Ogenj, rit in kače niso za igrače so našle mesto v eminentni knjigi
Problemi, dosežki in izzivi. V obsežni knjigi so zbrani zapisi ob 50-letnici Slovenskega
sociološkega društva, ki jih je uredil Zdravko Mlinar.
SPOZNANJA
ZUNAJ URADNE ZNANOSTI: O SPOLNOSTI,
NASILJU
NAD ŽENSKAMI IN ŠE O MNOGOČEM
Povod
in izziv za ta zapis je bila objava poljudne knjige Milene Miklavčič o
spolnosti
in nasilju nad ženskami (naj)starejše
generacije, ki je pod naslovom
Ogenj,
rit in kače niso za igrače
z izjemno odmevnostjo prodrla v širšo
javnost.1 Hkrati pa gre pri tem tudi s strokovno sociološkega vidika za izziv
in
priložnost, da opozorimo na nekatera vsebinska, metodološka in epistemološka
vprašanja, ki na splošno
zadevajo vključevanje laikov v okviru t. i.
participatornih
raziskovanj, ki v mednarodnem merilu prav zdaj stopajo
v
ospredje.
Torej ne gre le za vprašanje
spolnosti, ampak tudi za izjemno
široko
področje zunaj profesionalnega delovanja, ki je bilo do zdaj
pogostoma
prezrto
ali pa ga je uradna znanost a priori diskvalificirala. Ob tem,
ko
razmišljamo o 50 ali 60 letih sociološkega delovanja, imamo tu anekdotično
predstavitev
življenjskih razmer, ki sega 150 let nazaj.
Za
poljudno obliko se v knjigi skrivajo pomembne vsebine, ki jih ne
morejo
spregledati tudi poklicni raziskovalci tega področja
človeškega
življenja.
Čeprav je (tudi) iz slovenskih raziskav mogoče razbrati, da so se
v
družbeni organiziranosti spolnosti v razmeroma kratkem času zgodile
velike
spremembe, nobena izmed teh raziskav ne kaže
razsežnosti in globine
teh
sprememb tako prepričljivo kot izpovedi žensk starejše generacije,
ki
so predstavljene v knjigi Milene Miklavčič.
Med spolnostjo na slovenskem podeželju do sredine prejšnjega
stoletja in danes prevladujočo spolno kulturo
ni
skoraj nobenih podobnosti. To je zlasti očitno,
če primerjamo pričevanja
o
spolni ≫brezpravnosti≪ žensk (ki je bila navadno le en vidik njihove brezpravnosti)
iz
knjige Milene Miklavčič
in rezultate družboslovnih raziskav,
ki
kažejo, da je na tem področju
zlasti za mlajše generacije vsaj na vedenjski
ravni
značilno precej hitro ≫izenačevanje≪ med spoloma. Medtem ko je
bila
za
ženske Milene Miklavčič spolnost predvsem dolžnost,
povezana z neštetimi
tveganji
(za moške pa vsaj deloma užitek),
je spolnost danes pri večini
moških in žensk doživljana
kot pomemben vir življenjskega zadovoljstva.
Vendar
zanimivost intimnih izpovedi, zbranih v knjigi Milene Miklavčič,
ni
v tem, da razkrivajo značilnosti restriktivne spolne kulture, ki
je na
slovenskem
podeželju prevladovala najmanj do druge polovice prejšnjega
stoletja.
Izpovedi iz knjige Milene Zupančič
so dragocen vir informacij, ker
kažejo, da se za temi splošnimi
oznakami skrivajo življenja posameznikov,
ki
so se na različne načine spoprijemali z omejitvami, ki so
jim jih nalagale
utesnjujoča spolna kultura in pogosto težke
življenjske razmere.
Ker
izpovedi, ki jih je zbrala Milena Miklavčič, niso omejene le na spolnost,
je
iz njih mogoče razbrati hkratno povezanost in ločenost spolnosti od
drugih
vidikov vsakdanjega življenja. Pomanjkanje empatije pogosto
ni bilo
značilno le za medčloveške odnose na področju
spolnosti, ampak tudi za
druge
intimne vezi. S tega vidika se je družbena
organiziranost spolnosti ujemala
z
organiziranostjo drugih področij vsakdanjega življenja. To pomeni,
da
so bile neenakosti na drugih življenjskih področjih tesno povezane z razlikami
in
neenakostmi na področju spolnosti (gl. na primer Bernik in
Klavs,
2011;
Leskošek et al., 2013). Ženska
spolna ≫brezpravnost≪ je bila
zato pogosto
le
eno izmed prikrajšanj, ki je v tradicionalnem vaškem okolju zaznamovala
življenja
žensk.
