A Tűz, segg, kígyó – nem játéknak való
A Tűz, segg, kígyó – nem játéknak való
(nekaj odlomkov)
A Tűz, segg, kígyó – nem játéknak való (Ogenj, rit
in kače niso za igrače) című
könyv a megjelenése óta (2014) Szlovénia legnépszerűbb és legolvasottabb könyve,
melyet a nagy siker miatt 18-szor kellett utánnyomni.
A szlovén
térségben én voltam az első, aki laikus módon ugyan, de elkezdte a 20. század
első felében élt őseink szexuális szokásainak kutatását. Ezek a szokások
ugyanis számunkra mindeddig ismeretlenek és idegenek voltak.
A könyvben
olvasható történeteket nem én kerestem, azok találtak rám.
Miért?
Az elmúlt század
ötvenes éveinek vége felé nőttem fel, amikor a szülők a nevelési módszereknél
inkább a botot, mintsem az ölelést alkalmazták. A nemiségről otthon sohasem
beszélgettünk.
Tabutémának
számított. Anyánk arról igyekezett minket meggyőzni, hogy a házasság előtt a férfival
folytatott bármilyen viszony – bűn. Azt
is állította, hogy a nőnek a nemi viszony közben „egy kicsit tűrnie kell”, hogy
a férfi elvégezhesse „a jogát és a kötelességét”.
Ezt nem tudtam elhinni! Nagy lelkesedéssel és szenvedéllyel kezdtem neki a
kutatásoknak, de csak akkor, amikor már felnőttem és újságíróként elkezdtem
dolgozni a rádiónál. Az „egykori” élet iránti érdeklődésem a szenvedélyemmé
vált!
A Tűz, segg, kígyó – nem játéknak való című
könyv már megjelenésekor sokkolta az olvasókat. Annak ellenére, hogy a könyvet
magánkiadásban jelentettem meg, „szájról szájra” terjedő híre elért majdnem
minden szlovént.
Ez Szlovénia
esetében igencsak figyelemreméltó!
Ma már szinte azt
állíthatom, hogy azok, akik még nem hallottak róla, egy kezem ujjain
megszámlálhatók.
A könyv, amely
Szlovéniában az első ilyen, de állítólag az egykori Osztrák–Magyar Monarchia
európai részén is, 1600 – beszélgetésünk idejében 80 év feletti – nő vallomásai
révén feltárja, milyenek is voltak őseink intim és egyéb viszonyai. Milyen volt
a gyermek iránti, a meny és az anyós közötti, a szolgákhoz való viszonyuk…
A könyv egyben a traumák kezelésére is alkalmas,
mivel az enyémhez hasonló nagyon elhibázott nevelés miatt a fájdalmas mintákat
generációról generációra továbbadták.
Fáj a szívem, ha
arra gondolok, hogy a szexualitással kapcsolatos hamis szégyen miatt, amelyet
mi, szlovének (európaiak) még ma is gondosan ápolunk, számos hasonló történet felejtődött
el, amelyekből sokat tanulhatnánk, főleg pedig megérthetnénk, miért vagyunk ma ilyenek, amilyenek
vagyunk.
Mondják, hogy az
intim történetek Európa-szerte – főleg az egykori Osztrák–Magyar Monarchia
tartományaiban – nagyon hasonlítanak egymásra. És mondják azt is, hogy az enyémhez
hasonló kutatást Európában még nem végeztek.
Az a kívánságom,
hogy a Tűz, segg, kígyó – nem játéknak
való című könyvet más európai nyelveken is meg tudjuk jelentetni, hiszen az
egykori Osztrák–Magyar Monarchiának ezen a téren nagyjából hasonló a múltja.
