Recenzija (Esej) Spomenke Hribar
Kako je
danes vse drugače!
Spomenka
Hribar
Založba
Jutri, k. d. Žiri je lani izdala nenavadno knjigo, študijo Milene Miklavčič
Ogenj, rit in kače niso za igrače. V
žirovščini: Agn, ret pa kače, tu nisa
jegrače! Nenavadna, presenetljiva študija v več pogledih:
Nenavadna,
ker obravnava temo, ki je bila pri nas (pa tudi v svetu!) vse doslej
nedotakljiva, tabu, ki so se je
raziskovalci samoumevno izogibali.
Nenavadna
po značaju in količini zbranega gradiva, po pričevanjski natančnosti njegove
predstavitve in po avtoričinem smislu za bistvene značilnosti obravnavane teme
ter časa, ki ga obravnava.
Nenavadna,
enkratna je ta študija glede načina obravnavane
teme – nobene ocene (še najmanj negativne), nobenega zmrdovanja, vendar ni
»objektivistična«, ravnodušna;
nasprotno, študija izraža do ljudi kar največje spoštovanje in empatijo. Več
let je avtorica tenkočutno in rahločutno
zbirala gradivo. Tako ji je uspelo, da so se sogovorniki in sogovornice odprli,
njihove zgodbe so iskrene, kakor da
bi kar čakale, da jih nekdo odreši molka in da se zapišejo. Avtorica pravi, da
sama ni iskala zgodb, ampak so »one poiskale mene«. Kakor da zamolčano sámo
»hoče« priti na dan!
Takšne
knjige še nismo dobili!
Vprašanje
je, zakaj se raziskovalci doslej niso spustili v skrivnost spolnega življenja
Slovencev v preteklosti? Po mojem ne le zato, ker je tako zapovedovala Cerkev,
nasprotno, cerkvena ozkost, celo zadrtost glede spolnosti je bila le izraz časa, v katerem se je človek razumel na
ta način: da je spolnost nekaj grdega, umazanega, nujnega le za rojevanje
potomcev. Je pa za to tudi globlji, primarni vzrok: gre za
eksistencialno zadržanost spričo skrivnosti bit-ja. Komu (predvsem malo
starejšim) ni nerodno govoriti o svoji spolnosti? Celo pred zdravniki (če je že
nujno govoriti o tem), pred tujci sploh, pa tudi med zakoncema še danes redko
kdaj pride do pogovora o njunem spolnem življenju. – No, danes je med mladino
vse drugače, pogovori med dekleti, fanti in med pari o spolnosti so bolj
sproščeni – ali celo preveč sproščeni. Sekundarni vzrok izogibanju
raziskovanja spolnega življenja ljudi pa je v dejstvu, da ima vsaka doba
poseben odnos človeka do samega sebe in torej tudi do spolnosti.
Odnos
do spolnosti je odvisen od človekovega odnosa do ženskega in – še natančneje –
odnosa do človeškega telesa sploh. Zelo poenostavljeno rečeno: pri Grkih, do
Platona, sta bila materialno in idealno, telo in duša, enakovredna, s tem pa je
bil določen tudi odnos človeka do lastnega bit-ja in do biti sploh. Platon je
razdelil svet na ideje in materialnost, glede na človeka: na dušo
in telo. Duša in telo nista bila več enakovredna, ampak je bilo telo podrejeno
duši, duhu. Svet idej je nadčuten, a bistven; vrhovna Ideja je absolutno dobro,
lepo, resnično, pravično, materialni svet pa je manjvreden, podrejen idejam
(Ideji), sam nevreden. Človek ustvarja stvari po ideji, ki se mu porodi v umu,
vrhovni ustvarjalec (demiurg po
grško) je ustvarjalec kot tak; vse je ustvarjeno po idejah, po vrhovni Ideji.