Hkrati
pa je imela spolnost v podeželskem vsakdanu posebno mesto, saj
je
bila povezana z močnimi predstavami o ≫(ne)spodobnosti≪ in ≫grešnosti
≪. Zato je bila spolnost namenoma
spregledana in navadno zamolčana
sestavina
vsakdanjega življenja – celo v sporazumevanju med
spolnimi partnerji.
Na
glas so bile navadno izrečene le prepovedi. Te so bile pogosto
tudi
edina
vsebina spolne socializacije, zato so ženske
in moški vstopali v svet
spolnosti
nepripravljeni in negotovi ter neusposobljeni za sporazumevanje
s
partnerjem.
Trditvi
o vsebinskem bogastvu izpovedi, ki jih je zbrala Milene Miklavčič,
bi
bilo mogoče ugovarjati z argumentom, da ima zdravorazumsko (brez
slabšalnega prizvoka) opazovanje družbenih pojavov skoraj neizogibno tako
resne
metodološke pomanjkljivosti, da je na ta način pridobljene informacije
treba
presojati z resnimi zadržki. Vendar pa knjiga Milene Miklavčič v
metodološkem pogledu načelno
nima drugačnih splošnih pomanjkljivosti
kot
skrbno načrtovane kvalitativne raziskave. Tako kot za podatke,
pridobljene
s
strokovno izpeljanimi kvalitativnimi raziskavami, tudi za informacije,
predstavljene
v njeni knjigi, velja, da jih ni mogoče
šteti za reprezentativne
ter
da so na njihovo zbiranje lahko močno
vplivali interesi in preference
avtorice.
Ob upoštevanju teh ≫normalnih≪ omejitev pa ni mogoče
spregledati,
da
je avtorici knjige uspelo spodbuditi svoje ≫informantke≪, da so spregovorile
o
temi, o kateri so bile pred tem navadno vajene predvsem molčati.
Iz
knjige je mogoče razbrati, da so bile za mnoge izmed njih pogovori z
avtorico
knjige
osvobajajoča izkušnja, saj so lahko prvič odkrito spregovorile o
trpkih
izkušnjah.
Za
sociologijo so lahko rezultati laičnih
opazovanj pomemben vir
informacij
in
spodbud. V metodološkem pogledu lahko sociologija
v
njih najde prepričljive zglede –
kot to kaže knjiga Milene Miklavčič
– empatičnosti
in domiselnosti v zbiranju informacij, v vsebinskem pa
spodbudo
za iskanje raziskovalnih tem, ki niso le znanstveno pomembne,
ampak
ima njihovo raziskovanje tudi morebitno javno odmevnost in
družbeno-kulturni vpliv.
Ob
tem na osnovi svojih izkušenj avtorica knjige poudarja:
najpomembnejša
se
ji zdi pristna radovednost. Nadalje: treba je bilo imeti veliko srčne
kulture,
potrpljenja, strpnosti in predvsem časa.
Če se pogovarjamo s starejšimi
ljudmi,
se moramo naučiti vzpostavljati mostove zaupnosti, kar pogosto
ni
lahko. Toda če sogovorniki začutijo,
da smo prišli z iskrenimi nameni, če
jim
dovolimo, da nas tudi oni kaj vprašajo,
pobrskajo po naši intimi, dopustimo,
da
postane pogovor oseben tudi v nasprotni smeri, smo pol poti do
bližnjega že prehodili. Temu še dodaja, da ima skoraj vsaka slovenska vas
kakšnega lokalnega zgodovinarja, priložnostnega raziskovalca ali zbiratelja
predmetov
iz preteklosti. Podobno pa velja tudi za lokalne duhovnike, starejše,
že
upokojene zdravnike, učitelje. Na splošno pa se je bilo treba naučiti
poslušati, nikoli hiteti in nikoli prekinjati toka pripovedi.
Treba je bilo upoštevati,
da
se včasih naredi tudi več
100 km zastonj, da se pripovedovalca
obišče dvakrat, trikrat, preden se ‘zgodi’ prava zgodba. In ne nazadnje, če bi
pri
tem gledali na to, koliko boš za raziskavo plačan, je bolje, če
se je sploh
ne
lotiš.
Pri
sociološkem ocenjevanju takih del ne smemo niti lahkotno izenačevati
strokovno/znanstveno
in laično niti jih kar vnaprej kategorialno zavračati
oz.
izključevati. Potreben je bolj diferenciran odnos do tega vprašanja, tako
da
tudi znotraj znanstvenega/strokovnega delovanja upoštevamo različno
zahtevnost.