Milena Miklavčič
Néhány részlet a történetekből:
Kristina (1923): „Nálunk, Kozjanskón, amely már régóta bortermő
vidéknek számít, nagy volt a szegénység. De alkoholból és a családon belüli
erőszakból volt bőven. Apánk egy fejjel alacsonyabb volt, mint az anyánk, de
ennek ellenére számtalanszor kellett előle menekülnie. Úgy nevelték, hogy a
férjnek nem szabad ellenállni, mert az bűn. Amikor elkapta, először jól elverte.
Az ütések nem csak a testét érték, hanem a fejét is. Amikor belefáradt a
verésbe, anyánkat beparancsolta a házba és mondta, hogy feküdjön a kályhához. Valamikor
ott volt elhelyezve az ún. ’rancalo’. Ez egy fa szerkezet volt, amelynek néhány
deciméter hosszú része átlógott a kályha szélén. Anyánk ebbe befeküdt és várt.
Az oldalán két nyílás volt, ahova be kellett dugnia a lábait. Aztán jött apánk,
felállt a padra, leeresztette a nadrágját és addig döfködte a lába közét, míg ő
el nem élvezett. Anyánk a szerkezet oldalai közé annyira beszorult, hogy meg
sem tudott mozdulni. Amikor apánk részeg volt, a kínzás órákig is eltartott. Mi,
gyerekek az ajtónál sírtunk és kértük, hogy hagyja abba. De nem hagyta. Sosem
hagyta abba. Amikor meghalt, egyikünk sem siratta meg. Nem tudtuk megsiratni. A
sok gonoszság miatt, amit szegény anyánkkal művelt, ehhez túlságosan gyűlöltük.”
Hilda (1935): „A családunkban kilencen voltunk gyerekek. Apánk
és anyánk kedvesek voltak velünk. Minden este imádkoztunk először, majd
éjszakába nyúlóan énekeltünk, apa pedig harmonikán kísért bennünket. Apa vidám
ember volt, házról házra járt és foltozta a cipőket. Ezért nálunk a ház négy
sarkát az anya tartotta. Amikor apa otthon volt, lefeküdt a körtefa alá és
aludt. Közben föl-fölébredt, elsétált a szénakazalhoz és odaszólt a mezőre,
ahol anya a többi asszonnyal gyomlált: Angelca,
gyere azonnal haza! Szükségem van rád! Ezt naponta háromszor is megtette.
Mindenki, aki segített anyánknak a mezőn, pajkosan mosolygott, hiszen nagyon
jól tudták, hogy apának miért van annyira sürgősen
szüksége rá otthon. Amikor anya körülbelül öt perc múlva visszatért, egy
árnyalattal pozsgásabb volt az arca, de sosem szólt egy szót sem. Manapság csak
kevesen tudják, hogy akkoriban a férfi nemi vágya nagyon erős volt. Maga az
aktus pedig öt percnél tovább sohasem tartott. A nőnek mindig mozdulatlanul
kellett feküdnie. Élvezetet nem ismerhetett.”
Berta (1936): „Szegénységben nőttem fel. A családban tízen
voltunk, gyakran nem volt mit enni. Tavasszal a kisöcsém is csatlakozott
hozzánk, aminek anyánk egyáltalán nem örült. Az egyik unokatestvérénél, aki egy
gazdag parasztgazdaságba ment férjhez, reggeltől estig napszámban dolgozott. Az
asszonyok délben általában elmentek haza ebédet főzni a már türelmetlen
családjukhoz. Csak az anyám sohasem sietett sehova. Ha megkérdezték tőle,
miért, ezt válaszolta nekik: Várok még
egy órát, akkor talán már egy éhes szájjal kevesebbet kell megetetnem… A kisöcsém
télre, november vége felé meghalt, megfagyott a nyitott ablak mellett. Még ma
is azt beszélik, hogy anyánk nem véletlenül hagyta nyitva az ablakot. Talán van
is ebben valami igazság, nem tudom. Az öcsém haláláról sohasem beszélgettünk.”