To shemo bivajočega kot takega in v
svoj biti je prevzelo krščanstvo: vrhovno Resnično, Dobro, Lepo je vrhovna
ideja, je Bog. Resnično, Pravično, Lepo je samo pri Bogu, je Bog sam,
materialni svet je po njem ustvarjen, zato je manjvreden. Med Bogom in človekom
je odnos Gospodarja in hlapca. Po idejah je človek najbližje Bogu, Bog je
moškega spola, ratio, razum je moški
princip v nasprotju z ženskim principom, ki je a priori podrejen moškemu kot
manjvreden. Torej tudi ženska kot človeško bitje. Tudi odnos do samega
človeškega telesa se s Platonom in krščanstvom bistveno spremeni za več kot dva
tisoč let: telo je manjvredno, duh večvreden. Racionalno, nadčutno je moški
princip, zato je moški načelno več vreden kot človeško bitje, ženska je kot
princip zemeljskega manj vredna. Krščanska teologija je šla še naprej: telo je
grešno, umazano, duša pa pripada Bogu – seveda ne avtomatično; nebesa si je
treba prislužiti na Zemlji.
Odnos
do samega sebe – in v tem smislu do spolnosti – je torej zgodovinsko utemeljen.
V vsaki dobi se ljudje drugače razumejo kot človeška bit-ja in torej imajo tudi
določen odnos do spolnosti. Da je telo grešno, je v neki dobi človeške
zgodovine veljalo za oba spola. V grštvu in tudi v rimski dobi je bilo golo
človeško telo predmet umetniških upodobitev. V dobi krščanstva v vsej zgodovini
pa so bili goli le angeli, še to ne vedno. Razen podobe matere Marije, ki je
(bila) čaščena, njeno čaščenje – že malikovanje – je (bilo) nekakšen simbolni
nadomestek manka spoštovanja ženske kot človeškega bitja, ki je bila deležna
zaničevanja, predvsem njenega telesa.
Zaničevanje
telesa, moškega in ženskega, je prišlo še posebej do izraza pri mučenju – z
bičanjem, kar je bila značilnost
predvsem za moške, medtem ko so bile predvsem ženske žrtve obtožb, da so
čarovnice. V srednjem veku je bilo tako v Evropi nečloveško mučenih in na
grmadah sežganih po približnih ocenah okrog milijon in tristo tisoč žensk;
moški pa so bili za čarovnike razglašeni in sežgani le, če so se izrecno
zoperstavili katoliškemu nauku oziroma materialnim koristim Cerkve. Ni čudno,
da to obdobje imenujemo tudi »mračni srednji vek«. Nimajo pa vse civilizacije
tako sovražnega odnosa do telesa; hinduizem na primer spolni užitek ne le
priznava kot pomemben sestavni del življenja, temveč ga izrecno poudarja
(Kamasutra, priročnik o spolnih tehnikah, s katerimi je mogoče doseči
maksimalen spolni užitek).
Spolnost
naših prednikov
Odnos
človeka do lastnega telesa je izhodišče za vse njegove odnose: do samega sebe,
do sočloveka, do življenja sploh. To velja za oba spola. Krščanska teologija
(že v Genesis) je manjvrednost ženske
razložila (utemeljila) z Evinim pra-grehom; ženska je po tej shemi postala sama
manjvredna kot človeško bit-je, njena ženskost kot taka pa je umazana, kar se
kaže še posebej v menstruaciji, ki ni le umazana v vsakdanjem pomenu besede,
ampak je z njo ženska kaznovana, kot
žensko bitje, z njo jo je Bog štrafal. Smrtni greh je bilo dotikanje spolnih organov, celo govorjenje o
spolnosti, že pogled na žensko spolovilo je bil grešen. Ženske so se umivale na
skrivaj, če se sploh so. O spolnosti so se ljudje informirali v hlevu; celo ime
za človekovo spolnost je umanjkalo; spolno aktivnost so imenovali bukanje ali gonjenje (kakor pri živalih), tudi breznanje. Zakonci niso spali v istem prostoru in nikoli povsem
goli. Spolnost je bila načelno umazana.
