NEKAJ ZGODB IZ BOGATE, INTIMNO OBARVANE ZAKLADNICE NAŠIH PREDNIKOV
Matilda (1917) mi
je pripovedovala, da je imela zobno protezo le zaradi lepšega, za k maši, ko je obiskala
fotografa ali ko so prišli obiski. Pri jedi jo je dala iz ust.
Boleči zob si je zdravila sama. Vzela je krajši konec
vrvice, jo na enem koncu podržala nad svečo, da je zagorelo, potem pa je
vdihavala dim, ki je za krajši čas omamil bolečino. Kadar je bilo pri hiši
zadosti šnopca, si ga je polivala bo
bolečem mestu in žvrkljala.
»Nekoč mi je hlapec z umazanimi kleščami izruval boleč zob,
prišlo je do zastrupitve in malo je manjkalo, pa bi umrla. Oteklina se je
namreč razširila na vso glavo, zdravnik v Idriji mi je dejal, da sem imela
srečo, da se mi niso možgani utopili v
gnoju.«
💓
Kdo je šel služit
Praviloma so služili iz bajtarskih družin, kjer so imeli
največ dve kravi – ali še tega ne. Kratko so potegnili tudi otroci iz kmečkih
družin, če jih je bilo pri hiši več. Nekateri so šli od doma že pri petih ali
šestih letih. Mama, redkeje oče je otroka peljal k novim gospodarjem. Med potjo
starš in otrok nista veliko govorila, kvečjemu je malček poslušal nasvete, naj
bo priden in predvsem ubogljiv.
Prav tako so šli služit umsko prizadeti. Resnici na ljubo je
treba povedati, da so jih marsikje imeli najraje, saj so bili nezahtevni, delo,
ki so se mu priučili, so ponavadi zelo dobro opravljali.
Izjemoma so tudi gruntarski starši napodili od doma hčer, če
je pred poroko zanosila in se potem fant ni hotel z njo poročiti.
Prav tako so morali poiskati službo taki, ki so doživeli
kakšno naravno nesrečo: poplave, hudo sušo, kar jih je oropalo premoženja.
Napredni kmetje, ki so želeli, da se naslednik izobrazi in
si pridobi novo znanje, so otroka poslali služit predvsem zato, da se česa
nauči.
Včasih, ko so bile strehe še slamnate, so strele zanetile
veliko več požarov kot danes.
Zavarovanja ni bilo nobenega. Vaščani so prizadeti družini
izkazovali solidarnost s tem, da so vzeli k sebi otroke, ki so potem pri njih
služili, starši pa so se morali znajti po svoje.
Med hlapce in dekle so se zapisali tudi tisti gruntarski, ki
se niso strinjali z naslednikom na kmetiji. Velikokrat je prišlo med novim
gospodarjem in drugimi otroki do hudih trenj. Ti so potem odšli od doma, ker
niso hoteli ostati hlapci lastnemu bratu (redkokdaj sestri).
Znani so tudi primeri, ko so gruntarski beračili. Vendar ne
zaradi potrebe, temveč zaradi lakomnosti. Nekateri so menda že včasih bili
pripravljeni za denar storiti vse.
Marsikdo od sogovornikov mi je zatrdil, da je bilo edino
bogastvo, ki so ga imeli, poštenost, ponižnost, pridnost in ubogljivost. Tudi
gospodarji so hlapce delili na pridne in lene. Vse druge lastnosti, od
poštenosti naprej, so bile same po sebi umevne.
Na enem kraju so služili v povprečju tri do štiri leta.
Lahko tudi manj. Najhuje se je bilo privaditi novim ljudem, zlasti še, če so
imeli drugačne navade. Povsod, kamorkoli so hlapci in dekle prišli, je bilo
nujno obiskovati cerkvene obrede. Prosti so bili ob nedeljskih popoldnevih, ko
so se običajno videli z domačimi.
