NEKAJ O GASILCIH - NEKOČ




(ena od zgodb iz knjige Ogenj, rit in kače niso za igrače, 1. del)

Gasilci na Dobračevi so bili nosilci kulture v kraju. Prvi so bili, ki so kupili voz, s katerim so mrliča odpeljali na britof. Pred tem je bil v uporabi navaden voziček. Za najem pogrebnega voza so gasilci dobili nekaj odškodnine. Nabavili so tudi črne prte (okoli leta 1931), z njimi so zamenjali bele, ki so bili do tedaj v uporabi. Za svoje člane so imeli tudi krancelj iz suhih rož, ki so ga po pogrebu odnesli nazaj v svoje prostore – za naslednjo priložnost. Da bi vsakič sproti kupovali kranceljne? Ne, to pa ne! Zdelo se jim je preveč potratno. Krancelj je pomenil le simbol pripadnosti društvu gasilcev, bil je del protokola.
Tudi druga predvojna društva so se obvezno udeleževala pogrebov svojih članov.
Nekaj posebnega je bil tudi križ (jera). Dva trakova, ki sta bila pripeta na križ, sta bila tako dolga, da sta ga morala nositi dva: vsak s svoje strani.
Križe so imeli v vsaki cerkvi, tudi podružnični. Ko je bilo pogreba konec, so ga odnesli nazaj. Dobračevski križ je imel belo in črno figuro. Pozneje so ga, prav zaradi bele figure na njem, uporabljali tudi pri otroških pogrebih.
Pred drugo svetovno vojno v Žireh le dva pogreba nista bila cerkvena.
Ko so mrliča odnesli iz hiše, je bilo treba pare kar se da hitro podreti, kajti le tako niso domači imeli občutka, da bi bile naštimane še za koga drugega. Naravnost grozljivo je bilo, ko so v trugo zabijali žeblje. Glasovi kladiva in žebljev, ki so se zadirali v mehak les, so votlo doneli in ni čudno, da so imeli ljudje strah pred zaprto trugo globoko v kosteh.
»Takrat nas je spreletavala groza,« so mi zatrjevali pričevalci. Tudi hrup, ki so ga povzročali s podiranjem par, ušesom ni bil ravno prijeten.
Ljudje so se potem zvrstili v sprevod, ki je od hiše žalosti do pokopališča krenil peš. Nekateri se spomnijo, da je zraven župnika (g. Pečnika) šel v sprevodu tudi organist Anton Jobst. To pa zato, ker je pogrebu sledila peta maša.
Včasih je tudi duhovnik držal v eni roki svečo, v drugi obrednik. To so opustili okoli leta 1965.
Za Potočnikovim kozolcem so trugo z vozička prestavili na nosila. Pogrebi so bili zmeraj dopoldne.
Že po cesti so peli ustrezne molitve. Do leta 1932 so bili obredi v latinskem jeziku, potem pa so bili dovoljeni tudi v maternem. Jama je morala biti globoka dva metra. Zlasti župnik Vidmar je bil natančen in mrtvega ni hotel pokopati, če se mu je zdelo, da je jama preplitva. Ponavadi jo je izmeril z metrom, da je bil zadovoljen.
Tako pedanten je bil zaradi prav posebnih razlogov. Ko je prišel službovat v Žiri, se mu je ob nekem pogrebu sredi hude zime zgodilo, da je bila skopana jama preozka in potem so, hočeš nočeš, morali trugo prav stlačiti vanjo.
Danes si težko predstavljamo, da so jamo takoj za tem, ko so vanjo spustili pokojnega, zagrebli. V svežo zemljo so zataknili sveče in tistih nekaj rož, ki jih ponavadi ni bilo veliko.
Rože so za pogrebom nosili otroci. Po pogrebu je bila maša. Anton Jobst je šel na kor in sam orglal in pel.
Ko so se svojci vrnili domov, so morali najprej pospraviti še koze. Zvečer se je molilo, na oknu pa je še sedem dni gorela luč. Po enem tednu so se svojci spet zbrali in razdelili pokojnikovo premoženje.
Morda je slika naslednjega: 9 oseb, ljudje stojijo in na prostem
Irena Jančič, Bojan Zadravec in še 1



Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

SODOMA IN GOMORA

ZAPIS O ROJSTVU, SPLAVU, OTROCIH