Ženske
so bile pravzaprav posiljevane; seks je bil pokora,
ki jo je naložil Bog, seveda v pokoro ženskam. Seksualnega užitka ženske niso
čutile, če pa že, so se ga sramovale in se morale spovedati tega greha. Edini svetovalci o človekovi
spolnosti so bili pravzaprav duhovniki, ki niso bili le strogi »nadzorniki« nad
spolnostjo in vsem življenjem svojih faranov in farank, ampak tudi tolažniki
ljudem, še posebej ženskam v stiski. Duhovniki so živeli s svojimi verniki v
dobrem in slabem. Cerkev kot vrhovna moralna instanca – v osebi konkretnega
duhovnika – je budna pazila na moralnost svojih faranov, še posebej seveda
žensk, in na to, da so se otroci rojevali, kakor je Bog dal – in to ne glede na
žensko trpljenje; vsaka nosečnost jim je za
kakšno leto skrajšala življenje. Če kakšno leto v družini ni bil rojen
otrok, se je zgodilo, da župnik pri
spovedi ni hotel dati odveze, seveda ženski. Splav je bil smrtni greh.
Delale so ga mazačke ali pa so si same vtikale v nožnico kakšen predmet, koren,
lasnice itd., in marsikatera ženska je ta greh
plačala s smrtjo. Gledano iz zgodovinske distance, pa lahko ugotovimo, da smo
se – glede na takratno stanje zdravstva, splošne nehigiene – kot slovenski
narod ohranili prav zato, ker so družine imele toliko otrok (deset, tudi
petnajst). Smrt je kosila še posebej med otroki, jemali pa so jo kot nekaj povsem naravnega. Tudi kazanje
žalosti – kakor vsa čustva – je bilo neprimerno. Srce je najraje jokalo samo.
Ženska
ni bila gospodarica svojega telesa, nasprotno, njeno telo je bila last moškega.
Odrekanje spolnosti moškemu s strani ženske je bil greh, saj je moškemu (možu)
kratila pravico do njenega telesa. Med
boleznijo so mnoge ženske svoje može prosile
za usmiljenje, da bi jim prizanesel s
seksom. Seveda vsi moški niso bili taki; bili so tudi srečni zakoni (a bolj
izjeme kot pravilo) – ljubezni pač ni mogoče izkoreniniti. Toda v splošnem je
veljalo, da je ženska brez pravic v spolnosti. Moškim pa je bilo dovoljeno vse; če niso dobili doma, so šli drugam, k lahkim ženskam, ki so veliko
tvegale, kajti nezakonska mati je bila splošno zaničevana, »frdamana«. Pravica do ženskega telesa se je
kazala tudi tako, da so možje svoje žene brez kazni in skrupulov tudi
pretepali. Nekatere so bile celo prepričane, da spolnost in tepež spadata skupaj, saj so bile lahko tepene tudi po
spolni združitvi, če se niso dobrovoljno vdale moški potrebi ali če moški ni
bil zadovoljen.
Socialni
odnosi
Odnos gospodar
– hlapec je veljal tudi za vse druge socialne odnose med ljudmi. Če je mladi
gospodar umrl, njegova vdova ni imela nobenih pravic. Izgubila je pravico do dedovanja
kmetije in celo pravico do skrbništva svojih otrok, to pravico je dobila
tašča. Težko je razumeti, da so bile ženske popolnoma brez pravic! Jasno, tudi
tepež žena je bil samoumeven.
Hlapci
in dekle včasih niti lastnega imena niso zaslužili. Kmetje so bili, skoraj brez izjem, trdi in neizprosni delodajalci.
Neki gostilničar pa je svojega hlapca »učil« kar z bičem. Na kakšno socialno
varnost ali človekove pravice hlapcev in dekel nihče ni pomislil; ko so
ostareli ali zboleli, so jih gospodarji preprosto spodili. Tudi Bog ni pomagal, Bog se je usmilil le tistih, ki so imeli grunte in denar, nas revežev nikoli,
je povedala ena od pričevalk. Otroci so bili že kot dojenčki pravi mučeniki:
tesno poviti kot mumije niso mogli niti »mrdniti«. Spominjam se, da sem nekega
tako povitega dojenčka vse dneve vozila v otroškem vozičku, medtem ko je moja
stara mama plela v žernadi pri Jureču v Brekovicah. Tepež je bil tudi običajna vzgojna metoda otrok. Moj stari ata po
mami svoje žene ni tepel, hčerki pa. Mama mi je pripovedovala, da je tedanji
žirovski župnik naprosil njenega očeta, če bi ga šla učit francoščino (tedaj so
se vrnili iz Francije). Moja mama – imela je trinajst let – je nekajkrat šla v
župnišče, toda ko jo je župnik začel otipavati, se je uprla. Oče jo je tako
pretepel, da bi jo bil ubil, če ne bi vmes posegla mama.