Revščina je bila v nekaterih družinah tako kruta, da jo je
danes kljub vsemu težko razumeti.
💓
Velikokrat so otroci izgubili – zaradi bolezni ali smrti ob
porodu – po dve mami zapored. Nič nenavadnega ni bilo, če so pod isto streho
odraščala dve ali tri gnezda. Znana je družina, ki ji je prva svetovna vojna
vzela prvo mamo, da bi bila tragika še večja, je druga žena umrla možu v
naročju isti dan, ko se je vrnil iz ruskega ujetništva. Po tem tragičnem
dogodku je ena od hčera ostala doma za prostovoljno
deklo in skrbela za otroke sedem let, dokler se niso vsaj toliko zregljali, da so šli služit.
Bajtarji so zemljo, ki so jo imeli v lasti ali v najemu,
izkoristili do zadnjega centimetra. Sadili so pšenico, oves, da so le lahko
nasitili številno družino.
Zanimivo je, da je bilo nekaj večjih kmetij celo brez
gospodinje. Gospodarjem je tako gospodinjila kakšna od tet ali sester. Zavedale
so se svojega položaja in nekatere so naredile vse, da si je vsaka ženska, ki
bi jih morebiti spodrinila, premislila.
💓
Včasih
je bilo največ priložnosti za srečanja med mladimi ob najrazličnejših kmečkih
opravilih (košnja, žetev, mlačev, na preji, ko so trli lan …). Plesi so bili v
glavnem le podnevi, mladi pa so bili dokaj sramežljivi in si niso upali kaj
prida ogovarjati drug drugega. Starši pa so določali, s kom se bo kdo poročil.
V večini primerov, zlasti med bogatejšimi, so se o doti in drugem dogovorili
kar sami med seboj.
Da ne bi
delali krivice, je treba priznati, da so nekateri imeli nos za to, kdo paše
skupaj in kdo ne. Tako je bil med obema vojnama znan kmet, ki je z veliko mero
posluha izbral sozakonce za svoje sinove in hčere. Kljub nasprotovanju
nekaterih med njimi so ga morali ubogati, imeli pa so vsi po vrsti srečne
zakone.
Pogosto
so ga poklicali za razsodnika in zakonskega mešetarja tudi drugam. Bil je velik
nasprotnik prešuštva, pijančevanja in ostrih ženskih jezikov. Zaradi
nasprotovanja že dogovorjenim porokam, pri katerih so imeli starši pred očmi
edini cilj, da se bogatija še bolj oplemeniti, si je nakopal kar nekaj zamer.
Pravila,
koliko sta morala biti stara ženin in nevesta, ni bilo. V družinah, kjer je
bilo več deklet, je veljalo, da se je morala najprej oddati starejša hči. Če ni
šlo po tem vrstnem redu, tudi druge niso imele pravice do možitve. Nekateri
fantje so prav tako ostali samski do poznih let, ker jim doma niso dovolili
vzeti tiste, za katero so se ogreli.
Ko sta
se mlada dva zaročila in je potem naneslo, da je moral fant oditi v vojsko ali
za zaslužkom, je bila dolžnost staršev, da pazijo na dekle. Toda nekatere so
jim ušle z vajeti. V odsotnosti ženina so spočele otroka z drugim, s tem pa so
si nakopale sramoto, jezo in zamere.
Tudi Mara se je, medtem ko zaročenca ni bilo doma, zagledala v drugega. Ker pa
so starši pazili nanjo, med drugim je morala celo spati v sobi, v katero se je
prišlo skozi spalnico staršev, je nazadnje našla način, da se je s svojim
ljubčkom lahko sestajala.
Ker je
bila močnejše postave, se je vsak večer, ko sta starša zaspala, splazila ven,
si ga oprtala na hrbet in ga prinesla v sobo, kjer sta se potem imela rada.
