Koliko sploh poznamo intimni svet?
Ljubljanski knezoškof Jeglič je bil eden tistih
prosvetljencev, ki je za boljše razumevanje spolnosti naredil zelo veliko. Pa
naj se sliši še tako čudno in nemogoče. Če bi vsaj mičkeno poznali razmere na
področju spolnosti, ki so vladale na začetku 20. stoletja, bi mi, seveda, hitro
pritrdili.
**
31. oktobra 1909 je izdal drobno rdečo knjižico z naslovom:
Ženinom in nevestam (Pouk za srečen zakon). V njej je zapisal vrsto priporočil
in nasvetov, ki naj bi jih mladi, v spolnih odnosih neizobraženi ljudje s
pridom uporabljali. Odziv javnosti na omenjeno knjižico je bil tako silovit, da
jo je škof po treh dneh umaknil iz prodaje.
Liberalni časnik Slovenski narod je zapisal, da gre za
navaden popopran »pornografičen spis« spis, kakršnega v slovenskem jeziku še ni
bilo, zato so izdali svojo, zeleno knjižico s škofovimi citati. Katoliški tabor
je potem v podporo škofu na Kranjskem pripravil kar 57 shodov. Šele konec leta
se je liberalna (!!!) gonja proti škofu postopoma umirila.
**
Jeglič pri duhovnikih za svoje delo ni imel velike podpore.
Svoje izkušnje je Jeglič črpal iz spovedovanja, ki pa ga je izvajal na, za
mnoge, sporen način.
V dnevnik je zapisal: »Spovedujem natanko: pazim, da ne
zaidem predaleč, ampak le toliko, kolikor mora biti in bom mogel pred Bogom
odgovarjati. Ker se ljudje vedno bolj k meni za spoved drenjajo, mislim, da
zadenem potrebo njihovega srca in da jim tudi ustrežem. Molim v ta namen veliko
in čudno, kako Bog molitev usliši.«
**
Katoliški časopisi njegove knjižice niso hoteli oglaševati.
Jeglič je sprva besnel, nato zapisal: »Ne zamerim: hudi so predsodki. V
Knjižici vzbujam pravi pojem o svetosti zakona, o obveznosti zarok in učim vse,
kako se posluževati zakonske združitve, da ne bo greha in ne bo škode za
zdravje. Ko bi jo le tudi zakonski hoteli čitati. Pa tudi odrasli mladeniči jo
smejo in dekleta. Naučili se bodo prav in spoštljivo misliti o tem, na kar
zmeraj mislijo in zmeraj požele, toda sramotno in grešno! Sodeči po strastnih
debatah ob času sinode sodim, da bo knjižica razburila tudi duhovne po deželi.
Nič ne de! Delal sem iz čistega namena in podal potrebnega pouka v sicer
kočljivi, toda nujni potrebi.«
**
Kaj pa je Jeglič sploh pisal v rdeči brošuri?
Ta je razdeljena na tri dele: pred poroko, na dan poroke in
po poroki.
V delu pred poroko škof razlaga o svetosti zakona, kjer si
pomaga s svetopisemskimi citati. Razpreda o pomembnosti zaroke in zapiše, da je
razdrtje zaroke brez veljavnega razloga smrtni greh; razdre jo lahko samo
cerkvena oblast in oba zaročenca morata biti s tem zadovoljna oz. se morata
raziti sporazumno.
Dalje pravi, zakaj je greh poročiti se s sestro/bratom
ženina/neveste ali s kom od sorodnikov. Nato razglablja o tem, zakaj morata
zaročenca do poroke ostati »čista« in ob tem podaja zanimivo razlago, kako
nečiste misli vplivajo na poželenje: »Ker so možgani telesa po hrbtenici in
druzih živcih spojeni s spolnimi udi, se dogodi, da take misli na ono naslado
razdražijo telesne spolne dele ter vzbude nekako podobno naslado, katera zopet
silno vleče in nagiba na telesno združitev.«
Drugi del, ki govori o sami poroki, je zmerno napisan.
Jeglič razlaga pomen poroke in njen postopek. Dalje razlaga, kako je potrebno
biti na svatbi zmeren v hrani in pijači, precej pa ga moti ples. Še posebej, če
se preveč spije in ples vzbuja poželenje, pri tem pa navaja primer deklice iz
svoje rodne vasi, ki je prišla v roke izprijenega mladeniča in zanosila.
Postala je mati in bila osramočena.
V tretjem delu knjižice se nahaja tisti del, ki se je zdel
liberalcem najbolj sporen. Ko govori o zakonski združitvi, pravi: »Ta združitev
ima pa tudi namen moža in ženo obvarovati od nečistovanja; zato je dopuščena
tudi pri nerodovitnih, v starosti, v času nosečnosti. Ona je nazadnje sredstvo,
da se ohrani, pokaže in še bolj vname zakonska ljubezen med možem in ženo.«
Kako naj pride do združitve, je tudi natančno zabeležil:
»Združitev naj se izvrši kar mogoče sramežljivo: dopuščeno je vse, kar je za
združitev potrebno. Mož in žena ne grešita, če se dogodi kak pogled po telesu
ali kak dotikljaj kamorkoli. Vendar pa naj se mož ozira na nežno sramežljivost
svoje žene; saj je sveta sramežljivost največja lepota žene in najboljše
zagotovilo družinske sreče in zadovoljnosti. Zato naj mož ne sili žene, da bi
se njega dotikovala na spolni del telesa; tudi mož naj ne dotikuje žene na tem
delu, ker je nespodobno in bi mogel ženo tam pokvariti, kar bi bilo za oba jako
mučno in žalostno.
Mož in žena se moreta združiti katerikoli čas; svetovala bi
se pa bolj zgodna jutranja ura, ko je spanje povrnilo telesne moči in je tudi
duša bolj mirna.« Prav tako je zapisal, da se združitev odsvetuje v »ženskem
času« itd.
**
Liberalci so, kot že rečeno, glas o ''pornografu'' raznesli
po vsej Evropi.
Še huje: Jeglič je izvedel, da so liberalci brošurico delili
med srednješolce. To ga je zelo potrlo. »Da se je šolska in druga mladina
pohujševala, to me grozno peče; za celo življenje jim bo ostalo v glavi in srcu
slabi vtis in spomin, da je to povzročil ljubljanski škof. Liberalci in
prostozidarji so pa dosegli tudi ta svoj namen, da so očrnili duhovna, celo
škofa in še bolj razvneli gnus in sovraštvo do duhovnov in do katoliške
cerkve.«
PS
Če dobro pomislimo, se zgodovina ponavlja. Le celofan se
menja.
Dokler ne bomo bolje poznali tudi ''intimne'' preteklosti, toliko časa bomo težko razumeli ''trende'', ki so danes v veljavi.
http://old.razpotja.si/seks-kot-objekt-kulturnega-boja/
Komentarji
Objavite komentar