Otrok
niso dojemali kot dar božji, ampak kot kazen
božjo. Otroci so bili predvsem delovna sila; že majhni, celo štiriletni so
že šli služit k bogatejšim kmetom. Izkazovanje nežnosti je bilo skrito – če ga
je med starši in otroki kaj bilo. Možje
so le redko čutili tisto pravo, srčno ljubezen do žene in otrok. Otrok je
bil že kot dojenček mučen, saj so ga tesno povili v »štručko«, da ni mogel niti
»mrdniti«. Zakaj so imeli starši
(ponekod) sinove veliko bolj v čislih kot hčere?, se sprašuje avtorica.
Zato, ker je bil moški načelno večvreden. Zakaj
starši niso znali svojih otrok ljubkovati, tako kot to počnemo danes? Zato,
ker je bila ljubezen kot čustvo
načelno manj vredna kot ratio.
Neporočeni
pari so bili obsojanja vredni, koruzniki, obsojani ne le od Cerkve in javnega
mnenja – vse do druge svetovne vojne naj bi takoj prišli žandarji in ju pregnali. Ni bila le Cerkev moralno
rigorozna, tudi državna oblast je ravnala v enaki paradigmi. Cerkvena moralka je bila zakonsko sankcionirana.
Posebno
poglavje so bile tašče. Same kot snahe so bile od svoje tašče zaničevane,
trpinčene – toda ko so same postale tašče, so bile prav take. Teh hudobij tašč
do snah ni mogla ukrotiti niti vera. Tudi
tašča moje mame je bila pasja.
Svojemu sinu, mojemu očetu, je takoj po smrti snela poročni prstan in uro,
tožila je mojo mamo, da bi sama dobivala pokojnino – seveda ni uspela. Pobrala
je vsa drva, ki jih je bil nabavil moj oče, da sva midve z mamo, v hudih vojnih
zimah, zmrzovali v popolnoma mrzlem prostoru. Mama me je grela s svojim
telesom.
No,
tudi matere do svojih hčera niso bile vedno prijazne in sočutne, avtorica
navaja primer matere, ki je vlačila svojo hčer po sodiščih zaradi majhne
materialne dobrine. Nasploh so bili socialni odnosi med ljudmi nekdaj – rekli
bi – osorni, nepopustljivi. Svoje sovraštvo so starši prenašali na otroke, zato
se je v naslednji generaciji preprosto nadaljevalo. Enako tudi medsosedski
spori, kjer je fovšija narekovala
spore tako rekoč za nič. Spodbujal jih je tudi alkohol, ki je dodobra krojil
medsosedske in predvsem družinske odnose, uničeval kmetije in razdiral družine.
Velika
sprememba
Kako je
prihajalo do velike spremembe v odnosih med ljudmi, je težko datirati, najbrž je
do sprememb prihajalo počasi. Odnosi, ki jih avtorica opisuje, so bili značilni
za prva desetletja 20. stoletja. V petdesetih letih, ko sem kot otrok že
opazovala, kako živijo sosedje, sorodniki, je že bilo drugače, recimo kar
zadeva higiene. Spominjam se, da je bilo povsod pospravljeno, čisto. Najbrž je
tu pa tam še prevladoval tepež v družini, ampak sama tega nisem opazila.
Sprememba
se je zgodila morda najprej na politični in socialni ravni: ženske so po vojni
dobile volilno pravico, načelno so imele možnost zaposlitve, s čimer so se
ekonomsko osamosvojile. Toda spremembe so se na »terenu« dogajale počasi.