Olga (1955): „Úgy vélték sokan, hogy fejlett házhoz mentem
férjhez. Sajnos ez nem így volt. Már a nászéjszakán bejött az anyósom a
hálószobánkba és egészen reggelig ott volt velünk, sehogy sem tudtuk
kitessékelni. Az, hogy a férjemmel még öt percre sem tudtunk egyedül lenni,
három hónapig tartott. Akkor aztán kissé durva módon ennek véget vetettem, amit
nagyon zokon vett és egyik napról a másikra a legnagyobb ellenségemmé vált.
Amikor 1974-ben megszültem az első fiunkat, a szülésről egyáltalán semmit sem
tudtam. Meg voltam győződve arról, hogy a köldökömön keresztül fogok szülni. El
lehet képzelni, mennyire megrémültem, amikor a gyerek teljesen más utat
választott. Szülés után ugyan elolvastam néhány könyvet, de másodízben ismét
meglepetés ért: elfolyt a magzatvíz, nekem meg halvány fogalmam sem volt, mi
az!”
Marko (1943): „Amikor egy koroškói plébániára kerültem, még nem
volt internet, ezért esténként, a szentmise után, amikor magamra maradtam,
gyakran nagyon unatkoztam. Egyik nap az iratok közt böngésztem, és véletlenül
az egyik régi keresztelési könyvet nyitottam fel, amelyben még 1916-ból is
akadtak bejegyzések. Lapozgatás közben egy sűrűn teleírt papírra bukkantam,
amelyet valamely elődöm hagyott a könyvben. Az akkori plébános érdekes
történetet írt meg az unokahúgáról, aki elég kínos helyzetben volt, mert a
házasságában hat év után sem született gyerek. Emiatt a falubeliek kinevették
őket, mondván, kicsit jobban zsírozzák be az ágyrugókat, aztán majd a gyerekcsinálás
is jobban megy. Amilyen hiszékeny volt mindkettő, meg is tették ezt. Ezek után
még jobban kinevették őket! A plébános tudomást szerzett az történtekről, ezért
elhatározta, hogy rendet csinál a faluban. Az unokahúgát és férjét magához hívatta,
és ahogy csak tudta, elmagyarázta nekik a közösülés folyamatát: Asszony, te feküdj az ágyba, csukd le a
szemed és az arcodat illedelmesen takard le a ruháddal. Majd tett szét a két
kezed, mert bűn lenne, ha a férjedet feleslegesen megérintenéd. A lábaidat is
tett szét, de ne nagyon. Aztán szorítsd össze a fogaidat és türelmesen várd
meg, hogy a férjed leoltja a lámpát, leveti a nadrágját és tiszteletteljesen
rád fekszik. A férjnek pedig meghagyom, hogy a megadott jogát mihamarabb
végezze el és a felesége szenvedését szükségtelenül ne hosszabbítsa. Ha
befejezte, a sötétben öltözzetek fel, mert nem illik egymást félmeztelenül
nézegetni.
Kilenc hónap
múlva a plébános a papírra ráírta, hogy vasárnap megkeresztelték az unokahúga
fiát, akinek a születéséhez ő is egy
kicsit hozzásegített. Ez a feljegyzés társadalmi-néprajzi szempontból is
fontos, hiszen arról tanúskodik, hogyan zajlott a közösülés a 20. század első
felében.”
Urban (1953): „Amikor nagyanyám örökségét rendezgettem, egy
érdekes eszközre bukkantam, amelyre azt írták, hogy ’care free”. Azonnal
eszembe jutott, hogy erről a tárgyról, amellyel valamikor, a háború előtt a nők
a hüvelyüket öblögették és ily módon védekeztek a terhesség ellen, anyám és
nagyanyám többször is beszélgettek. Amerikából kapta az unokatestvérétől. A
készülék kézről kézre is járt az asszonyok között. Bizonyítékot erre az egyik
levélben találtam. A nagyanyámnak a barátnője ezt írta: Kérlek, add kölcsön a care free-t. Pénteken Ljubljanába érkeznek a
boszniai kereskedők. Lemegyek, odatartom nekik egy kicsit és keresek némi
pénzt.”