Laiki so že sicer kar množično angažirani v okviru ljubiteljskih
preučevanj, domoznanskih, rodoslovnih in drugih, ki pretežno temeljijo na
zbiranju
informacij, vendar brez naše prisotnosti in usmerjanja. Največkrat
gre
za zgodovinske in etnološke teme. Premalo pa smo to upoštevali pri
našem sociološkem delovanju. Pri tem imamo lahko v
mislih ženske študije,
ruralno
sociologijo pa tudi vprašanja o čustvenosti,
človekovem telesu itn.
V
povezavi s tem Milena Miklavčič
pravi: ≫V malo manj kot 30 letih,
ko
sem Slovenijo prečesala po dolgem in počez, sem srečala ogromno t. i.
‘lokalnih zgodovinarjev in etnologov’, ki so bili delu, ki so ga prostovoljno,
brezplačno in s srcem opravljali, neizmerno predani. Svoje
informacije,
kolikor
so jih o zgodovini intime, ki me je zanimala, sploh imeli, so z veseljem
in
brez zadržkov delili z menoj. Alfonz Zajec iz Žirov pa je – za nameček
– za potrebe dokumentarnega filma o
knjigi Ogenj, rit in kače niso za
igrače ponudil režiserju tudi ves fotoarhiv, ki ga zbira
in nenehno bogati,
kar
pomni. Sploh pa je gospod Alfonz tiste vrste raziskovalec, ki je obenem
tudi
‘živa enciklopedija’
o vsem, kar se je pomembnega in nepomembnega v
preteklosti
zgodilo na Žirovskem.≪
Potem
ko sva obsežneje predstavila knjigo in delovanje Milene Miklavčič,
naj
tukaj vsaj opozoriva na širši
krog domačinov iz Žirov, ki se vključujejo
v
ljubiteljske raziskovalne aktivnosti. Pri tem ne gre le za domačine z nižjo
stopnjo
izobrazbe, ampak tudi za tiste, ki se kot strokovnjaki po upokojitvi
angažirajo v obravnavi lokalno relevantnih
vprašanj.
Na
najizrazitejši primer takega delovanja je opozoril Franc Jan s svojo
knjigo
Izseljevanje iz Žirov v Združene države Amerike (2010). Po uspešni
karieri,
ki jo je dosegel kot fizik, se je po upokojitvi začel ukvarjati z rodoslovjem.
Pri
tem se je opiral na predhodno znanje s področja
računalništva
in
se odzival na obiske sorodnikov izseljencev v Ameriki, s katerimi je
vzpostavljal
tesnejše stike in pri tem prek spleta dobival vpogled v ameriške
arhive,
ko so bili še brezplačno dostopni. Pri tem ugotavlja, da tega
dela ne
bi
nikoli prijavil kot poseben projekt pri kaki ustanovi, ker je bil rezultat
zbiranja
podatkov
o žirovskih izseljencih nepredvidljiv in se ne bi mogel vezati
na
kake časovne roke. Zbral je veliko dokumentov o življenju več kot 600
žirovskih
izseljencev v Ameriki in njihovih stikih z domačim
krajem. Besedila
mu
je lektorirala svakinja Vladka Jan kot darilo za njegovo 87-letnico.
Knjigo
je pripravljal približno 10 let in jo izdal v samozaložbi na osnovi družinskih
virov,
brez druge finančne pomoči.2
Podobno
študijo, kot je knjiga Milene Miklavčič, je napisal tudi Miha
Naglič (et al. (ur)., 2012), diplomirani filozof in sociolog, ki
deluje kot
movens
agens kulturnega življenja v Žireh. Prav on že
skozi desetletja predstavlja
vezni
člen med lokalno ustvarjalnostjo ter akademskim svetom
znanosti
in
umetnosti. To je še posebej očitno iz Žirovskega občasnika, ki ga je
sam
zasnoval in v katerem že 36 let opravlja to vlogo.
Na
zbliževanje med znanstveno, akademsko sfero delovanja in laičnimi
prostovoljskimi
aktivnostmi kaže monografija Tabor v Žireh,
v kateri je tudi
s
pomočjo rojakinje, etnologinje Marije Stanonik, prišlo do sodelovanja med
tistimi
domačini, ki so v njeni pripravi izhajali iz svojih življenjskih izkušenj
v
smislu domoznanstva, in tistimi univerzitetnimi raziskovalci, ki po svoji
specialnosti
lahko v konkretnem okolju najdejo relevantno tematiko (na primer
zgodovinar
Vasko Simoniti o Taboru v Žireh in še
vrsta strokovnjakov
– geograf, slavistka, inženir idr.). Ljubiteljska in ožjestrokovna
motiviranost
sta
se torej tako zbližali v pripravi konkretne monografije.
Poleg temeljne
misli,
da stroka lahko nadgrajuje laična prizadevanja, se torej v praksi že
pojavlja
tudi komplementarnost glede na različen
način obravnave različnih
tem.