Pravzaprav je takoj po vojni še vedno vladala enaka paradigma odnosa do žensk
kot pred vojno; tako recimo oženjenih
niso jemali v službo, trdili so, da je dolžnost dedca, da ženo redi. Tudi
kar zadeva pravico žensk do lastnega telesa in pravice do načrtovanju svoje
družine, se tudi ni kaj dosti spremenilo; splav je bil npr. celo kazniv do leta 1977.
Toda še
prej je bilo treba preživeti vojno! In potem še prvo povojno obdobje!
Vojna
je temeljito zarezala v socialno življenje in v vsako družino. Nasilje je
postalo krvavo in popolnoma samoumevno. Toda ni šlo le za okupatorsko nasilje,
ampak tudi za naš notranji, državljanski spor, ko se je pokazalo, kako se lahko človek zaradi političnega
prepričanja spremeni v zver. Nad civilnim prebivalstvom sta se znašali obe
strani, hišne zaloge so
izmenično črpali ta beli in ta rdeči. Žiri so dale velik krvni davek, na
partizanski in domobranski strani. Trpelo je civilno prebivalstvo, tudi z obeh
strani. Mojo teto, mamino sestro Fani so »partizani« odvlekli od doma in jo
sredi ceste (od Podklanca proti Rovtam) mučeniško ubili. Zjutraj so jo našli
ljudje vso krvavo in oskrunjeno. Češ da je bila izdajalka – ampak koga naj bi
izdajala, saj takrat tam partizanov sploh še ni bilo in prvi »podvig« neke
skupine »gošarjev« je bil prav uboj moje tete. Bila je zaljubljena v
italijanskega vojaka in zato se je nad njo maščeval zavrnjeni snubec. Imel naj
bi neko »ptičje« ime in bo že držalo, da so o povojnih herojih ljudje vedeli marsikaj, kar je bilo skregano z
resnico, ki so jo le-ti širili o sebi in svojih junaških dejanjih. Takšna
ravnanja mečejo slabo luč na vse partizanstvo, ki je vendarle bilo eno
najpogumnejših zgodovinskih dejanj slovenskega naroda. Danes prav taka dejanja
izkoriščajo tisti, ki na novo vzbujajo sovraštvo in celo povzdigujejo
domobranstvo, kolaboracijo z okupatorji. Obračaj, kakor hočeš, nacifašisti niso
prišli k nam na izlet, ampak okupirat deželo, ji odvzeti njeno dušo. Upor zoper njih je bilo pozitivno,
za slovenski narod utemeljitveno dejanje.
Vojno
represijo je zamenjala povojna represija. Medvojno sovraštvo se ni umirilo;
povojni poboji so ranili veliko žirovskih družin. Šikaniranje domobranskih družin
je podaljšalo medvojno sovraštvo. Cerkev je postala sovražna ustanova države,
kar je nedvomno imelo posledice na počutje vernih ljudi. Avtorica predstavi
absurden (nekje iz grape pod Poreznom) primer očeta, zagrizenega komunista, ki
je uničil družino svojega sina, ker sta z ženo dala naskrivaj krstiti svojega
otroka. Ženo so razglasili za sovražnico
države, ji odvzeli vse roditeljske pravice, njen tast pa jo je brcnil iz hiše. Primer – ki se
je dogodil v petdesetih letih – ne bi bil tako šokanten, če ne bi Vrhovno
sodišče v Ljubljani zavrnilo vlogo matere otroka in potrdilo izrek, da se mladoletna hči dodeli v vzgojo in varstvo očetu,
kar je praktično pomenilo staremu očetu, zagrizenemu komunistu, ki je otroka
učil sovraštva do matere. Vzeli so ji otroka in vse roditeljske pravice sploh.
