled krvi ni izginila. Mokre sem
si oblekla nazaj, kajti že misel, da bi jih našla mama, se mi je zdela grozna.
Naslednji mesec menstruacije ni bilo več mogoče skriti, kajti zdelo se mi je,
da kri teče v potokih. Ponoči sem zamazala posteljo, zaradi tega me je mama
pošteno ozmerjala. Dobila sem nekaj klofut, in ko je videla, da je šla
predaleč, je vrgla predme vložke z besedami: »Tukaj jih imaš, vsak mesec ob
istem času se ti bo dogajala svinjarija.
Pa da se boš umivala, ker boš drugače smrdela,« je še dodala. Spominjam se
tudi, da sem si vsakič, ko je bil mesec naokoli, nataknila vsaj dvoje, troje
hlačke, ker sem se bala, da bo kri prišla skozi in bodo sošolci opazili, da sem
postala packa. Na srečo so imele
nekatere sošolke bolj prijazne mame in so mi sčasoma povedale tisto, kar bi
morala izvedeti doma.
Danes so mame drugačne, prepričana sem, da si vsaka vzame
zadosti časa, da svoje otroke obeh spolov pouči o delovanju telesa. Za mladega
človeka ni hujšega kot to, da ne ve. Da ga je strah samega sebe. Kri, ki kar
priteče, marsikoga prepriča, da je storil nekaj grdega in hudega, da bo zato
umrl.
***
Eden izmed sogovornikov pa se spominja svoje učiteljice.
Zmeraj, ko je imela svoje stvari, je
grozno smrdela. Takrat se ji nihče ni upal niti približati. Eden izmed sošolcev,
ki je bil že bolj prosvetljen, je druge poučil, da ima takšen duh zaradi krvi,
ki ji teče iz riti.
Nekateri moški so se svojim ženam med menstruacijo
izogibali, drugim te nevšečnosti ni bilo dosti mar. Za čistočo se itak niso
brigali, še malo dodatne umazanije, ki bi se oprijela curaka … Ja, kdo bi se še zaradi tega sekiral!
V času menstruacije so ženske veljale za najbolj umazane. Po
svoje je to celo držalo, saj se zaradi skromne higiene niso umivale, zlasti
poleti pa se je od njih širil značilen sladkoben duh. Prav tako niso poznale
vložkov v današnjem pomenu besede. Pomagale so si na druge načine: perilo, ki
ga ni bilo več mogoče nositi, so razrezale na trakove in jih sešile skupaj. Ko
so si vložek pritrdile med noge, ga je menstrualna kri hitro premočila in spet pričela
teči po stegnih in se vpijala v krilo. Najteže je bilo ženskam, ki so zaradi
številnih porodov imele za povrh še povešeno maternico in si velikokrat sploh
niso znale pomagati. Po eni strani jim je maternica polzela skozi nožnico, zaradi
česar so bile menstruacije še silovitejše, po drugi strani pa je bilo treba
težave skriti moškim očem, kajti oni niso imeli prav nobenega posluha za
kakršnokoli razkazovanje intimnosti. Zanimivo pa je, da se je vsem zdelo
logično in normalno, če je med mašo ženski pričela kapljati kri na tla: tako je
lahko vsaj župnik sproti vedel, katera od njih ni noseča, kar je pomenilo, da
ni sledila njegovim pridigarskim naukom o tem, da je treba nenehno rojevati.
Zofija (1926): »Malo pred drugo svetovno vojno, so ženske že bolj množično uporabljale vložke. Delale so jih same. Prale in sušile so jih naskrivaj, kajti noben moški (še) ni bil tako napreden, da se mu pogled na lavorje krvi ne bi uprl in žalil njegovega čuta za spodobnost. Sušile so jih, po pripovedovanju, med senenimi kopicami, daleč stran od radovednežev.
Ženska je v tistih davnih časih veljala za nečisto, ko je
imela menstruacijo. Prav tako je bila umazana
tri mesece po porodu. Takšne vraže so imele en sam namen: da so žensko
obvarovale pred prehitro ponovno nosečnostjo oziroma da ji moški takrat, ko je
bila zaradi krvi pot v njen tabernakelj zaprta,
tega ne bi zarazil s kakšno boleznijo
ali vnetjem.
****
Ženske so poleti
rojevale v postelji, pozimi obvezno na peči. Podse so dale stare pruštofe, ki
jih ni bilo škoda. O kakšni sterilnosti ni bilo govora. Saj bo potem itak vse
še bolj umazano, so govorili, zato je bila vsaka cunja, na kateri je ženska med
porodom ležala, dobra.
Miselnost ljudi se
je spreminjala počasi, zlasti potem, ko so nekateri zdravniki pričeli
organizirati predavanja, na katerih so opozarjali, kako pomembna je čistoča,
zlasti pri rojstvu otroka (okoli let 1925–1929). Starejši jim (še) niso verjeli, saj so trdili, da mal gnoja še živalim ne škodje, kaj šele
človeku.