Silva (1938): „Apánk háromszor nősült. Ennek ellenére egész
életében többnyire az első házasságában született lányával, Marinkával élt és
két közös gyermekük is született. Az egész falu tudott erről és az évek során a
vérfertőzésen már senki sem csodálkozott. Apánknak volt egy unokatestvére, aki
hasonlót csinált. És még részeges és erőszakos is volt. Amikor a lánya megszülte
a gyermekét, megragadta a kis lábát és falhoz vágta, mondván: Ha az enyém, megdöglik, ha nem, akkor élni
fog. A gyárban, ahol 45 évig dolgoztam, volt egy munkatársam, akinek
ugyanúgy nagyon erőszakos apja volt. Amikor megszületett a hetedik gyerek,
megesküdött, hogy minden következőt vasvillával leszúr és a trágyába temet. Ezt
meg is tette. A fia minden tavasszal, amikor kivitte a trágyát a mezőre,
gondosan kiszedte belőle a gyermekcsontokat és titokban elégette azokat. Egyik
nap elege lett mindenből és feljelentette az apját a hatóságoknál. A gyilkos a
börtönben halt meg.”
Tinca története arról szól, hogy már gyermekkorában, foghúzásnál megsértették az
arcidegét. A szája jobb oldalra elferdült, ezért a kérők is elkerülték. Az
összes lánytestvére férjhez ment már, ő pedig a bátyjánál, aki átvette a
parasztgazdaságot, nagynéninek és szolgálónak maradt. Egy kicsit távolabb éltek
a többi embertől, és mivel a bátyjának sem volt kedve az idejét arra pazarolni,
hogy nők után járjon, hát egyszerűen otthon szolgálta
ki magát. Az elmondások szerint ezt a húga sem ellenezte túlságosan, hiszen
már kiskorától megtanulta, hogy a férfiaknak szót kell fogadni. Csak akkor jött
rá, hogy mekkora bűnt követett el, amikor teherbe esett. A nagy szégyen miatt
nem volt bátorsága senkitől sem tanácsot kérni. Fogott egy egyszerű kanalat és
a gyereket azzal próbálta kikotorni. Közben annyira megsértette magát, hogy
elkezdett vérezni, és ha az unokaöccsei nem találtak volna rá, talán meg is halt
volna. Amikor a nővérei a gyermek apjáról faggatták, egyiküknek sem mondta el,
hogy mit tett vele a bátyjuk. A bűneit csak a halálos ágyán vallotta be az
egyik unokahúgának, aki aztán megörökölte a gazdaságból rámaradt részét és
néhány szerény bútordarabot.
Polona teherbe
esett, de még saját maga sem tudta pontosan, hogyan és kitől. Eldöntötte, hogy
egyszerűen a gazdájára fogja, aki néhányszor valójában meglátogatta a
padlásszobájában. A döntőbírói szerep ismét a plébánosra esett. Polona
elmesélte neki, hogyan tapogatta őt a gazda és simogatta a cicijét. A plébános megkérdezte tőle, hogy az izéjét is bedugta-e az ő nyílásába. A leány erre azt mondta, hogy nem, mert
nem volt rá idő. És ki volt az, akinek sikerült a pöcsét bedugni a
lyukadba? Polona állítólag az
ujjain számolva elkezdte sorolni a neveket, akiket a plébános is már jól
ismert…
Zdenka: „1947-ben születtem. Velem együtt anyámnak hat gyereke született. Egy sikeres
igazgató titkárnőjeként számos kapcsolata és ismerőse volt. Egy alkalommal számos
férfiismerőse közül, akikkel annak ellenére flörtölt, hogy férjnél volt, az
egyik felajánlotta neki, hogy utazzon velem együtt Dubrovnikba – akkoriban
tizenkét éves voltam –, ahol nagyon pazar nyaralója volt. Megígérte anyámnak,
hogy elsőbbséget kap a ’ficsó’-kocsi megvásárlásánál, ennek fejében anyám
megengedte neki, hogy ez a férfi majdnem egy hétig velem élje ki a vágyait. Bezártak
a pincébe, ahol egy szoba volt rózsaszínű selyemlepedővel letakart nagy ággyal.