Komunisti
so kot zmagovalci imeli vso oblast. Namesto črnega je zavladal rdeči
klerikalizem. Najbolje ju je označil pesnik, partizan, krščanski socialist
Edvard Kocbek, ki je zapisal, da je »antiklerikalizem /je/ popolnoma enak
klerikalizmu, v nobeni svoji obliki in kretnji se ni mogel povzpeti nad svojega
nasprotnika /…/, to sta dva obraza enega in istega pojava, namreč
nerazčiščenega in nesproščenega razmerja do življenja, dva obraza duhovnega
stanja v Slovencih«. In zaključi svojo oceno: »Vzroki obeh klerikalizmov so
isti: nesvobodna družba. To se pravi, da klerikalizem ni le konfesionalnega
značaja.« (Tovarišija, DZS, 1949, str. 45) Avtorica nam je prav plastično
predstavila, kakšno nerazčiščeno in nesproščeno razmerje do življenja so
imeli naši predniki! Nerazčiščeno in nesproščeno razmerje do življenja je
izhajalo iz zatrte ljubezni do samega sebe in bližnjega in zadrtosti do lastnih
telesnih in duševnih potreb. Namesto hvaležnosti za dar bivanja in veselja do
življenja, namesto ljubezni do bližnjega
je prevladovalo sovraštvo, zavist – predvsem pa skrb za preživetje.
Nasilje
nad ljudmi, še posebej z domobransko preteklostjo, je postalo državno, sistemsko nasilje, ki se je le počasi
uneslo, toda kot načelna metoda ravnanja z ljudmi ni prenehalo skoraj do kraja.
»Domobranske vasi«, recimo Šentjošt, so bile šikanirane in zapostavljene za mnoge
komunalne dobrine vse do osamosvojitve. Nesmiselno, krivično nasilje je brez
potrebe zaznamovalo številne družine, ki so ostale brez moških in potem še brez
dejanskih pravic. Življenje družin brez očetov je bilo težko, še veliko težje –
kot za partizanske – za tiste, katerih člani, možje in očetje so bili
domobranci in kot taki po vojni likvidirani. Njihovih vdov vsaj v začetku niso
zaposlovali, sebe in otroke so preživljale s klekljanjem. Njihovi otroci so
težko prišli do štipendij za študij – kar je bilo krivično, perverzno – vsaj
njihovih otrok naj bi se bili usmilili!
No,
nasilja, vsaj verbalnega so bili deležni tudi otroci na komunistični strani,
saj so bili le redki, ki niso obiskovali verouka; sošolci so jih zmerjali s
komunisti itd. Naj pa takoj povem, da tudi jaz nisem hodila k verouku, pa tega
nasilja od vernih sošolcev nisem nikoli občutila. Kakor tudi ne šikaniranja
učiteljev. V osnovno šolo sem hodila v petdesetih letih. Očitno gre za razlike
med posameznimi kraji dogajanja.
Ampak
ljudje se niso dali! Menim, da so se glede na državno represijo bolj zapirali v
svoj družinski krog in da je iz te potrebe – ograditi varen prostor zase in za
družino – izhajala neverjetna zagnanost za gradnjo lastne hiše. V Žireh se je
gradilo in gradilo; avtorica imenuje ta čas graditeljsko
obdobje. Menim, da je ta fenomen še posebej značilen prav za Žiri. Še
štirinajstletnik se je podstopil
graditi hišo in jo je tudi dokončal. Ljudje so si dobesedno v potu svojega
obraza zgradili svoje hiše. Spominjam se izjave neke gospe: »Po cujnah se vidi, kako daleč je kdo z
gradnjo. Ko že razločiš majce od gat, veš, da so iz tahudga ven.« Ganljiva je izjava neke gospe, da je pozimi hodila na
parcelo in božala stene od same sreče, da
ji jih je uspelo zgraditi. Spominjam se, da mi je mama povedala, kako je v
Beogradu hodila uro daleč na železniško postajo, da je pobožala vagon, ki je
bil namenjen v Slovenijo – tako domotožje je imela. V gradnji svojega doma je
bilo tudi neke vrste domotožje, domotožje po svojem koščku zasebnosti in
družinske sreče. Zato žirovska hiša v
sebi skriva posebno dušo, ki jo je težko najti kje drugje. Hiše so bile zgrajene
iz odrekanja in neizmernega fizičnega napora. Žal so bile v času gradnje vse
misli, napori in materialne dobrine usmerjene le v eno, v gradnjo, družinsko
življenje pa so zanemarjali in
dogajalo se je, da potem, ko je bila hiša dograjena, niso več znali najti
skupnega jezika in sreče – za katero je vendarle šlo!