Takšna kombinacija vodi do rezultata, kot je knjiga, ki pritegne
izjemno
pozornost
krajanov. Gre torej za nekakšen neizkoriščen domoznanski potencial,
ki
ga v sociologiji še nismo niti zadosti razkrivali niti
aktivirali. Raziskave
o
socialnem kapitalu bi bilo torej treba razširiti
tudi na to področje. Pri
tem
pa bi kot povezovalne akterje lahko postavljali v ospredje strokovnjake
z
vseh znanstvenih področij, ki na Slovenskem še večinoma gojijo tudi svoje
občutke pripadnosti krajevnemu okolju.
Tudi
pravnik Janez Jereb se je po upokojitvi, ko je sklenil svojo kariero
v
okviru slovenske policije, intenzivneje posvetil rodoslovnemu preučevanju,
sicer
pa je že njegova študija Tržaški najdenčki (Tržačani) na Žirovskem
naletela
na veliko odmevnost in tudi dobila potrditev zgodovinarjev
kot
uporaben prispevek za stroko. Nejko Podobnik pa je najprej kot urednik
tovarniškega lista Alpine – Življenje in delo – ter po upokojitvi
s svojim
domoznanskim
in z rodoslovnim preučevanjem bogatil kulturno življenje
kraja.
Ne nazadnje pa se tu pojavlja izjemno obsežno
delo Knjiga hiš na
Žirovskem,
ki sta ga povsem volontersko pripravila Petra Leben Seljak in
Alojz
Demšar (2010), to je pritegnilo izjemno množičen odziv prebivalcev
Žirov
in širše okolice. Prostor nam ne dopušča, da bi presegli okvir le nekaterih
fragmentarnih
predstavitev na tem mestu.
Vse
to tudi nam, sociologom in sociologinjam, nakazuje nove izzive in
naloge
za nadaljnje delovanje, ki bo presegalo okvire uradne znanosti.
Literatura
Bernik,
I., Klavs, I. (2011). Spolno življenje v Sloveniji. Maribor, Aristej.
Hribar,
S.a (2014). Kako je danes vse drugače!
Žirovski občasnik: zbornik za vsa vprašanja
na
Žirovskem, let. 35, št.
44, str. 13–19.
Jan,
F. (2010). Izseljevanje iz Žirov v Združene države Amerike. Žiri, samozaložba.
Jereb,
J. (2015). Tržaški najdenčki
(Tržačani) na Žirovskem.
Žirovski občasnik: zbornik
za
vsa vprašanja na Žirovskem, let. 36, št. 45, str. 89–107.
Leben
Seljak, P., Demšar, A. (2010). Knjiga hiš
na Žirovskem. Ljubljana, Pegaz
International.
Leskošek, V., Antić Gaber, M., Selišnik, I.a, Filipčič, K., Urek, M., Matko, K., Zaviršek,
D.,
Sedmak, M., Kralj, A. (2013). Nasilje nad ženskami
v Sloveniji. Aristej, Maribor.
Miklavčič, M. (2013). Ogenj, rit in kače niso za igrače.
Žiri, Jutri.
Mlakar,
A., Stanonik, M. (ur.) (2005). Tabor v Žireh:
domoznanski zbornik. Žiri, Zgodovinsko
društvo Tabor.
Mlinar,
Z. (2012). Spodbude iz doline ‘na koncu sveta’. V: Žirovski enkratnik: zbornik
o
Mihu Nagliču, uredniku Žirovskega občasnika. Ljubljana, Pegaz International, str.
103–111.
Naglič, M. et al. (ur.) (2012). Žirovski
enkratnik: Zbornik o Mihu Nagliču, uredniku
Žirovskega
občasnika.
Ljubljana, Pegaz International.
Naglič, M. (2014). Kratke žirovske:
žirovske dogodivščine
in anekdote: kratke, resnične,
morda
vsaj malo duhovite ali včasih prav dramatične zgodbe, ki so se nekaterim Žirovcem
in
Žirovkam primerile na Žirovskem
ali po svetu v 20. Stoletju. Ljubljana, Pegaz
International.
Podobnik,
N. (1997). Časopis je spodbujal razvoj in rastel hkrati s podjetjem: ob
35-letnici
našega
časopisa
Delo – življenje, Pol stoletja Alpine: zbornik, str. 102–103.
Zdravko Mlinar, sociolog, dr. znanosti, redni profesor za
prostorsko sociologijo (v pokoju), akademik, zaslužni profesor Univerze v
Ljubljani.
Dr. Ivan Bernik, raziskovalec in redni profesor na Fakulteti
za družbene vede.
Komentarji
Objavite komentar