Zjutraj ga je po isti poti nesla iz sobe. Ko se je pričela debeliti, so se vsi
čudili. Nikomur niti na kraj pameti ni padlo, da bi lahko bilo kaj narobe.
Zaročenec je bil ob vrnitvi domov jezen na njene starše, ker je niso zadosti pomerkali. Bilo pa je tudi poniževalno,
da jo je v njegovi odsotnosti uštimal nekdo drugi.
Fant in dekle z dveh velikih žirovskih kmetij
sta se imela poročiti. Vendar je fant dekletu tik pred poroko sporočil, da mu
je všeč druga. Pri nesojeni nevesti so imeli že vse napečeno in kupljeno za
slavje. Zanimivo je, da je tista, ki jo je potem ta fant vzel, svoji predhodnici poravnala vse račune, ki jih je ta imela s
pripravo na ohcet.
Milan se je ogrel za dekle, ki je imelo
otroka s fantom, padlim na soški fronti. Bila je dobra in poštena, vendar je
bil za Milanove starše otrok prevelika ovira. Izbranki je ostal zvest, na
skrivaj je hodil k njej in še tisti mesec, ko mu je oče prepisal kmetijo, se je
z njo tudi poročil. Star je bil že čez petdeset let, toda vseeno so se jima
rodili še trije otroci.
Mnogi so
imeli v glavi bolj doto kot ljubezen, zato se je zgodilo, da so se čez noč ogreli za kakšno drugo, ki je imela več
pod palcem.
Mira: »Moja
sestrična je bila zelo lepo dekle. Pela je na koru in četudi je bila njena
družina med revnejšimi, se je vanjo zaljubil gruntarski sin. Njeni domači so se
bali zanjo, zato so naredili vse, da bi zvezo razdrli. Poroka je bila zelo
lepa, saj so prišli cerkveni pevci iz treh ali štirih župnij, da so prepevali
tako v cerkvi kot pred njo. Minilo je leto, dve, a ona še ni zanosila. Z možem
sta se zapeljala celo do Ljubljane, kjer jo je pregledal zdravnik in zatrdil,
da je zdrava. Tašča je bila do nje žleht,
da bolj ni mogla biti. Metala ji je hrano na tla kot psu. Mož je zaradi
hudobije lastne matere pričel piti. Kadar je, ves trhlen (pijan), ležal za pečjo, žena ni smela sedeti za mizo. Niti
pri kosilu niti pri večerji. Pijan se je spravil nanjo, če mu curak ni vstal, jo je zverinsko
pretepel. Po svoje smo ga razumeli, saj je bil zaradi jalove žene nenehno tarča
pivskih tovarišev po gostilnah. Sestrična je bila stara komaj petindvajset let,
na pogled pa je bila videti kot starka. Neke noči se je, oblita s krvjo,
zatekla nazaj pod domačo streho. Mož ji je zlomil več reber, z glavo pa ji je
tolkel ob steber, dokler se ni onesvestila. Oče si je šel k sosedu izposodit
voz in konja ter jo v strahu, da bo umrla, odpeljal k zdravniku v bližnje
mesto. Zdravnik je bil še mlad, sestrična se mu je zasmilila, obdržal jo je pri
sebi z izgovorom, da se boji za njeno življenje. Kasneje sta zaživela kot mož
in žena, četudi se nista nikoli poročila. Imela sta tri otroke, bila sta zelo
srečen par. Žal so njega ob koncu druge svetovne vojne ubili z izgovorom, da je
zdravil tudi ranjene nemške vojake.«
povabim vas tudi na poslušanje podkasta z dr. Metko Kuhar
https://sensa.metropolitan.si/podkast/milena-miklavcic-o-dediscini-spolnosti-na-slovenskem-podkast/
💓
Več kot 5000 zgodb, ki sem jih zbirala več kot 40 let, najdete na več kot 1400 straneh zbirke OGENJ, RIT IN KAČE NISO ZA IGRAČE.
Komentarji
Objavite komentar