Počasi
so se utirile nove, drugačne tirnice življenja ljudi v vseh pogledih.
Neverjetno, kakšne spremembe so se dogodile v življenju dveh, treh generacij!
Tako velike, da moraš prebrati to Milenino študijo, da si sploh lahko
predstavljaš, kako drugače so živeli naši predniki!
In kako
je danes? Vse je drugače: v pogledu standarda, zdravstva, higiene, enakosti
spolov, relativne ekonomske samostojnosti žensk, sodelovanja moških in očetov
pri gospodinjstvu, vzgoji otrok itd. Šele če poznaš način življenja naših
prednikov, uvidiš, kako velike spremembe so se dogodile! Kljub sedanji krizi je
to vendarle bolj prijazen čas in bolj sproščen svet.
Morda
pa gredo danes stvari v drugo skrajnost?! Ni na tem mestu prostora za kaj več
kot nekaj opozoril: otroci, ki so bili nekdaj nebodigatreba, danes v
marsikateri družini diktirajo način življenja staršem; permisivna vzgoja, ki
otrokom ne postavlja meja, jih dela morda še bolj nezadoščene, kot pa
represivna, saj se ne morejo postaviti na lastne noge. In razgaljeno žensko
telo lahko vidiš na avtomobilih, v vseh mogočih reklamah … Če je bilo nekdaj
vse tabu, je danes vse kakor
oskrunjeno, kakor da nobene intimnosti in skrivnosti ni več.
Spoznanje,
kako je bilo včasih življenje težko, kruto in surovo, pa nam namesto zgražanja
vzbuja spoštovanje: kaj vse so preživeli in vendar obstali! Kot posamezniki in
kot slovenski narod. Brez njihove vztrajnosti, trme, garanja, upanja in tudi
(večkrat zastrte) ljubezni, danes mi, sedanji, ne bi bili to, kar smo in kakor
smo! Brez spoznanj, ki nam jih je odkrila avtorica Milena Miklavčič, ne bi
mogli izmeriti spremembe, celo preloma med nekdanjim in sedanjim življenjem.
Zato je
res vse, kar je avtorica uvrstila v svojo študijo, dragoceno; vse izpovedi, doslej še nikoli slišane, nikoli zabeležene, so naše zgodbe. Tenkočutno
in rahločutno jih je prva zapisala Milena Miklavčič! Te zgodbe so naša
dediščina, ki jo avtorica takole pojasni: »Pričujoče zgodbe nam vlivajo vero in
upanje. Ob vzponih in padcih, ob napakah in vrlinah se učimo in verjamemo, če
so zmogli oni, bomo še mi.« In to pomeni, »da ne smemo nikoli obupati in vreči
puške v koruzo«! Kajti »iz vsake, še tako slabe stvari (se) rodi nekaj
dobrega«! Tudi to sklepno avtoričino spoznanje je dragoceno samo po sebi – za
danes, ko je med nami in v nas toliko nezadovoljstva, hudih misli in celo na
novo vzbujanega sovraštva. Kdor prebere knjigo Ogenj, rit in kače niso za igrače, se lahko s spoštovanjem ozira v preteklost in z upanjem in
zaupanjem vase v prihodnost.
Drži,
da je poglavje v knjigi, ki obravnava intimne odnose med moškim in žensko, neprecenljive vrednosti! Iz perspektive,
ki jo odpira razgrnitev odnosov med moškim in žensko, je avtorica razpletla in
opisala vse tedanje odnose med ljudmi, da zaživijo pred nami v vsej svoji
grobosti in milini.
Spoštovana
Milena Miklavčič, hvala Vam za ta enkratni dar v zakladnico naše kulture!
Priporočljivo
dodatno branje:
Milena
Miklavčič, Ogenj, rit in kače niso za igrače, Jutri, k. d., Žiri, 2013, 348
strani, 30 evrov
Komentarji
Objavite komentar