Sosem felejtem el, amikor először erőszakolt meg: amikor a gazember elvette a
szüzességemet, odahívta az anyámat. Az lejött, apró testem alól kirántotta a
véres lepedőt és szó nélkül elvitte, hogy kimossa. Rám se nézett, miközben zokogva
hívtam és kértem, hogy segítsen. Tizenhat évesen férjhez kellett mennem az
egyik, nálam majdnem huszonöt évvel idősebb szeretőjéhez. Amikor apám megtudta,
hogy anyám mit tett velem, elvált tőle. Ennek ellenére beleegyezett, hogy ’megvásárolja’
nekem az éveket, hiszen már tizenhat éves koromban, még a házasság előtt
teherbe estem. A kor nézeteinek megfelelően meg volt róla győződve, hogy a
törvénytelen gyereknél a házasság lényegesen kisebb szégyen. A nyugdíjazásig az
életem nagyon szomorú volt, szenvedéssel teli. Akkor azonban összeszedtem magam
és elköltöztem az élettársamtól, vagyis valójában elbújtam előle. A gyermekeink
már felnőttek, élték a saját életüket, ezért is tudtam ezt megtenni. De a sors ironikusan
ismét hátba szúrt: annak ellenére, hogy az anyámat több mint harmincöt évig nem
láttam, amikor öregotthonba került, felkeresett a Szociális Ügyintéző Központ.
Anyám ellátására egészen a haláláig 145,80 eurót vontak le a már úgyis
szegényes nyugdíjamból.”
Sabina: „1951-ben mentem férjhez. A férjem szülei a háború előtt nagyon gazdagok
voltak, de az új hatalom a háború után mindent elvett tőlük. Így Ljubljanában
két nedves pincehelyiségben húzódtunk meg, ahol férjem apja, az egykori
gyártulajdonos fűtőként dolgozott. Egy ágyban aludtunk mindannyian: én, az
anyósom, a férjem és az ágy túlsó végén az apja. Az anyósom megtiltotta
bármilyen érintkezést. Azt állította, hogy gyereknek itt nem lenne elég hely.
Valóban nem hazudok, ha mondom, hogy még két évvel az esküvő után is szűz
voltam. Amikor a dézsában mosakodtam, az anyósom az ajtó előtt állt és
vigyázta, nehogy valaki véletlenül meztelenül lásson engem. A férjemmel így csak
1954-ben újév napján ’engedtünk a szenvedélynek’. Azonnal teherbe estem. Amikor
az anyósom észrevette gömbölyödő hasamat, dühében összecsomagolta a dolgaimat
és elkergetett haza. A fiának, vagyis a férjemnek megtiltotta, hogy elkísérjen.
Igazi családként csupán tizennégy évvel később, anyósom halála után kezdtünk
élni.”
Lea: „27 éves vagyok. Már több mint két éve pszichoterápiára járok. Habár
férjnél vagyok – csodálatos és nagyon megértő férjem van –, a nemi életünkben akadnak
bizonyos nehézségek. Ugyanis nem engedem meg neki, hogy hozzámérjen. Amikor még
gyerek voltam, az anyám mindig, ha mosakodás közben megérintettem a melleim
vagy a lábam közét, nagyon durván rácsapott a kezemre és mondta, hogy az ilyen
érintések koszosak és csúnyák. Most, hogy elolvastam az Ön könyvét, sokkal jobban
érzem magam. Anyámnak még nem bocsátottam meg, de megértem, miért ilyen a
viselkedése. Sajnos, a nagyanyja, akinél nevelkedett, az ő életét is
tönkretette.”
Komentarji
Objavite komentar