***
V internatu DAČ, stari del, Ljubljana: Umivalnica, ki smo jo uporabljale še v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, bi bolj sodila v srednji vek kot pa v kakšen dekliški internat v 20. stoletju. Tople vode ni bilo, če je že pritekla, smo hitele pod tuš, a zaman. Morda je imela nekaj sreče prva, druge pa smo se za tuširanje morale obrisati pod nosom.
Umivanje je bilo zato špartansko: pri lijaku je mrzla voda
tekla ali ne, v njem smo prale tudi spodnje perilo. Bile so redke, ki so vsak
teden sedle na avtobus in se odpeljale domov.
***
Ženske so se pri opravljanju male in velike potrebe umaknile
za grm, v hlev ali za hišo, moški pa so jo opravljali kjerkoli. Zaradi
neumivanja med nogami je moške okoli spolovila nenehno srbelo. V ta namen so
imeli pri levem žepu narejeno dodatno luknjo, skozi katero so se po potrebi
čohali. Spodnjega perila niso nosili, zato se je dogajalo, da jim je lulček uhajal na prosto tudi skozi
razporek.
Hlače so bile zaradi posledic uriniranja in slabe higiene pri
iztrebljenju največkrat otrdele in so
tudi zato ovirale moškega pri bolj sproščenem gibanju.
Opozorili so me na umetnika, ki je navade glede higiene
obdržal žive še v 21. stoletju. Med
ljudmi je krožila anekdota, da so bile zaradi umazanije njegove hlače, pod
katerimi ni nosil spodnjic, tako trde, da jih zvečer, ko je legel k počitku, ni
odložil na kavč, temveč jih je prislonil k zidu.
***
Včasih so se našle tudi sorodne duše in eden izmed takih
dobronamernih ženskih nasvetov se je glasil: »Če bo tvoj dedec še naprej tako siten, se prenehaj umivat. Ko boš orng
smrdela in ti zato ne bo mogel priti blizu, boš rešena …«
Dandanašnji, ko se ve, da pri marsikateri hiši nosi hlače
ženska, se sliši čudno in nenavadno, da včasih, celo še v 60. in 70. letih, ni
bilo tako.
***
Frančiška (1921):
»Rodila sem se v kajžarski hiši, v vasi pod Blegošem. Očeta po ves teden ni
bilo doma, mama pa je garala na njivah. Skrb za družino je tako padla na moja
ramena, četudi sem bila stara komaj osem let. Otroci nismo bili le umazani,
bili smo tudi smrkavi, hrastavi, potolčeni, ušivi … Manjši so bili oblečeni le
v srajčke, lulali in kakali so povsod, kjer jim je od riti padlo. Pozimi, ko je oče pripeljal v hišo tudi živali, je
neznosno smrdelo po scanju. A kaj smo
hoteli? Če bi ostale v štali, zbiti
iz nekaj desk, bi zmrznile. Poleti je bilo laže. Pogosto smo se izmuznili do
pašnikov, kjer so imeli kmetje čebre, v katerih je bila voda za žejno živino. V
njej smo čofotali, pa ne zato, da bi se umivali, temveč zato, ker nam je bilo
vroče. Za nohti je bilo zmeraj črno, podplati prav tako. Pri hiši so bili le
eni čevlji, pa še te je obul tisti, ki je šel v šolo. Ko smo šli na veliko
potrebo, smo se obrisali z listjem ali travo. Kadar smo prišli do kakšnega
časopisa, smo bili presrečni. Narezali smo ga na trakove, a kaj, ko ga je na
stranišču hitro zmanjkalo. Bila so na štrbunk, znotraj in zunaj pa je nenehno
brenčalo polno mesarskih muh. Gnojnica je iz štale tekla kar po travniku.
Spominjam se, da so tam rasle najbolj debele češplje. Nekoč je bratu
spodrsnilo, ko je lezel na drevo, čofnil je v gnojnico, a ker pri hiši nismo
imeli nobenih rezervnih hlač zanj, se je zavil v očetov suknjič, dokler se mu
hlače niso posušile na soncu, potem pa je spet zlezel vanje.«
***
še moja lastna izkušnja iz leta 73, ko sem rodila prvega otroka: mamicam so v porodnišnici položili na srce, da je za nas bolje, če se tri mesece tam spodaj ne umivamo, lasišča pa sploh ne. Ker smo bile po takratni miselnosti ''tri koraka od groba'', če bi se umile, bi pa padle vanj.
Še veliko več podobnih zgodb najdete v štirilogiji OGENJ, RIT IN KAČE NISO ZA IGRAČE.
preberite jo ali pa me v teh dneh obiščite na Knjižnem sejmu, pa bomo o tem in še o čem pokramljali.
Veste, nevednost na račun čisto običajnih stvari iz časa naših mam in babic,, v kateri danes živimo, ni le smešna je tudi zelo boleča.
Komentarji
Objavite komentar